Hej
Jag skall rita ett fritidshus på ca 50 kvm. Jag har fastnat lite när jag ritat planritningen och tänkte finna lite inspiration hos er på nätet. Har du någon bra sida som har olika planlösningar, helst med loft. Inget krav på toalett. Funktionalitet är ett plus. Kamin är ett måste då det inte har indraget el eller vatten.
 
Läget avgör allt! Posta läget på tomten där stugan ska vara så kommer det förslag!

Enklast är att söka på google bilder för inspiration
Cabin layout
Cottage layout
Etc. Finns hur mycket som helst
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Det är västerläge nära vattnet. här kommer en bild med bilder i sig. Hoppas det hjälper något Kollage av bilder som visar ett byggprojekt nära vattnet i västerläge, inklusive omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ungefär 50m2 eller max 50m2?
Hur många sovplatser? Master 2 + 2 + 2?

Jag tycker det är bra att göra en vrå som kan bli toalett/dusch även om man får handpumpa vatten till en cistern. Det är samma saak med vatten till köket för t.ex. disk
 
MItt tips är att du går in på olika mäklarsidor och tittar på hus fritidshus som är till salu just nu. Där finns oftast planritningar.

Jag har tittat runt lite på enklare fritidshus att köpa nyligen. Just hus i storleksordningen 45 - 60 kvm, har i många fall en miss i storlek på sovrum, tycker jag. Jag har sett flera hus där det är omöjligt att ha annat än en eller två separata 80cm sängar. Det finns inte utrymme att ställa ihop två sängar. Det hade räckt att låta huset vara 50cm längre i sovrummens riktning, för att få in fullgoda, men små sovrum. Om man ändå bygger, så kostar 4 - 5 extra kvm nästan inget. Så var inte dumsnål.

Jag skulle i så fall hellre ta lite mindre allrum. Om man antar att man i huvudsak är där på sommaren, och har någon vettig altan, så lever man ändå i huvudsak ute under den tiden. Allrum/vardagsrum, blir mest något för att kunna kura ihop sig i på kvällen
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.