Hur bygger jag upp en bastuvägg mot en gipsad innervägg på bästa sätt? Obs platsbrist!!

Jag har alltså en vägg på en långsida i ett badrum. Badrummet ska delas av med en glasvägg med bastu på andra sidan väggen. Alltså. Kakel fram till glasväggen. Sedan på andra sidan glasväggen bastupanel på något vis. Just nu sitter det 15mm plyfa och gips utanpå det på hela väggen. På något vänster måste jag ju sätta någon form av tunna reglar för att få fast bastupanelen. Om jag lägger någon form av tätskikt på gipsen för att skydda den. Hur får jag då dit reglar och panel utan att punktera tätskiktet?
 
Bore jag inte kunna använda jackon våtrumsskiva? Dvs riva ner gipsen och upp med den våtrumsskivan.

https://www.jackon.se/produkter-bygg/vatrum/jackoboard-vatrumsskiva/

Glasfiberarerad puts med en kärna av XPS. Tål fukt bra och tål 75 graders värme kontinuerligt. Dessutom får man lite isolering med på köpet.

Borde inte den skivan vara lösningen för mig?
 
Missar jag något här? Varför inte spika panelen direkt i väggen , spiken fäster ju bra i bakomliggande plyfa?!
 
Våtrum och bastu är ju avdelade med en glasvägg som sitter limmad på kaklet. Kaklet kommer alltså sticka in i bastun ett par cm. Och det är alltså övergång mellan kakel och bastupanel som är kruxet. Om jag sätta bastupanelen direkt på plyfan(det verkar vara problematiskt på flera sätt) så får jag ju en naken ände på gipsskiva och tätskikt exponerade för fuktig bastuluft.
 
Nu har jag bytt ut gipsskivorna mot jackon-skivor. Dvs 12mm-sandwish-skiva med XPS-kärna och glasfiberarmerad cement på varje sida. Det får bära eller brista. Skivan är helt resistent mot fukt och suger ej. Dessutom isolerar den lite också. Enligt tillverkaren klarar den kontinuerligt en temperatur av 75 grader. En vanlig applikation för den här typen av skivor verkar vara inredning i ångbastu. Men där blir det sällan över 60 grader. Jag testade och lägga in en bit av skivan i köksugnen. Efter tre timmar i 90 grader så kunde jag inte se några tecken på att den skulle påverkas på något sätt. Men när tempen gick upp till 110-120 så kunde jag se att XPS-kärnan började påverkas.

Frågan är nu hur varmt det blir en bit in i en bastuvägg? Det här är alltså inte i närheten av agregatet. Det är väl också helt avgörande hur mycket jag isolerar på andra sidan väggen. Skivan kyls ju från intilliggande rum såklart.
 
Du kan sova lugnt , Bastupanelen kan bli het utvändigt men att samma värme går in i väggen är inte så troligt.
 
Så är det nog. Jag hoppas det i alla fall :) Orsaken till att den här skivan inte rekommendras för bastuapplikationer är väl att den kanske inte pallar med att sitta allt för exponerad. Bakom bastuaggregat till exempel.

Jag hade ju tänkt lägga lite mineralull mellan bastupanelen och den här skivan. Detta för att skona skivan från värme alltså. Frågan är hur mycket jag törs snåla på den isoleringen. Det är en liten bastu det här. Så varje cm är värdefull. Törs jag gå ner på 20mm tro?

Väggen skulle då alltså se ut som följer.

1. Bastupanel
2. 20mm isolering (Hur tunn isolering törs jag ha här tro?)
3. 12mm jackonskiva(begränsad värmetålighet)
4. 15mm. plywood
2. Isolering. Tjockleken på den isoleringen avgör hur varm Jackon-skivan blir.
 
Brukar man inte ha nån sorts folie emellan också? Det hade iallafall grannen och det räddade hans hus när blixten slog ner och det började brinna i just bastun.
 
På tal om bastufolie. Finns det något smart membran som stoppar den värsta fukten men som fortfarande andas lite lätt? I en bastuvägg mot en oisolerad källaryttervägg skulle man ju vilja ha något slags membran som fungerar på samma sätt som ett diffusionsöppet tätskikt som man har i våtrum i oisolerade källare. Finns det någon sådant membran?
 
O Olf Oggler skrev:
På tal om bastufolie. Finns det något smart membran som stoppar den värsta fukten men som fortfarande andas lite lätt? I en bastuvägg mot en oisolerad källaryttervägg skulle man ju vilja ha något slags membran som fungerar på samma sätt som ett diffusionsöppet tätskikt som man har i våtrum i oisolerade källare. Finns det någon sådant membran?
Isover har något som de kallar ångbroms. Är lite halvdyr dock.
 
Det var en intressant produkt. Frågan är hur hög temperatur den där ångbromsen pallar med? Jag hittade ingen spec på det.
 
O Olf Oggler skrev:
Det var en intressant produkt. Frågan är hur hög temperatur den där ångbromsen pallar med? Jag hittade ingen spec på det.
Specifikationen medger inte bastutemperaturer men temperaturen är antagligen markant lägre inne i väggen där folien sitter (givetvis beroende på konstruktion). Vidare har ju en bastu i en privatbostad relativt korta perioder med höga temperaturer.

Jag diskuterade just den saken med deras tekniska support och även om de inte officiellt kan rekommendera produkten i en bastuvägg (pga. maxtemperaturen i specen) så såg deras ingenjör inga problem med ovan givna förutsättningar.
 
Hur hög temp klarar den enligt spec då?

Sedan kan man ju fråga sig vad som händer med den om den inte pallar med temperaturen. Antingen blir den väl helt tät. Eller helt öppen? I en murad oisolerad källare lär man väl knappast märka av det ena eller det andra. Med andra ord kanske man redan från början kan välja en tät bastufolie. Eller köra helt öppet och låta fukten vandra ut och in bäst den vill genom källarmuren. Vad spelar det för roll om man får fukt i en källarmur som är lättklinker med puts på? (Leca+puts)
 
O Olf Oggler skrev:
Hur hög temp klarar den enligt spec då?
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad specifikationen sa men som sagt, de på Isovers tekniska support var inte bekymrade över tillämpningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.