Hej!

Bor i en 60kvm gammal 30-tals lägenhet med självdrag. Jag bor längst upp (4e våningen) med katt varför det är svårt att under sommaren vädra i lägenheten. Det blir oftast varmt och jag har testat allt från vanliga bordsfläktar till luftkylare, inget fungerar. Jag har funderat på att sätta in en portabel AC men behöver råd och tips kring detta. Under samtliga fönster finns det kamventiler (se bild nedan) för att släppa in? luft. Utanför ventilen är det hål rakt ut till vägen. Detta bidrar ju till dålig ljudisolering men jag funderar om det är möjligt att ta bort/öppna upp en av ventilerna och använda till varmluften för airconditionen? Ett problem jag har är att jag inte kan få upp ventilen på något sätt.

Är detta ens möjligt?!
 
  • Kamventil under fönster med blomkrukor, potentiell plats för AC-utblås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej ventilen är för liten, det är stora mängder luft som ska ut.
Enklast och bäst brukar vara att sätta en plyfaskiva som är tillsågad i rätt storlek till fönsterkarmen med ett hål för slangen, och öppna fönstret och haspa upp det.
Då kommer inte katten ut, men varmluften från ac hamnar ute.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Nej ventilen är för liten, det är stora mängder luft som ska ut.
Enklast och bäst brukar vara att sätta en plyfaskiva som är tillsågad i rätt storlek till fönsterkarmen med ett hål för slangen, och öppna fönstret och haspa upp det.
Då kommer inte katten ut, men varmluften från ac hamnar ute.
Tack för svar, jag funderar på om man kan koppla på någon typ av "adapter" på slangen för att få ut det genom hålet? Tänker mig något hemmabygge?
 
Du ska inte behöva någon adapter om du gör hålet i skivan ca 5 mm större än diametern utvändigt på slangen.
Bara att hänga ut slangen genom hålet, oavsett om det sticker ut 20 cm eller en meter.
 
Fairlane
Jag har en portable AC (som jag tycker fungerar bra) och slangen som varmluften försvinner ut genom är 12 cm i diameter och det blåser rejält på utsidan, så får du ett hum om hur mycket luft som skall flyttas. Då ser man att en sidan när liten ventil inte räcker till.
 
Observera även att samma mängd luft ska tas in någonstans i lägenheten
 
A
Ja,det är problemet med portabla ac,modellerna med två slangar är att föredra,behövs inget öppet fönster för tilluften,att minska solinstrålningen genom fönster gör mycket också.
 
Lite ideer på google.

Portabel luftkonditioneringsenhet med slang genom öppet fönster i ett rum.

woods-window-sealing-kit(1007979)_348497_8_Normal_Large.jpg
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.