Håller på med murarbete just nu för första gången, och tips jag fick att såga med gammal fogsvans var okej, fast bara ett block. Sedan var den sågen kass för vidare kapning...

Märkte upp kaplinjen på nästa och högg med huggyxa runt om tills den sprack. Mycket snabbare, och helt okej. :D

Bara lite tankar till er som ska göra samma arbete...

Bättre tips någon?

 
När jag murade upp min torpargrund med lecablock så använde jag mig av en tigersåg med rätt blad.
Det tog c:a 45 sekunder att kapa ett block rakt och fint. ;D

Det är mitt bästa tips, det kan finnas fler och bättre.
 
billig cirkelsåg... körde med min slutkörda
 
Yxa är helt rätt. Det använder alla murare till Leca-block. Den slits inte särskilt mycket så eggen är lätt att återställa
 
På de grundbyggena jag har varit på har vi oftast använt oss av en liten yxa. När man väl övat in den rätta "knäcken" med yxan går det fint. Det finns speciella blocklippare, menjag tycker det går lika bra med yxa..
 
Tack! Skönt och veta att man inte är helt ute och reser.:D

Det har ju hänt förr... :p
 
Ja jag började med fogsvans, fortsatte med en ytongsåg köpt för billig peng på auktion, slutade med att jag använde yxan i.a.f..........var det noga så gjorde jag "brottanvisningar" före med diamantklinga på vinkelslipen
 
Jag gjorde samma sak som Haabard, dvs gjorde brottytor med damantklingan på vinkelslipen runt om och sedan knackade till med baksidan av yxan.

Sedan fixade jag till kanterna med den vassa (nåja, efter ett tag var den ju inte så vass längre...) sidan av yxan.

Stor nackdel: Ryker så in åta helvete

Stor fördel: Mycket precisa kapningar
 
Jag körde ett spår på två sidor med ett såg för leca, lättbetong mm sedan högg jag av blocken med yxa.
Sågen är en fogsvans modell större ca 60cm långt svärd och de stora tänderna av coremant. Tänderna ser ut som tänderna på ett cirkelsåg men som sagt av coremant så de är outslitliga. Jag använde det såget under hela mitt bygge dvs ca 1000 kapningar plus alla dörr och fönstersmygar mm i leca och lättbetong. Fördelen med att hugga blocken istället för att såga är att murbruket fäster bättre i den huggna ytan som inte är helt slät och full av sågdamm som den sågade blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.