A
Hm, så verkligheten är att risken att bli störd av sina grannar är densamma oavsett boendeform? Ok, jag förstår vad ni menar. Allt hänger ju på personerna man bor granne med, men t ex att bli störd av att grannens barn springer på hälarna varje morgon slipper man ju garanterat? Även att själv kunna väsnas i sitt hus utan att störa någon måste ju vara en stor fördel? I ett hus föreställer jag mig att man kan sitta med ett sällskap hela natten och prata högt i vardagsrummet med lite musik i bakgrunden, vilket kan vara svårt i en lägenhet.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Man kan absolut spela musik i vardagsrummet eller bygga inomhus sent på kvällen. Det man inte kan göra är sånt utomhus som stör grannarna sent på kvällen eller supertidigt på helgmornar.
 
  • Gilla
kaffe60 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att dina tankar stämmer rätt bra, åtminstone enligt min erfarenhet. Jag är uppvuxen i villa i närförort med liten tomt (600 kvm), sedan bodde jag i olika lägenheter och nu bor jag i en fjärrförort (om det finns ett sådant ord) med lite större tomt (1400 kvm).

Jag tycker att det är en enorm skillnad jämfört med lägenhet i hur fri man känner sig, men det beror också på att jag bara har bott i hyresrätter. Visst finns det störiga grannar här också, som spelar hög musik utomhus hela dagarna och har street race med fyrhjulingar kl 23 på vardagkvällar, men det är ändå inte alls lika påträngande som någon som tex spelar musik högt i en lägenhet.

Men jag tycker också att det märks stor skillnad på småtomterna närmare stan och de lite större där jag bor. På de små tomterna är man väl sällan mer än 15 m från grannarna, här är vi sällan närmre än 30 m.

Jag är själv lite som du, jag skulle gärna bo mer isolerat, men jag vill samtidigt ha nära till stan, och det är ju tyvärr svårt att kombinera om man inte ha snuskigt mycket pengar, så för mig blir kompromissen "fjärrförort" den bästa sammantaget.
 
  • Gilla
AnniB och 2 till
  • Laddar…
D
danniee skrev:
Hm, så verkligheten är att risken att bli störd av sina grannar är densamma oavsett boendeform? Ok, jag förstår vad ni menar. Allt hänger ju på personerna man bor granne med, men t ex att bli störd av att grannens barn springer på hälarna varje morgon slipper man ju garanterat? Även att själv kunna väsnas i sitt hus utan att störa någon måste ju vara en stor fördel? I ett hus föreställer jag mig att man kan sitta med ett sällskap hela natten och prata högt i vardagsrummet med lite musik i bakgrunden, vilket kan vara svårt i en lägenhet.
Jag skulle säga att risken att bli störd av grannar finns både i hus och lägenhet, men är olika. Detta förutsatt att det är ett hus i ett villaområde med mer normal tomt och inte 5000 m2 ute i skogen. I hus blir relationen till grannarna annorlunda. I lägenhet är det lättare att vara helt anonym. Galna grannar verkar vara en större risk om man bor i hus, känns det som. Man får räkna med att grannarna kanske läger näsan i blöt, bråkar om häcken eller liknande. Det är bara att läsa på Byggahus eller se på Grannfejden :)

Ljudmässigt tror jag ålder och kvalitet på bostad spelar roll. I en välisolerad lägenhet ska det ganska mycket till för att bli störd av barnfötter från lägenheten ovanför. I vår förra lägenhet (hyresrätt) kunde man lätt se på film dygnet runt, däremot var det såklart inte OK med fylleslag mitt i natten på en vardag. I hus kan man störas av grannar som har fest, särskilt under vår/sommar när de är i trädgården, av barn som hoppas studsmatta och av olika trädgårdsmaskiner. Hur bra/dåligt ljudisolerat ditt hus är kan du påverka i större utsträckning. I vårt nuvarande hus med vackra originalfönster kan jag höra folk prata när de går förbi på gatan utanför, men det är en trade-off vi har varit villiga att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med lgh och störiga grannar är att det ofta är ganska stor omsättning på boende i en trappuppgång. Får du en störig granne i villan jämte så kan du behöva stå ut med hen till döddagar. :sweat:
Kan säga så här: känner igen mig till 100% i din beskrivning av att vilja ha hus. Vi flyttade till vårt hus i okt -18, har alltid bott i hyresrätt innan. Tyvärr visade sig huset vara en smärre mardröm med fuktskador, läckage etc etc och vi har pendlat mellan hopp och förtvivlan i 1,5 år nu. Önskar ingen det helvete vi har/har haft. Kan titta på hyreshus nu och vara så fruktansvärt avundsjuk på folk som bor där och har det så enkelt... :(
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
twoody och 3 till
  • Laddar…
R
Och jag kan säga att jag aldrig kommer sätta mig i en lägenhet igen.
Det passar inte mig öht.

Frihetskänslan med hus, garage och trädgård är helt fantastisk.
 
  • Gilla
AnniB och 15 till
  • Laddar…
Har bott i lgh största delen av mitt liv. Centralt. Det passade mig bra i 20-40 åldern. Grannar är lite random dock; är dom tysta är det kungligt. Hör man dem alltid är det olidligt.

