Krillew Krillew skrev:
Fint! Jag har själv byggt nått liknande fast i mahogny+gabon fast den var ej väggfast. Jag skall bygga en i vitt också har jag tänkt och som skall bli väggfast. Du får gärna berätta lite, fin kulör du valt.
Tack! Kulören är vald av min chef, alltså sambon. Hon beställer, jag bygger. :)
Lägg gärna upp en bild på din hylla, lät spännande (och dyrt) :)

Vet inte om det finns mer att berätta utöver vad jag har skrivit i tråden, om du preciserar dig så svarar jag. Annars blir det en roman av det hela :)
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Tack! Kulören är vald av min chef, alltså sambon. Hon beställer, jag bygger. :)
Lägg gärna upp en bild på din hylla, lät spännande (och dyrt) :)

Vet inte om det finns mer att berätta utöver vad jag har skrivit i tråden, om du preciserar dig så svarar jag. Annars blir det en roman av det hela :)
Stort bokhyllsskåp av gabon plywood med mahognykanter, delvis fyllt med föremål och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så har den blivit fylld med skräp.. Vi håller på och bygger.
Gabon plywood och sen mahogny som framkanter och krön mm. Nederdelen är lite djupare där skall det bli dörrar på mittsektionen, dom är fanerade men ej färdigbetsade. Sen är mittsektionen lite djupare. Jag tyckte det blev trevligt ,för det händer ju lite när det är lite olika djup. Sen är krönet byggt på liknande sätt som du gjort, fast det är en massa bitar för att få till en profil. Det finns ju inget färdigt annat än 1/4-stav och hålkärl. Det är ju lite tjafsigare att bygga när man inte kan gömma under spackel och färg.

Jag har nog läst nästan hela tråden nu så jag har nog förstått nu hur du gjort. Hur är dom skivorna att jobba med som du använt? funkar det att använda som fönsterbrädor eller är ytskiktet för tunt. Hur är planheten? plywood kan ju bli lite "skålat" men lamellskivor blir kanske slätare.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Hej Emil,
Kul att du gillar hyllan.
Om du ser på min hylla så består hyllplanen av 18 mm lamellskivor. För att få stabilitet sitter en täcklist i furu i framkant. Den har fyra funktioner;
-Skapar en illusion av att hyllplanen är kraftigare/tjockare.
- Döljer en ledlist monterad under varje hyllplan
- Döljer kant/ändträ på hyllan
- Ger extra stabilitet för att motverka bångnande hyllplan.

I ditt fall skulle jag ha gjort samma sak. Jag har använt en vanlig 21x43 planhyvlad furu som finns att köpa överallt. Kolla att den är torr. Billig är den också.
Om du ska göra extra långa hyllplan kan du behöva förstärka den även i bakkant.


Vad gäller att montera hyllan på sluttande underlag. Gör som Johannes föreslog alternativt bygg en ram som du väger av med kilar. Sen bygger du hyllan ovanpå.
Då får du en lätt konstruktion att väga av, istället för att försöka räta upp hela hyllan i efterhand.

Jag måste få undra över frigolit som material på en lådfront? Det måste vara oerhört känsligt för märken? Sätter du lister i trä istället skulle jag tro att det blir både billigare och mer robust. Samt lättare att reparera när/om det blir märken...

tack för svar! Väldigt hjälpsamt! Nej inte frigolit som lådfront, självklar en träskiva av något slag som front men för att få ”strukturerna” eller vad man ska säga så använder jag bara en frigolitlist som jag klistrar på fronten!
Infogar bild!
 
  • Elegant inredning med grå skåp med guldhandtag, röd väska, rosa stol och tavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frigolitlist mot en grå bakgrund som exempel för att skapa struktur på en lådfront.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är rätt känsliga för stötar så den kommer se taskig ut till slut. Bättre att gå på trälister, dom kan du limma på samma sätt
 
  • Gilla
Krillew och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom är rätt känsliga för stötar så den kommer se taskig ut till slut. Bättre att gå på trälister, dom kan du limma på samma sätt
jo förstår det, speciellt kanske om man har barn som springer runt med leksaker och sådant, men får helt enkelt se hur det går för garderoben så ser vi!
 
Vi bygger en sån här nu vid vårt snedtak. Borde vara klart idag eller imorgon. Är ditt snedtak i samma stil?

S Sargen skrev:
Ser väldigt fint ut!

Jag ska så småningom ge mig på att bygga en hylla längs med ett snedtak. Det borde motsvara nedre delen på din pjäs ungefär. Ett lite mindre projekt med andra ord :)

Vad har du valt för material som hyllplan?
 
