Har dragit en nätverkskabel in till en dator i ett rum. I samma rum står en smart-tv utan ”inbyggt” wifi. TV:n har en nätverksingång. Därför tänkte jag använda mig av en switch och genom den få nätverk till både TV:n och datorn. Får nu ”signal” till både TV och dator via port 1 på switchen men inte via de andra portarna. Vad kan anledningen till detta vara? Har använt mig av en switch som kom med abonnemang från Telia (har nu inte Telia längre). Kan det vara så att switchen inte är ämnat till detta?
 
Är du säker på att det är en switch? Bild typnummer på switchen?
 
Som ovanstående talare skriver. Säker på att det är en switch?
 
Installation guide för Inteno XG6846 Broadband Switch på svenska och engelska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bobby Ewing
  • Laddar…
M matsuhlen skrev:
Den kan du tyvärr inte använda, den är en "smart" switch som är låst och konfigureras av Telia där de kan leverera olika nät genom de 4 portarna. Du behöver en "dum" switch som inte är programmerbar, kan varmt rekommendera Netgear: [länk]
Ok tack, var lite det jag misstänkte
 
Hur är det kopplat idag hur kommer allt in har du någon box och sedan router eller har du bara enbart router.
Vilken leverantör?
 
Jaa.. först sitter ju en liten dosa/box där fiber kommer in i huset. Från den har jag kopplat in en router och har sedan från routern dragit kabel till detta rum.
Leverantör är visst Telia. ”Ljög” tidigare. Hade tidigare Telia men bytte till Viasat och nyligen bytt tillbaka till Telia...
 
M matsuhlen skrev:
Den kan du tyvärr inte använda, den är en "smart" switch som är låst och konfigureras av Telia där de kan leverera olika nät genom de 4 portarna. Du behöver en "dum" switch som inte är programmerbar, kan varmt rekommendera Netgear: [länk]
Det är en styrbar/kontrollerbar växel för slutkunder.
Den som finns hos mig själv är arrangerad för IPTV via lan2 och kundens internettrafik via lan1, vilket innebär att vlan-märkning används.
Paket med vlan-märkning 3 (ett exempel) för iptv och då ut på anslutning 2.
vlan 1 mot dator (exv.)

Bryter (nja den är öppningsbar) man upp lådan så borde det gå att bränna om dess programvara.
 
Är det Telia ni har som fiberoperatör så ska medieomvandlaren (Inteno) sitta ansluten till fiberboxen och routern ansluts sedan till medieomvandlare. Så jag förstår inte riktigt hur du har kopplat.
Vill du ha en egen switch så bry dig inte om att återanvända Intenoburken utan köp dig en billig 5 portarsswicth.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Det är en styrbar/kontrollerbar växel för slutkunder.
Den som finns hos mig själv är arrangerad för IPTV via lan2 och kundens internettrafik via lan1, vilket innebär att vlan-märkning används.
Paket med vlan-märkning 3 (ett exempel) för iptv och då ut på anslutning 2.
vlan 1 mot dator (exv.)

Bryter (nja den är öppningsbar) man upp lådan så borde det gå att bränna om dess programvara.
Är det Telia så skickas alla VLAN ut på port 1 och sedan plockar man normalt ut t.ex. IPTV på valfri port i routern.
Men vill du plocka ut i medieomvandlaren direkt så måste du använda rätt portar som du beskriver.
TS verkar dock ha en "märklig" koppling även utifrån att ts inte riktigt visste vem som var operatör.
 
Det beror på hur dom leverar.
Men i detta fallet så spelar det ingen roll då det inte är någon tvbox inblandat utan tv endast ska ha en internetanslutning, då kopplas den till routern precis som datorn.
 
  • Gilla
Bobby Ewing
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det beror på hur dom leverar.
Men i detta fallet så spelar det ingen roll då det inte är någon tvbox inblandat utan tv endast ska ha en internetanslutning, då kopplas den till routern precis som datorn.
japp precis så, ingen tv-box inblandat.
Från routern har jag dragit en nätverkskabel in till grabbens dator. Han har en TV där han kollat via en Chromecast. Eftersom han piper om att den laggar emellanåt (hans rum är längst bort i huset och sämst Wi-Fi..) tänkte jag att jag kunde koppla in TV:n till nätverket via kabeln. Hittade den här switchen jag fått från Telia så tänkte kolla om den funkade för ändamålet (men tydligen inte) Får helt enkelt köpa en annan på marknaden
 
Nej, det kommer inte fungera då det är som tidigare beskriv en switch konfigurerad som tjänstefördelare.
Men är du säker på att den inte ska använda från din nuvarande leverantör för att leverera internet/tv/telefoni?

En vanlig nätverksswitch blir perfekt för det du efterfrågar, att fördela internet till övriga enheter i huset.
 
Du har noterat att din leverantör är Telia efter byte från annan operatör-
Gäller det både för fiberanslutning och som tjänsteleverantör?
Vilka tjänster har du beställt från Telia?
Bor du i hus med villafiber eller lägenhet?
Gärna en bild på fiberboxen och hur det är anslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.