Mest akut är att måla om den södra gaveln. Väder och vind har gått hårt åt den sidan. Huset som är byggt 1925 var först målat med linoljefärg, sedan är det nog fyra lager med alkydoljefärg. Nu släpper färgen i handflatestora flagor och färgen som släpper är stenhård.

Vilken färg fäster bäst efter att gaveln tvättats och skrapats? Om det blir alkydoljefärg - vilket ger bäst resultat - vattenlöslig eller mer äkta oljefärg?
 
På fråga ett är svaret linoljefärg som penetrerar underlaget bäst och fäster bäst.
Fråga två, när det gäller alkydfärg och vad som är bäst när den är vattenspädd eller med lösningsmedel vet jag faktiskt inte.
 
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
På fråga ett är svaret linoljefärg som penetrerar underlaget bäst och fäster bäst.
Fråga två, när det gäller alkydfärg och vad som är bäst när den är vattenspädd eller med lösningsmedel vet jag faktiskt inte.
Tack för svaret när det gäller linoljefärg. Har tidigare kontaktat Gysinge och pratat med en expert och han menade att det finns för stor risk att linoljefärgen blir flammig, när jag ska måla mitt hus. Så han avrådde.
Funderar fortfarande på om vattenspädd alkydoljefärg är lika bra som en som är uppbyggd med lösningsmedel.

Gult trähus med vita fönster och entré under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Senast jag målade mitt hus, fasad från 1947 med linoljefärg i botten och flera lager alkydoljefärg, så målade jag med Beckers Oljefärg V. Vattenburen alkydoljefärg. Hittills den bästa färgen jag haft på huset, ingen mögelpåväxt och den har hållit sig fräsch och ren förvånansvärt bra. Betydligt bättre än mina tidigare målningar med lösningsmedelsbaserad alkydoljefärg. Nu beror det väl mer på färgens sammansättning än lösningsmedlet.
Så absolut kan jag rekommendera vattenburen färg. Skulle även rekommendera den färgen, men den är tyvärr utgången men det borde ha kommit en efterträdare.
 
  • Gilla
Boso52
  • Laddar…
Claes Sörmland
GoC GoC skrev:
Senast jag målade mitt hus, fasad från 1947 med linoljefärg i botten och flera lager alkydoljefärg, så målade jag med Beckers Oljefärg V. Vattenburen alkydoljefärg. Hittills den bästa färgen jag haft på huset, ingen mögelpåväxt och den har hållit sig fräsch och ren förvånansvärt bra. Betydligt bättre än mina tidigare målningar med lösningsmedelsbaserad alkydoljefärg. Nu beror det väl mer på färgens sammansättning än lösningsmedlet.
Så absolut kan jag rekommendera vattenburen färg. Skulle även rekommendera den färgen, men den är tyvärr utgången men det borde ha kommit en efterträdare.
Jag tror de vattenbaserade kan vara bättre än de äldre i bemärkelsen mindre påväxt på fasaden. Det krävs nämligen rätt rejäla fungicider och konserveringsmedel för att hålla färgen OK i burken. T ex Beckers Oljefärg V listar både DCOIT och IPBC i säkerhetsdatabladet. Dessutom krävs en detergent för att mixa oljan med vattnet och den lär också agera antimikrobiellt.
 
Det flesta "oljebaserade" färgerna idag är väl mer eller mindre lösliga i lacknafta, men helt baserade på lacknafta är de inte, förutom flugger classic, den enda jag känner till. Jag vet inte vilken som är bäst.

Bäst resultat tror jag du får om du får trärent och kör linolja ...
 
  • Gilla
Boso52
  • Laddar…
Hvorfor mente Gysinge at veggen ville bli skjoldet om du malte med linolje? Vi skrapet ned vårt hus og malte med hvit linoljemaling. To strøk og det er fortsatt helhetlig hvitt etter 8 år.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Både ja och nej.
Med en strykning linoljefärg kommer det definitivt att bli flammigt. Efter tre strykningar på en renskrapad sugande yta, har man så gott som alltid fått till en yta som inte är flammig.

B Boso52 skrev:
Tack för svaret när det gäller linoljefärg. Har tidigare kontaktat Gysinge och pratat med en expert och han menade att det finns för stor risk att linoljefärgen blir flammig, när jag ska måla mitt hus. Så han avrådde.
Funderar fortfarande på om vattenspädd alkydoljefärg är lika bra som en som är uppbyggd med lösningsmedel.

[bild]
 
C Camlin skrev:
Hvorfor mente Gysinge at veggen ville bli skjoldet om du malte med linolje? Vi skrapet ned vårt hus og malte med hvit linoljemaling. To strøk og det er fortsatt helhetlig hvitt etter 8 år.
Experten menade att det blir flammigt för att det blir kvar stora områden av den gamla alkydoljefärgen på väggen efter att vi skrapat den. Att helt skrapa ner till rent trä går inte, utan vi skrapar bara det som sitter löst. Därför blir det olika ytor för linoljefärgen att fästa på.
 
Takk for svar. Vi skrapet helt ned med Speedheater. Så ventet vi et år før vi malte.
 
  • Gilla
Boso52
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.