Nyss köpt hus, 2 plan, byggt 2018. Punkterad plastfolie / ångspärr. (Byggbeskrivning längst ned)

Frun ville ”komma i ordning”:
1. hänga upp en spegel i en yttervägg på plan ett med en 60 mm skruv,
2. sätta två stora krokar i innertaket på plan 1 för någon form av klädhängningsanordning.
3. Skruva upp gardinskenor i taket på plan två med två 60 mm skruvar.

Jag befarar att hon har lyckats punktera plastfolien i ytterväggen (Punkten 1) och i innertaket på plan ett (Punkt 2) och har konstaterat hål i folien på taket på plan två (Punkt 3).

Till min fråga: vad gör jag, ingenting? River?

Är punkt 1 något att bry sig om när jag inte med säkerhet vet om det har blivit hål? Känns tråkigt att börja riva när man nyss har flyttat in, men är det riskfyllt att leva vidare med ett liiiiiitet hål?

När det gäller punkt 2 vet jag inte om plasten är penetrerad, men krokarna är satta i en takbjälke..vad gör man?

Punkt 3 åtgärdas genom att skruvarna tas ut och hålen tejpas med åldersbeständig tejp?

Mitt nya hus....

Skärmavbild av en teknisk beskrivning för husets ytterväggar, isolering och fasadmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en teknisk beskrivning för ett hus, innehållande detaljer för mellanbjälklag, innertak och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några skruv hit och dit är ingen fara.
 
Det skulle inte finnas många hus kvar om man var tvungen att riva efter att man hängt upp en spegel på väggen...
 
Somna om, ofarligt x 3!
 
Visst är det hål i plasten, men det sitter ju en skruv i hålet som tätar.
Blir ju inte bättre om du oroar dig.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.