C cazz skrev:
om grannen har ett helt hav av maskrosor så när han klipper så flyger det ju över på min sida?

Tycker maskrosor är lite fint så man vet inte om man ska låta de vara eller plocka bort det.
Försökte förföra året och fick bort allt men det kom tillbaka rätt så fort.
Absolut ska du plocka dom, då kan du göra maskrosvin, det är gott om det får jäsa färdigt.
 
V vedklyv skrev:
Absolut ska du plocka dom, då kan du göra maskrosvin, det är gott om det får jäsa färdigt.
Nykterist serdu så det blev inget med det :D
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag köpte en sån här rackare för några år sedan. Grymt effektiv och får med väldigt stora delar av de otroligt långa rötterna. Har använt mig av maskrosjärn tidigare och då har jag i stort sett bara fått bort det som syns ovan jord. Nackdelen med det här monstret är att det blir lite gräs som följer med också, så man får stödså lite fläckvis efteråt.

6411501399502
 
  • Gilla
Calle G B och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan mycket väl ha fel. Det skulle dock vara första gången.
Och det här är alltså andra gången :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
micked99 och 2 till
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag köpte en sån här rackare för några år sedan. Grymt effektiv och får med väldigt stora delar av de otroligt långa rötterna. Har använt mig av maskrosjärn tidigare och då har jag i stort sett bara fått bort det som syns ovan jord. Nackdelen med det här monstret är att det blir lite gräs som följer med också, så man får stödså lite fläckvis efteråt.

[bild]
Köpte "billighetsvarianten" på JULA för två veckor sedan för 179kr och är helnöjd. Blir som "pluggar" av jord/ogräsrot ca 1" breda och kanske 2" höga som kommer upp =)
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ekampning/ograsredskap/ograsupptagare-704012/
 
A Autodidak1 skrev:
Gråva upp fungerar utmärkt för att hålla efter maskrosor. För 2 år sen tog jag upp ca 200 st ur gräsmattan, förra året ca 30-40. Nu ser det ut att bli ca 20.

Det viktiga är att få med sig hela roten, annars gör det inte så stor nytta.
Precis, har samma erfarenhet. Med maskrosor är det med envishet och några år som gäller. Eller, och nu kanske inte alla som ogillar bekämpningsmedel behöver/måste lufta sin åsikt,:p beställer du Dicotex från Tyskland exempelvis, och dina maskrosor blir ett minne blott... (finns långa trådar om ämnet här i forumet.)
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Maskrosor vill jag hävda är det enklaste att få bort i sin gräsmatta. I förra huset hade vi "normal" villamatta på en 600-700 kvadratmeter med mestadels gräs och en hel del maskrosor. Med enträget arbete fick jag bort de flesta under tiden vi bodde där (fem år). Att fylla en hink eller varför inte en skottkärra gör man relativt snabbt. Utgår man ständigt från samma område och arbetar sig framåt så kommer man lite längre varje gång och till sist är man igenom allt.

Rölleka och groblad tycker jag är desto värre. Har uppåt 10000 kvadrat att jobba med nu, och en provyta på ca 200m2 vertikalskar jag hårt förra året (snarare jordfräste med vertikalskäraren) och med stödsådd (nysådd?) på det verkar röllekan nästan eliminerats. Grobladen har däremot tagit över stora ytor.
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
C cazz skrev:
Nykterist serdu så det blev inget med det :D
Så du gillar inte jästa varor, då gillar du inte nybakade vetebullar och råglimpor heller?.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Om inte grannen tar hand om sina så gör ditt arbete marginell nytta oavsett metod.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om inte grannen tar hand om sina så gör ditt arbete marginell nytta oavsett metod.
Nja... Med tiden får man faktiskt bort maskrosorna oavsett vad som finns på fälten bredvid. I alla fall i mitt fall. Har du en gräsmatta som är tät med gräs, sätter sig inte maskrosfrön i samma utsträckning. Men åter, säger inte att det är så generellt för alla, utan så har det funkat för mig...
 
Tomture61
Har avverkar 3st Fiskars ogräsjärn + försökt att rycka bort överdelen av maskrosorna före de fröar (1000 tals) i 10 års tid !
Har även testat vägsalt och div olika bekämpningsmedel.
Tror maskrosorna har vunnit :rolleyes:
 
Jag har vunnit över mina maskrosor, plockar kanske 50 st på en säsong.
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om inte grannen tar hand om sina så gör ditt arbete marginell nytta oavsett metod.
Min erfarenhet visar på annat. Grannen hade mer gult än grönt i sin matta (fram till gräsklipparen åkte fram vilket var sällan). På vår sida var det tvärtom.

Och med lite tur ligger grannen med maskrosorna dessutom i lä och inte lovart...
 
Plocka blommorna för att slippa fröerna och spridning.
Dra upp dom med roten för att få bort dom.
Dressa och stödså för att få tät gräsmatta så du undviker återetablering.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag köpte en sån här rackare för några år sedan. Grymt effektiv och får med väldigt stora delar av de otroligt långa rötterna. Har använt mig av maskrosjärn tidigare och då har jag i stort sett bara fått bort det som syns ovan jord. Nackdelen med det här monstret är att det blir lite gräs som följer med också, så man får stödså lite fläckvis efteråt.

[bild]
Vi har en likadan. Vår gräsmatta var en maskrosäng för sisådär 10 år sedan. Min man har nitiskt gått och tagit upp maskrosorna och nu har vi en.......mossmatta istället. men det kan vi inte skylla maskrosorna för.
 
  • Haha
  • Gilla
Finspang och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.