Har suttit och läst en hel del om detta på forum hit och dit , och som jag fattar det är det inte allt för besvärligt. Om det finns nån som gjort det vore jag tacksam för tips, bilder etc. Samt finns det några nackdelar ? Förutom att man måste på vinden för att rengöra. :-?
 
Minimastern är inte gjord för att sitta i ett kallt utrymme. Om vinden är isolerad och håller plussgardaer går det nog bra, men den är en gammal konstruktion så det är nog bäst att sattsa på en mordernare värmeväxlare.
När man flyttar Minimastern behöver man en ny fläkt över spisen.
 
Jag tänkte bygga en isolerad låda som den skall sitta.
 
Ja ja , jag vet i alla fall folk som gjort det. Och det fungerar fin fint. Kan ge en beskrivning till andra som undrar när jag genomfört förändringen...

Tack för tipsen
 
Hej !

Berätta gärna hur det gick och ta några bilder. Jag väntar på att se resultatet.
Funderar på att göra samma sak.

Bor du i 1 eller 1 1/2 plans hus ? Om det senare alt. hur ska du dra rören, eller
kan du använda befintliga rör?

Ska du kunna styra minimastern i från något rum eller ska den vara fast inställd?

Vilken väg ska du ta ut kondensvattnet, isolerat rör eller ?

Jag funderade på att bygga ett förråd som står mot ytterväggen där minimastern
står idag. dra rören rakt ut i förrådet och se till att det är några plusgrader i förrådet
på vintern. Alt. isolera en Ikea garderob i förrådet och köra med en frostvakt i denna.

Då blir det inte så mkt rördragning och enkelt med service men kanske krångligt med bygglov..

Lycka till
 
Jag bor i ett sutteräng hus. Köket är då på övervåningen. Jag kan höra av mig när jag löst problemen.
 
Hej!

Bacho tillverkade också Minimaster utan köksfläkt. Då hette den Minivent.
Manöverdelen sattes då fast på samma ställe som fläkten skulle sitta på.
Manöverdelen innehåller dropplåda för kondens, och trafo och reglerdon till fläktarna.

Jag vet inte om den finns kvar att beställa, men den heter "AC 1064" i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.