  • Byggprojekt av en inbyggd förvaring under snedtak med väggpaneler, blommigt tapetserad vägg och en borr i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S Solute1 skrev:
Vi bygger en sån här nu vid vårt snedtak. Borde vara klart idag eller imorgon. Är ditt snedtak i samma stil?
Väldigt likt hur det ser ut hos oss! Dock slutar ena sidan vid en spaljé/trappa, så klurar lite på hur vi ska få till avslutet där. Dela gärna mer längs byggets gång, vore kul att se!
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
[bild]
Så är lådor och lådfronter monterade också. En milstolpe :)
!

Så himla fint! Hur har du fått till lådfronterna? Själva ramen?
 
Happytess Happytess skrev:
!

Så himla fint! Hur har du fått till lådfronterna? Själva ramen?
Tack så mycket. Kolla inlägg #45 så finns ett klipp som visar principen.
Själva ramen är i furu och panelen i 9mm björkplywood.
 
Kan ju uppdatera denna tråd med en bild där hyllan är ”nästan” klar. Det som saknas är att montera klart LED-listerna (de vita remsorna som hänger på trekvart lite överallt) samt att fylla hyllan med prylar :)
 
  • Nästan färdigbyggd vit bokhylla med LED-lister och enstaka föremål, i ett ljust rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snuttekudden och 8 till
  • Laddar…
Vilket fint bygge!

Vad har du kör för system på LED-list? Och har du lyckats komma undan med en trafo som försörjer hela hyllan eller behöver du flera?
Jag har försökt köpa vettig LED som går att dimma, men tycker t.ex. Bauhaus är onödigt dyrt och ganska komplicerat om det blir många löpmeter. Tar gärna tips.

Vore kul att se kvällsbild med belysning tänd.
 
Emil Boman Emil Boman skrev:
jag planerade att sätta belysning på bokhyllan men kände att det skulle bli mycket jobb osv, så vi har ingen belysning just nu, däremot ska det sättas en ledlist bakom TV:n

vad menar du med trafo?
Förlåt, trafo = transformator. Nån sorts elektrikerlingo jag tydligen snappat upp…
 
bobbyrune bobbyrune skrev:
Vilket fint bygge!

Vad har du kör för system på LED-list? Och har du lyckats komma undan med en trafo som försörjer hela hyllan eller behöver du flera?
Jag har försökt köpa vettig LED som går att dimma, men tycker t.ex. Bauhaus är onödigt dyrt och ganska komplicerat om det blir många löpmeter. Tar gärna tips.

Vore kul att se kvällsbild med belysning tänd.
Tack!
Jag har köpt från xcen.se och håller verkligen med dig om att Bauhausgrejerna är för dyra. Just nu står belysningsprojektet still för att jag tillbringar all ledig tid på golfbanan så bild där allt lyser får dröja nån vecka.
Det är drygt 20 meter ledlist totalt och det ska drivas av en trafo med kapacitet på 250W
Men jag vill kunna styra/dimma belysningen med app i ett smarthomesystem. Jag köpte fibaros rgwb controller men får inte optimal prestanda på samtliga slingor samtidigt. Det kommer nog att sluta med att jag köper en trafo till och ytterligare en controller så att det blir två slingor, men ställer in så att jag kan tända och släcka båda med Fibaro ”the Button”. Fortsättning följer.
 
Ah, tack för snabbt svar. Sitter precis på Xcen's sajt och försöker fibbla ihop rätt grejer.
Satte du belysningen framkant upptill och lyser nedåt, eller på baksidan av en list och lyser "inåt" skåpen?
Jag är nästan sugen på att köra vanliga IKEA spotar (eller motsv) istället bara för att slippa mek med ledtejp, men skulle då helst hitta såna som man kan försänka i 19mm gods, så de får väl bygga max 12-13 mm gissar jag.
 
bobbyrune bobbyrune skrev:
Ah, tack för snabbt svar. Sitter precis på Xcen's sajt och försöker fibbla ihop rätt grejer.
Satte du belysningen framkant upptill och lyser nedåt, eller på baksidan av en list och lyser "inåt" skåpen?
Jag är nästan sugen på att köra vanliga IKEA spotar (eller motsv) istället bara för att slippa mek med ledtejp, men skulle då helst hitta såna som man kan försänka i 19mm gods, så de får väl bygga max 12-13 mm gissar jag.
Jag satte på baksidan av listerna och lyser således ”inåt” blir absolut snyggast enligt mig.
Du hittar ganska bra beskrivningar på xcens sida om hur du kopplar. Vilken trafo och dimmer du behöver osv. De var även väldigt hjälpsamma när jag ringde dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.