Hej,

Har haft ett klassiskt sopskåp i plåt som tog för mycket plats på insidan och fått flytta till återbruket. Nu behöver plattan gjutas upp för att hamna på samma höjd som insidan där det är betonggolv (groventré/förråd).

Det verkar vara murat runt kanten och sedan en syll på det så nu vill jag mura upp i gluggen och sedan regla för vägg. Jag behöver en höjd på 170mm, kan jag använda dessa (https://www.byggmax.se/murblock-p04515) och lägga lagom tjockt med bruk för att få rätt höjd? Funkar detta (https://www.byggmax.se/murbruk-b-p0112) bruk?

Kan jag sedan gjuta inuti detta eller kommer det bli dåligt? Med vad? Hur mycket armering? Kommer plattorna att sitta ihop? Behöver ingen superfinish med det vore fint om det kan stå lite hyllor där utan att de vickar omkull.

Är det bara att putsa muren lite på utsidan sen och förvänta sig "lagom samma" färg?

Jag har aldrig murat eller gjutit förut så alla tips är välkomna :)

Grundplatta för byggprojekt med murade kanter och grus, redo för gjutning och murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild utifrån innan det revs invändigt.

Hörnet av ett betonggolv med en obrukad yta och en temporär träskiva som täcker en öppning, redo för bygg- och murarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild innifrån efter att det rivits invändigt och en skiva och regelsnutt täcker hålet från utsidan.

Rivet och delvis utsprängt golv med betongytor och murad kant, markerat för gjutning eller murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild "inåt", vill ha samma golvhöjd här.
 
Vad är det för underlag?
 
Under de befintliga blocken i kanten menar du?
 
Under hålet där sopskåpet stod.
 
Ja, din idé funkar med blocken och B-bruk.
Gällande gjutningen hade jag bara kört grovbetong. Betongen kommer ingenstans sen så armering där känns överflödigt. Speciellt med tanke på användningsområdet.
Det viktiga är att betongen runt omkring är riktigt ren och gärna lite ojämn. Det kan hjälpa att prima angränsande ytor.
 
Betong :)
 
Jag köpte blocken och nu undrar jag hur mycket jag ska ha kvar när jag kapar. Är det vettigt att ha längden minus 30mm eftersom att det är tre skarver?

Hur vet man hur mycket bruk det kommer gå åt? Känns onödigt att blanda hela säcken :)
 
Räknade ut volymen på bruket och blandade ungefär 8 liter när jag tänkte mig behöva drygt fem. Det blev nog ganska lagom.

Hur länge måste det brinna innan jag kan fylla upp innanför? Ser framför mig att jag häller i 100 liter grovbetong och blocken lossnar och allting rinner ut. :)

Murad öppning i fasad fylld med lecakulor och nymixat bruk runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I stället för 100 liter betong kan du mura igen hela utrymmet med lecablock och toppa med några cm betong längst upp.
 
Det är ju väldigt sant, jag tänkte inte ens på det. Det känns som något jag i så fall borde ha gjort när jag ändå murade.

Är det dumt att gjuta upp alltihop? Det känns som om det skulle vara enklare och det är inga jättemängder betong att blanda, jag har tillgång till betongblandare. Jag ser det också som en fint övningsprojekt, har fler saker jag funderar på att gjuta framöver.
 
Gjuta funkar också, men det blir mer jobb och mer betong.
 
Vad kul, då får jag testa något nytt igen. Hur längre behöver man vänta innan det går att gjuta? Jag murade i helgen så det börjar närma sig en vecka.

Hur mycket armering är vettigt att ha? Även om det kanske inte är jätteviktigt för just detta så är det ju ett kul tillfälle att få testa. Det blir ca 200mm tjockt med betong, är det vettigt att ha en snutt matta nära botten och nära toppen? Behöver man ha någon sorts distanser eller kan man vika ner delar av mattan som ben? Ska man borra några hål i botten och sätta ner dessa "ben" i så att allt står kvar?
 
En till fråga, behöver jag en vibrator till detta?
 
Nej. Rör ner betongen ordentligt med mursleven så den fyller ut överallt och luftbubblor försvinner. När armeringen precis är täckt knackar du på den så att betongen flyter ut runtom.
 
En idé kan vara att lägga i en cellplastskiva på 100 mm som isolering och utfyllnad. 200 mm betong är rätt så tjockt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.