Hejsan! Har anlitat en hantverkare igen.... Denna gång för att lägga plattor runt huset. Ett 220 m2 stort arbete. Jag har gjort färdigt själv till och med bärlagret. Han ska justera och fixa sättlager samt lägga plattorna.

En kille med bra referenser (det har jag kollat upp) men jag blir skeptiskt när jag nu kontrollerar arbetet lite närmare efter att knappt 50% är utfört.

Jag har begärt 2% fall från huset.

Inspekterade idag och ser att

1) Fallet är nästan obefintligt (0.5%). OK, mannen som lägger plattorna är inte född i Sverige men hur svårt är det att förstå vad som menas med 2% fall... det räknar jag med att en fackman känner till. Om han inte förstår vad det betyder så hade jag önskat att han frågade tills han förstår.

2) Fogen är minimal. Jag hade räknat med att en fackman vet att fogbredden ska vara 3 mm. Det är en "klack" på plattorna på ca 1.5 mm som förhindrar att det blir mindre fog än så.

Frågan till er kära forumvänner är om jag ska godkänna ett fall på 0.5% eller om det kommer att ge mig problem i framtiden. Undrar även om fogbredden är ett reellt problem eller bara ett problem i mitt huvud....

Ska ta upp problemen på måndag men hantverkare brukar ta illa upp när man tillrättavisar dom.

Tack på förhand för eventuella svar!
 
Fallet är ju ett gränsfall, som bör rättas.
Fogbredden tycker jag är mer tveksamt. 3mm tycker jag är mycket.
 
Håller med om att fallet är i minsta laget. Men om det inte är stora sträckor vattnet ska rinna bör det funka.

Angående fogen så lägger vi alltid plattorna dikt an när där är distanser gjutna på plattan.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Skånepöjk
Hur vet du att det bara är så lite fall? No offence men kan väll vara svårt att uppskatta?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Fallet är ju ett gränsfall, som bör rättas.
Fogbredden tycker jag är mer tveksamt. 3mm tycker jag är mycket.
Jag har utgått från tillverkarens läggningsanvisningar.
Att tänka på: Väl förankrade kantstöd En inspänd beläggning med väl fyllda 3 mm fogar
samt
Lutning mer än 2,5% En effektiv vattenavrinning minskar risken för att kvarstående vatten i konstruktionen försämrar dess bärighet.
G-83 G-83 skrev:
Håller med om att fallet är i minsta laget. Men om det inte är stora sträckor vattnet ska rinna bör det funka.
Det är en uppfart vid sidan av huset som är 3,20 meter bred. Totalt fall ca 1 - 1,5 cm.

G-83 G-83 skrev:
Angående fogen så lägger vi alltid plattorna dikt an när där är distanser gjutna på plattan.
Menar du att det blir lika bra bärighet med 1,5mm fog som med 3mm? Tillverkaren av plattorna menar förutom att den ska vara 3 mm att
Fogsanden möjliggör samverkan mellan stenarna och gör så att lasten fördelas över en större yta
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur vet du att det bara är så lite fall? No offence men kan väll vara svårt att uppskatta?
Jag har lagt långpasset på och lyfter det i ena ändan tills det blir "nivå". Då ser jag ju fallet i form av luft under passet.

Nu ska jag inte vara "den som är den" och ställa till något bara för att bråka med hantverkaren. Jag betalar ju rejält och vill bara inte stå med ett dåligt resultat som ger mig några problem i framtiden. Om jag vet att det inte blir några problem så blir jag nöjd. Är inte helt övertygad ännu men det är alltid skönt att ta hjälp av och lyssna på all kompetens som finns här på forat.
 
Fallet är som sagt i underkant. Antingen ber du honom lägga om det eller kräver du en skriftlig garanti på x antal år att det fungerar med så svagt fall. Är det en uppfart är fallet ännu viktigare då det lättare blir svackor där man kör med bilen dagligen. Kan fallet ökas eller finns det fasta punkter som gör att fallet blir svagt?

Är det flis, grus eller stenmjöl han lägger på?

Om tillverkaren tvunget vill ha 3mm fog hade plattorna tillverkats med distanser som skapade 3mm fog. Detta hade jag inte oroat mig ett dugg för och jag tror inte att någon idag glesar ut fogen när där är distanser på plattorna.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Fallet är som sagt i underkant. Antingen ber du honom lägga om det eller kräver du en skriftlig garanti på x antal år att det fungerar med så svagt fall. Är det en uppfart är fallet ännu viktigare då det lättare blir svackor där man kör med bilen dagligen. Kan fallet ökas eller finns det fasta punkter som gör att fallet blir svagt?

Är det flis, grus eller stenmjöl han lägger på?

Om tillverkaren tvunget vill ha 3mm fog hade plattorna tillverkats med distanser som skapade 3mm fog. Detta hade jag inte oroat mig ett dugg för och jag tror inte att någon idag glesar ut fogen när där är distanser på plattorna.
Tack för ditt svar. Sättlagret är blandade små fraktioner (0-4 uppskattningsvis).

Fallet kan ökas men i så fall får man lyfta på plattorna och justera sättlagret. Det är ingen direkt uppfart som kommer att användas för biltrafik dagligen men det går att köra där vid behov.
 
Okej. Gör det som känns bäst för dig. Problemet är att språkförbistringar kan ha gjort att det inte framgått hur mycket fall du ville ha. Och fall är där, även om det är svagt.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Okej. Gör det som känns bäst för dig. Problemet är att språkförbistringar kan ha gjort att det inte framgått hur mycket fall du ville ha. Och fall är där, även om det är svagt.
Tack för ditt svar. Jag tar ett snack med stenläggaren imorgon så får vi se vad det mynnar ut i.

Till alla som deltagit i tråden vill jag framföra mot varma tack. Det har varit värdefullt för mig. :love:
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Vi kom överens om att behålla den svaga lutningen och de små fogarna.

En annan fråga dök upp idag och jag blev nog lite överrumplad. Vi har avtalat fogar med Lithomex Easy, en sk flexfog eller hårdfog. (En dyr produkt) Han berättade att han kommer att fylla halva fogen med "vanlig sättsand" och bara lägga Lithomex Easy på toppen. Det tycker jag inte låter så bra. Inte minst för att det är svårt för att inte säga omöjligt att fylla en fog till hälvten. Jag sa att jag bara vill ha en typ av fogsand. Han menar att Lithomex Easy blir kladdig när det regnar och inte är bra. Varför vill han i så fall lägga den på toppen? Jag tror han vill spara en slant helt enkelt.

Jag har betalt för den dyra fogsanden Lithomex Easy. Är jag lite avog om jag bara vill ha en typ av fogsand? Är Lithomex Easy dålig och i så fall blir det bättre av att blanda den med vanlig fogsand i botten av fogen så som stenläggaren vill?
 
Redigerat:
Hej på er!

Då är arbetet fogat och klart och jag har fått möjlighet att prova om och hur vattnet leds bort från huset.

Jag spolade på vatten och lät det ligga några minuter före jag tog denna bilden. Många fogar är inte riktigt fyllda och en del vatten har nog letat sig ner genom dessa men som ni ser så ligger det en del vatten kvar som inte kan rinna bort.

Vattenansamling på nylagt stenläggning med otillräckligt fall intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gissning som lekman är att jag kommer att kunna åka skridskor här på vintern med rätt förutsättningar. Det lutar åt (!) att jag ska be stenläggaren göra om denna sidan och att jag själv är med så att fallet blir tillräckligt. Läggningsanvisningen säger 2.5% men jag tror att 2% är fullt tillräckligt och optimalt för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.