På östra sidan av huset finns knappt någon gräsmatta kvar, utan har tagits över av diverse ogräs. Jag har googlat men hittar inte vad dessa är och hur man bekämpar dem. Har lagt ner timmar på att gräva upp de värsta med rötterna (med hjälp av Fiskars fantastiska ogräsplockare) men det tar ju aldrig slut.
Kan någon identifiera vad det är för något? Har numrerat på fotot:
1: stora grästovor,
2: tjocka blad, lite blanka men håriga, ligger platt mot marken, en del har riktigt tjock lång rot,
3: ser ut som en spindel med rosa ben och gulliga gröna blad längst ut på varje ben,
4: mörkare gröna blad med vita hår, vit på undersidan.

Zoomar man in på bilden så syns en massa andra ogräs också...

Måste allt ogräs bort innan jag kan strö över gräsfrön? Tänkte så gräsfröblandning med mikroklöver. Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för er hjälp!
 
  • Ogräs i trädgården numrerade för identifiering: 1 grästov, 2 tjockbladig växt, 3 spindelliknande planta, 4 mörkgrön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
2 kan vara en tistel, de kan bilda väldigt långa pålrötter och precis som med maskrosor är det viktigt att försöka få bort så mycket som möjligt av roten för att den inte ska komma igen.

3 kan kanske vara någon sorts näva och sådana bör inte vara lika svåra att få bort.

Har du funderat på att gräva upp hela ytan, sortera bort alla rötter och sen så nytt gräs?
 
BirgitS BirgitS skrev:
2 kan vara en tistel, de kan bilda väldigt långa pålrötter och precis som med maskrosor är det viktigt att försöka få bort så mycket som möjligt av roten för att den inte ska komma igen.

3 kan kanske vara någon sorts näva och sådana bör inte vara lika svåra att få bort.

Har du funderat på att gräva upp hela ytan, sortera bort alla rötter och sen så nytt gräs?
Tack för ditt svar! Har inte funderat på att gräva upp allt, men det kanske man skulle behöva. Det är ca 30 kvadratmeter där det är som värst, blir mycket att gräva. Kommer tyvärr inte in med någon grävmaskin där heller. Får testa att gräva på ett litet område och känna efter hur mycket jag mäktar med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu vet jag inte sina förutsättningar, men 30m2 är väl inga problem att gräva upp och fixa?

Gå med kantskärare och gör ett rutmönster, 20x20cm. Ta en spade och lyft varje block och vänd på det. Hacka ytan med spaden och kratta jämnt med en fast kratta. Klart för sådd!

Visst, lite jobb, men absolut klart på en förmiddag.
 
Skånepöjk
tensiden tensiden skrev:
Nu vet jag inte sina förutsättningar, men 30m2 är väl inga problem att gräva upp och fixa?

Gå med kantskärare och gör ett rutmönster, 20x20cm. Ta en spade och lyft varje block och vänd på det. Hacka ytan med spaden och kratta jämnt med en fast kratta. Klart för sådd!

Visst, lite jobb, men absolut klart på en förmiddag.
behöver man inte ta bort ogräset? Menar, rötter och allt är kvar om man bara gör sådär, ogräset söker väll sig till ytan oavsett om de är upp och ner?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
behöver man inte ta bort ogräset? Menar, rötter och allt är kvar om man bara gör sådär, ogräset söker väll sig till ytan oavsett om de är upp och ner?
Hur gör du med de miljontals frön som ligger i marken? Vänder du på jorden och sår gräs och ger detta bra förutsättningar kommer ogräset inte komma åt att gro.
 
BirgitS
Har man ogräs med djupa och kraftiga rötter så skulle ju jag tycka att det är lämpligt att rensa bort dem, men det är ju lätt att göra när man har grävt upp en bit av svålen, dels pilla ut rotbiten ur svålen och dels gräva upp rotbiten som är kvar i jorden under svålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.