Det vore kul jämföra lite elförukningssiffror, ganska intressant dessa dagar.
Vårt hus är på strax under 150 kvm och drar just nu (2002v51-2003v01) ca 66 kwh per dag inklusive hushållsel. Vi värmer med bergvärme och elpatron. Dessutom eldar vi lite i öppna spisen, mest för mysighetsfaktorn.
Utöver detta har vi ett pumphus som drar 12 kwh/dygn så totalt gör vi av med 78 kwh/dygn i snitt..

Vad drar ditt hus? Seså, ut till elskåpet och börja kika! ;)
 
Jag började samla siffror den 23 december förra året och tittar på följande varje morgon:

Utetemp, Elpatrontid i VP (Nibe 1210), kompressortid, elförbrukning VP, elförbrukning VVberedare, elförbrukning huvudelmätare (dag/natt) samt antal start och stopp för kompressorn.

Tyvärr har jag inte så mycket intressant att jämföra med eftersom jag fortfarande saknar energibrunnen, kör mao endast med elpatron i några veckor till.

Nåväl, dygnsförbrukningen för värme är ungefär 150kWh per dygn idag och då är bara halva huset uppvärmt (totalt 260kvm). Elpatronen (kopplad i 6kW läge) kör dygnet runt nu när det är kallare än -15, så jag hoppas att grabbarna med långa borren kommer snart....:) Husel uppgår till cirka 40kwh per dygn vilket även omfattar två små element. Varmvatten kostar drygt 7 kwh per dygn just nu.

Kan ni hålla er någon månad ska ni få se lite intressanta grafer över vad som händer när man plockar kraften ur berget istället. Den som kan hålla sig något år kommer även få se vad som händer med statistiken när man tilläggsisolerar både väggar och tak. Huset är förövrigt byggt 1946, så eternitplattorna på väggen utgör väl en betydande del av isoleringen....:)

/MathiaS
 
Nå, hur gick det?
Finns det någon som varit och läst av...?
 
Jamen jag läser ju av varje dag...... :p

Och varje gång jag läser av så njuter jag av eterniten som fortfarande är kvar i pannrummet.

 
Mys på bara ;D

Jag tänkte om det fanns fler än du och jag och Patric som varit duktiga....
 
Skånska juryn.

1 1/2 plans hus -72 på 180 kvm med torpargrund.
Direktverkande el + Panasonic värmepump (luft/luft).
3 personer i hushållet.



Datum Förbrukning Ute Temp (dygns snitt)
2003-01-01__ 145,42 kWh__ -6,6
2003-01-02__ 157,35 kWh__ -0,98
2003-01-03__ 135,64 kWh__ -3,1
2003-01-04__ 153,11 kWh__ -10,65
2003-01-05__ 155,15 kWh__ -7,76
2003-01-06__ 146,35 kWh__ -8,65
2003-01-07__ 153,93 kWh__ -6,14
2003-01-08__ 135,50 kWh__ -2,04
2003-01-09__ 141,13 kWh__ -2,48


Har historik från oktober. Kan speca per timme om Ni så vill (inkl ute temp).

Skall bli hur kul som helst att flytta. ;D ;D ;D

Janne B

 
Jaha, dags att summera första året i huset.

Trots att 3 takfönster och två tremetersfönster i vardagsrummet inte ännu är fodrade och drevade och att vi värmer pumphus och vattenslangar på vintern så blev förbrukningen det första året inte mer än 14034 kwh.

Det får man väl vara nöjd med, eller?


 
Janne_B Hur gör du för att logga elförbrukning och temp. Ute temp kan jag föreställa mig, men just elförbrukningen. Tell me please!!! :D
 
När man läser av sin elmätare i skåpet på väggen, så är det en rullande mätare, typ trip-mätare i bil. De enheter man läser av där, är det kwh? För om det är det, så är jag glad att jag inte bor i ett hus från 1972. :surprised: Är det helt oisolerat? Jag gjorde i vintras av med i snitt 25 kwh (förutsatt att det är den enheten som specifiseras på elmätaren) per dygn i mitt nya hus (stort 1 1/2 plans med el och frånluftsvärmepump och kakelugn, 5 invånare).
 
Bor i LB-hus Jordugglan 123 kvm 1-plan. Har gjort av med c:a 18000 kwh på ett år.
FVP IVT 490, golvvärme. 23 grader inomhus. (25 i badrum)

Dock är förbrukningen inklusive byggel och uttorkning under två månader i höstas samt att lösullen kom dit en månad för sent.

Räknar kallt med minst tusen kwh mindre nu.
 
Jag kan väl också erkänna att jag är där ibland och läser av.
Jag går i tanakarna att "tomgången" för huset, dvs det huset drar när ingen är hemma under sommartid borde vara så låg som möjligt och har under semestern kollat vad den ligger på.
Jag får den till 14 kWh/dygn vilket jag ändå tycker är ganska mycket. Huset drar alltså 500W kontinuerligt under sommartid då det är 30 grader varmt ute som inne och ingen varmvatenåtgång.
Det är bara att räkna ihop fläkt, kyl och frys samt tomgång på den panna man har.

Andy
 
Vattenfall har räknat ut att våran kåk ska dra 56.000 kWh per år! Och tar betalt för det...
 
Det är bara att läsa av och skicka in.....ofta.
Då räknar de om det efterhand.
 
PA skrev:
Janne_B Hur gör du för att logga elförbrukning och temp. Ute temp kan jag föreställa mig, men just elförbrukningen. Tell me please!!! :D
Vi har Skånska Energi och de har infört fjärravläsning från vår elmätare. Det loggas både temp och förbrukning varje timme och kan plockas ut av oss via internet. Går även att exportera ut till excel så det finns ingen hejd på statistik beräkningen.

Vi bränner ca 22000 kWh / år inkl varmvatten.
 
En rapport från sommaren som varit:
123kvm en-plan. FVP IVT 490.
April 1415
Maj 670
Juni 567
Juli 485
Aug 391

All time low blir alltså i augusti med 12,6 kwh/dygn i snitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.