Tjena!

Jag är i behov av tips och input.

Vi håller på och bygger om vårat uterum ifrån ´86, allt trä är genomruttet så vi har rivit allting, ska bygga ny trall och ställa ett uterum på den. Det vi tänker behålla är grunden som är torpargrund murad med 15cm cementblock.

Nu när vi river upp golvbrädorna så hittar vi en stor skreva i hörnet på grunden, när vi kikar ner ser det ut som en gammal brunn murad i tegel som vid något tillfälle murats igen ovanpå med tegel. Igenmurning delvis rasat och man kan se att det har varit viss erodering av jorden, jag kan däremot inte säga när eller under hur lång tid det har varit så. Det är helt torrt i hela grunden inklusive i och kring brunnen, så jag misstänker att det bara kommer in vatten vid riktiga skyfall.
Har bifogat bilder.

Frågan är: Hur hanterar jag detta?

Just nu är min plan att täcka till hålet så att djur inte trillar ner och försöka säkra upp med dränering och lutning på tomten så att vatten inte tar sig in i grunden, men jag är ändå lite orolig eftersom hörnet på grunden tangerar den gamla brunnens kanter precis. Jag kommer att bygga ett nedsänkt bjälklag där bärlinorna kommer att vila på betonggrunden, .
Är det idiotiskt att låta det vara?
Har någon erfarenhet av liknande?
Vad att göra?

Tackar på förhand
Vy in i en gammal brunnsöppning med synlig erodering, delvis rasad tegelmurning och synliga tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skreva i en murad grund som avslöjar en underliggande, gammal, delvis murad igen tegelbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betonggrund med ett hål som avslöjar en igenmurad gammal brunn, omgivet av rivet trä och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i renoveringsprojekt av uterum med synlig gammal brunn och rötat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det verkar som alla gick bet på den här..
 
Fyll med sand, jord, grus eller valfri blandning ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fyll med sand, jord, grus eller valfri blandning ;)
Det år ju ett alternativ jag funderar på, helst slipper jag fylla den eftersom den ligger illa till så jag måste göra det för hand med jord. Grus vet jag inte om det är så smart eftersom jag misstänker att det inte hindrar erodering.
 
betonglock? Kanske gjuta ett själv om det inte finns att köpa.
 
Det finns att köpa, problemet här att jag inte kan lägga det över brunnen då grunden står på delar av hålet..

Kanske finns det något smart sätt att gjuta ovanpå ett hål?
 
AXS
Lyft in en säck med grus. Gjut på betong om du vill ha det tätt.
storsack_lekplats_04b1851.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.