Just nu sitter jag på husets veranda i solen och dricker en öl, 10 min med bil från ett ica maxi utanför sammanhållen bebyggelse. Snickrat på ett hönshus. Kan bygga nästan vad jag vill var jag vill.

Visst, vill man göra nåt skoj på stan en fredagkväll måste man fixa skjuts hem, annars är det galet skönt att slippa grannar nära inpå.

Radhus var rätt bra upplevelse. Överlag är bostadsrätt tystare än hyresrätt. Kedjehus/villa var också OK även om det fanns krav att hålla styr på trädgård.

Däremot känslan att ha grannar minst 100
meter bort är oslagbar. Så hus på landet toppar allt.
 
  • Gilla
  • Älska
AnniB och 9 till
  • Laddar…
Sommarstuga kanske? Att åka till på helger och semestrar och tillräckligt stor för att ha vänner på besök.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 2 till
  • Laddar…
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fördelen med lgh och störiga grannar är att det ofta är ganska stor omsättning på boende i en trappuppgång. Får du en störig granne i villan jämte så kan du behöva stå ut med hen till döddagar. :sweat:
Kan säga så här: känner igen mig till 100% i din beskrivning av att vilja ha hus. Vi flyttade till vårt hus i okt -18, har alltid bott i hyresrätt innan. Tyvärr visade sig huset vara en smärre mardröm med fuktskador, läckage etc etc och vi har pendlat mellan hopp och förtvivlan i 1,5 år nu. Önskar ingen det helvete vi har/har haft. Kan titta på hyreshus nu och vara så fruktansvärt avundsjuk på folk som bor där och har det så enkelt... :(
Tråkigt att höra. Det där är man ju lite orolig för, men den korta tiden i radhuset har ändå lärt mig en hel del. Jag tror jag vet lite bättre vad det är jag ska kolla efter när vi köper hus. Har verkligen ingen lust att åka på en mina. Sen kommer vi aldrig sätta oss i en situation där vi hamnar i ett renoversingsobjekt. Antingen har vi råd att köpa något riktigt fräscht i vårt område, eller så bor vi helt enkelt kvar i bostadsrätten.
 
A
a.o.f a.o.f skrev:
Sommarstuga kanske? Att åka till på helger och semestrar och tillräckligt stor för att ha vänner på besök.
Tanken har slagit oss, men har inte känts intressant. Vi får se, men just nu vill jag utforska det här med att bo i villa.
 
  • Gilla
EinarW och 1 till
  • Laddar…
Jag har gått hela linan med hyresrätt, bostadsrätt, radhus och nu villa. Kan inte för mitt liv tänka tanken på att bo i lägenhet igen och lika lite radhus, kändes som man hade inneboende hela tiden. Skulle hellre bo lite utanför i eget hus om det av nån anledning va tvunget att sälja här.
 
  • Gilla
kaffe60 och 7 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Tanken har slagit oss, men har inte känts intressant. Vi får se, men just nu vill jag utforska det här med att bo i villa.
Tanken var att det kan vara svårt eller dyrt att få så stor villatomt att grannarna inte kan störa så mycket i Stockholmstrakten. Fast sommarstuga är inte så billigt heller.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Jag har bott i lite olika varianter, hyresrätt, bostadsrättslägenhet, kedjehus och villa. Det finns bra och dåliga grannar överallt. Visst är en fördel med villan att du kan sitta och prata halva natten med musik, om du sitter inne och har stängt så länge det inte är alltför högljutt. Den stora fördelen för mig med villan är att sitta ute och då får man visa hänsyn om man inte bor riktigt ensligt.

Jag har fantastiska grannar där jag bor nu i villa, men det har jag haft i lägenhet också. Man stannar och byter några ord och hjälpertill om det behövs. Vill man inte det utan vill vara själv så går det också. Jag kan dock inte förneka att jag hör grannarna. Det är alltifrån fest (spelar någon högt mitt i natten kvittar det om det radhus eller villa. Du hör de som är flera 100 m bort också.
På helgerna hör man allt från gräsklippare till motorsågar och såklart när någon bygger ny altan eller liknande och kör kapen.
I förra villan hade vi en granne som gjorde om sin tomt och körde grävmaskin och spräckte berg varenda helg under våren, det är också ett ljud som hörs en bit och som kan vara svårlokaliserat.
Jag hör också grannkillens moped, liksom hans kompisar när där de kommer. Ibland kommer det ett gäng halvnyktra (läs rätt onyktra) ungdomar förbi mitt i natten (förra helgen vaknade jag av det runt kl 3) och de är sällan tysta.

Jag älskar villalivet, framförallt på våren och sommaren, men förvänta dig inte att det är tyst.
 
  • Gilla
garden_gnome och 7 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att de största knäppgökarna flyttar ut på landet för att slippa folk. Så om man flyttar till landet så gäller det att ha tur med grannarna.
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Min erfarenhet är att de största knäppgökarna flyttar ut på landet för att slippa folk. Så om man flyttar till landet så gäller det att ha tur med grannarna.
Håller till viss del med. Flyttade ut på landet och frekvensen män som inte är så enormt intresserade av att ta hänsyn till sin omgivning är rätt hög här.

Men det räcker med en barnfamilj som granne i förortens villamattor och sen får man leva det livet vare sig man vill eller inte. Från småbarnsåren, genom tonårens hemmafester men sen tystnar det.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.