Hej!

Jag undrar om någon expertis kan ge lite tips & trix.

Vi ska renovera ett gammalt hus från 1937 som är byggd av tegel, nästan fyrkantig hus som är en 2,5 plan (våning 2 har raka tak).

Jag gillar rum med extra högt tak och går därför i tankarna att göra vardagsrum extra högt genom att ta bort golvet i motsvarande del i våning 2. Detta kommer att ge mig en höjd på ca 6 meter högt (3+3). Vardagarsrummet är 4x5 meter & rummet i vån 2 är i samma storlek.

Vad jag förstått ska det inte vara omöjligt. Hur känsligt är det egentligen att ta bort en 1/5 del av våning 2?

Hur stor är risken att ytterväggen på vardagsrummet kan få en knäckning då träbjälklagarna inte står emot?

Finns det enkla lösningar man kan ta till med ex stålprofiler för att förstärka ytterväggen?

Blåtonad ritning av husplan som visar en 2,5-vånings byggnad med planerade ändringar för högt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte man kan göra så med gott resultat i ett så begränsat utrymme. Det kommer att uppfattas som ett schakt. Eftersom det är ett plankhus är bjälklagen hopflätade med ytterväggarna. Riktigt säker på konsekvenserna av ett borttaget bjälklag blir man först när det är gjort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej Justus, Menar du att det inte kommer upplevas fint då utrymmet är för litet? Och att jag inte kommer kunna se hur säkert det är förrän jag tagit bort golvet? Vad mer för instabilitet kan man förvänta sig när man ta bort en del av bjälklaget som i detta sammanhang utöver möjlig knäckning på yttervägg?

Golvbjälklagen ligger förövrigt vertikalt om man kollar på ritningen.
 
Ett rum behöver vara som en kub för att man ska kunna uppskatta den stora takhöjden. I ditt fall kommer det att upplevas mer som ett hisschakt. Jag tror dessvärre att huset är för litet för dina ambitioner i detta avseende. Själv har jag ett rum med tre meter till taket, åstadkommet genom en utbyggnad med en lägre golvnivå än resten av huset. Kan knske vara en modell för dig? Golvbjälkarna i mellanbjälklaget är infogade i ytterväggen och hjälper till att stabilisera. Tar man bort bjälkarna måste de ersättas på annat sätt. Det kan vara svårt att se var man gör det på bästa sätt innan väggarna är frilagda. Missfförstå mig inte. Hög takhöjd tillför mycket när det ffår ta det utrymme som behövs.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Staffans2000
Min utbyggnad på 3x6meter har en högsta takhöjd på 3,6meter. Det ser inte alls ut som det hisschakt jag var rädd för att det skulle uppfattas som. Men 6meter?

Du kan sätta upp ett innertak på valfri höjd!
 
Varför inte flytta upp bjälklaget så takhöjden blir lagom hög. Sedan får du ett rum med lägre takhöjd ovanpå. Inte vet jag vad det kan användas till? Förråd? Sovloft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.