om grannen har ett helt hav av maskrosor så när han klipper så flyger det ju över på min sida?

Tycker maskrosor är lite fint så man vet inte om man ska låta de vara eller plocka bort det.
Försökte förföra året och fick bort allt men det kom tillbaka rätt så fort.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
De lyser ju upp vilken tråkig gräsmatta som helst och gillas av pollinerare. Man kan ju hålla det på en ”lagom” nivå så man får lite tid att njuta av trädgården.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar också hur effektivt det är att rycka bort dom.

I två år har vi tagit bort varenda maskros vi ser men ändå ser man ingen skillnad i antal. Ska väl dock erkänna att delar av roten finns kvar i ca hälften av de vi ryckt upp, men lite skillnad borde det ju bli ändå kan man tycka.

Men ja, några maskrosor här och där tycker jag är trevligt. De får gärna blomma men så fort de börjar bli ledsna och göra sig redo att bilda de där fröbollarna så ska de bort!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Gråva upp fungerar utmärkt för att hålla efter maskrosor. För 2 år sen tog jag upp ca 200 st ur gräsmattan, förra året ca 30-40. Nu ser det ut att bli ca 20.

Det viktiga är att få med sig hela roten, annars gör det inte så stor nytta.
 
  • Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det viktiga är att få med sig hela roten, annars gör det inte så stor nytta.
Det räcker att ta blommorna. Maskrosor är tvååriga. Plockar du varenda knopp/blomma i 3-5 år så är de borta sen.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
En gräsmatta med maskrosor har kalciumbrist. Sägs det...
Så lite gödning rik på kalcium kanske hjälper...
 
BirgitS
T Trunk skrev:
Jag undrar också hur effektivt det är att rycka bort dom.

I två år har vi tagit bort varenda maskros vi ser men ändå ser man ingen skillnad i antal. Ska väl dock erkänna att delar av roten finns kvar i ca hälften av de vi ryckt upp, men lite skillnad borde det ju bli ändå kan man tycka.
Om du inte hade tagit bort några så hade du nog haft minst det dubbla antalet maskrosor i år.
 
Någon sa att man kan lägga ett korn grovsalt i mitten av växten. Då dör de utan att det blir för mycket salt för gräsmattan. Jag kör metoden på grusuppfarten, fast lite mer brutalt genom att slänga på lite tösalt. Funkar.
 
Maskrosen tillhör ju den svenska faunan så varför ska man bekämpa den? Jag tycker snarare den är väldigt vacker med sin gula färg. Dessutom är det bara några veckor varje vår man får njuta av den. Då tillhör nog snarare den sk mördarsnigeln (Spansk skogssnigel) något jag ägnar många timmar till varje sommar att försöka utrota men jag får en känsla av att snigeln vinner och jag är förloraren. :cry: ... :mad:
 
  • Gilla
  • Älska
dajaskazal och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det räcker att ta blommorna. Maskrosor är tvååriga. Plockar du varenda knopp/blomma i 3-5 år så är de borta sen.
Dom sprider sig via rotsystemet också och vad jag hört så är dom inte tvååriga, utan fleråriga (ingen expert)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Maskrossläktet
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
En gräsmatta med maskrosor har kalciumbrist. Sägs det...
Så lite gödning rik på kalcium kanske hjälper...
Då är det kalciumbrist överallt i hela Sverige!? ;)
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Dom sprider sig via rotsystemet också och vad jag hört så är dom inte tvååriga, utan fleråriga (ingen expert)
Jag kan mycket väl ha fel. Det skulle dock vara första gången. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bockamålen och 10 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan mycket väl ha fel. Det skulle dock vara första gången.
Jag brukar ha stor respekt för dina åsikter men den här gången blev det fel men det kan hända den bäste ;) En gång är i och för sig ingen gång..
Maskrosor är fleråriga och när man försöker få upp dem blir det oftast en liten bit kvar av den långa pålroten. Denna lilla rotbit genererar en ny planta.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag brukar ha stor respekt för dina åsikter men den här gången blev det fel men det kan hända den bäste ;) En gång är i och för sig ingen gång..
Maskrosor är fleråriga och när man försöker få upp dem blir det oftast en liten bit kvar av den långa pålroten. Denna lilla rotbit genererar en ny planta.
Nu har jag plockat maskrosblommor i tre år helt i onödan. :rolleyes:

(Men, det verkar faktiskt funka.... :thinking:)
 
  • Gilla
Ingells och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
(Men, det verkar faktiskt funka....
Ja, de blir inte fler i alla fall eftersom du stopper fröspridningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.