Ska göra om badrummet och har rivit ner allt ner till reglerna. Tänkte köra byggmax tätskikt (folie) och sen kakla.
Är det rekommenderat att ha plywood bakom gipset?
Finns det något gips som inte kräver plywood bakom?

Bör man köra våtrumsgips eller fungerar detta?
https://www.byggmax.se/fibergipsskiva-fermacell-p07540

Läste byggmax monteringsanvisningar och kunde inte se att det krävdes något specifikt gips?
 
S
Följ säker vatten väggen!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman
S SvanteC skrev:
Följ säker vatten väggen!
Absolut, enklaste vägen till ett bra badrum! (y)

https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf

Beträffande våtrumsgips eller inte så är det aktuellt regelverk BKR/GVK som gäller, det har varit lite olika bud om detta men det sista jag har hört (jag vet således inte) så är det OK med vanlig gips igen. Det har varierat lite med åren sen filmen nedan lanserades 2013.

 
Redigerat:
Ja, 15mm plywood bakom enligt SäkerVatten.
Inget krav på annat än vanlig väggips, men vill du gå upp så använd deras våtrumsgips WAB.

Tips! Kolla tillverkningsdatum på folielimmet, så att det är max 12 månader.
 
T
J jockebq skrev:
Kanon, det blir denna plywood [länk]

Finns det någon fördel med att köra våtrumsgips i detta läget eller är vanlig gips lika bra?
[länk]

Helst skulle jag ha gips utan fasning, känns smidigare?
Vanlig gips duger bra och gips utan fasning finns inte om du inte använder takgips:rolleyes: Varför skulle det vara smidigare förresten? Om du ska ha mosaik på väggarna så är det bara att spacklat fasningarna annars kvittar det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
15mm plyfa och vanlig gips hade jag kört och sen kan man spackla ut fasningarna om man vill men som tank77 skriver så finns det ingen mening med det om inte du ska klä väggarna med små mosaik...

Plyfan gör ju att du inte behöver räkna ut exakt var du ska göra infästningar i förtid för använder du inte plyfan så måste du göra det och placera reglar på dessa ställen vilket ofta är ganska svårt att veta i förtid.
 
Håller med övriga. Följ Våtrumsvägg 2012 med 15 plyfa och våtrumsgips.
 
Eller följ dagens rekommendationer och kör plyfa och vanlig gips.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Blev 15mm konstruktionsplywood och 13mm standard-gips. Om jag ska klä duschdelen med mindre kakel, då bör jag spackla fasningarna väl? Är standardspackel godkänt här, antar det eftersom det är bakom tätskikt?

Bör jag använda någon remsa mellan alla andra gipsskivor?
 
J jockebq skrev:
Tack för hjälpen. Blev 15mm konstruktionsplywood och 13mm standard-gips. Om jag ska klä duschdelen med mindre kakel, då bör jag spackla fasningarna väl? Är standardspackel godkänt här, antar det eftersom det är bakom tätskikt?

Bör jag använda någon remsa mellan alla andra gipsskivor?
Våtrumsspackel är ju att rekommendera.
 
Kolla i monteringsanvisningen för tätskiktet. Där brukar stå att man ska använda ett cementbundet spackel.
 
Remsor kan du lägga ner...
Det smidigaste och bästa är att spackla upp med fix efter du fuktskyddat.
Mwn det behövs bara om du ska ha väldigt små plattor/mosaik som inte når över skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.