Hej på er, har tänkt mig jag ska stå utanför källatfönstret och köra cement blandare, men behöver något e helt som kan funka sol ränna ner till källaren där jag ska gjuta, ca 40m2 ca 5 cm pågjutning på en grovgjuten platta.

Är det någon som har lyckats göra detta med någon enkel hembyggd bana i trä eller något ventrör eller liknande. Betongen är vanlig stabbig, billig Probau finbetong,

Kanske kunde jag använda något flytmedel för att få den rinna bättre.

Intresserad av er erfarenheter.
 
40 m2 X 0,05 m = 2 kubikmeter betong vilket är lite för att använda en betongpump. Annars hade det varit det enklaste.
Men prata med en betongstation om medel som gör betongen lättflytande och fördröjning av härdningen så du hinner med att blanda.
 
Jag gjöt på ett liknande sätt även om att min platta var runt 10 kvadrat. Körde färdiga säckar från Bauhaus. Var två så det funkade och var slitigt och frågan är om du kommer undan med endast en tombola och mindre än 2-4 personer?

jag gjorde i all fall en ränna i formplywood ungefär 40cm bred med 20cm höga kanter. Höjden på utsidan gjorde jag så hög att man kunde dumpa direkt från tombolan så jag fick palla upp den aning. Detta slet hårdare vid fyllningen av den men man tjänade på det i andra änden. Tyvärr gjorde jag lutningen på min ränna för dålig så man fick inget klockrent flöde och fick hjälpa till lite med en spade. Tyvärr hade alternativet för mig vara att palla upp tombolan mer så det fick vara.

Min storlek på platta var det inget problem att fördela allt från en hög men skulle nog inte rekommendera det till större ytor. Min fallhöjd på betongen var runt 1meter på insidan och notera att det kommer skvätta rätt ordentligt

hade jag gjort det ingen på samma yta hade jag nog kört samma taktik men vid större hade jag helt klart kört färdigblandat och inpumpning
 
M myrstack skrev:
Jag gjöt på ett liknande sätt även om att min platta var runt 10 kvadrat. Körde färdiga säckar från Bauhaus. Var två så det funkade och var slitigt och frågan är om du kommer undan med endast en tombola och mindre än 2-4 personer?

jag gjorde i all fall en ränna i formplywood ungefär 40cm bred med 20cm höga kanter. Höjden på utsidan gjorde jag så hög att man kunde dumpa direkt från tombolan så jag fick palla upp den aning. Detta slet hårdare vid fyllningen av den men man tjänade på det i andra änden. Tyvärr gjorde jag lutningen på min ränna för dålig så man fick inget klockrent flöde och fick hjälpa till lite med en spade. Tyvärr hade alternativet för mig vara att palla upp tombolan mer så det fick vara.

Min storlek på platta var det inget problem att fördela allt från en hög men skulle nog inte rekommendera det till större ytor. Min fallhöjd på betongen var runt 1meter på insidan och notera att det kommer skvätta rätt ordentligt

hade jag gjort det ingen på samma yta hade jag nog kört samma taktik men vid större hade jag helt klart kört färdigblandat och inpumpning
Ah, toppen! Formplywood blir bra. Vi har 1,8m höjd så lite bättre vinkel. Klarade du dig med max vattenblandning på Probau? Eller körde du några flytmedel eller liknande?
Att behöva skyffla på inget problem, så länge man slipper springa med hinkar.

Vi räknar med och klara det på två pers.
Gjuter inte hela plattan på en gång, utan i etapper. Hoppas göra en bana på 10 m som bäst. Ytan är bara för avjämning innan Platon och vidare isolering etc.
 
Ta dit en rotorpump och gjut med SKB istället.
Det kommer aldrig bli bra att göra detta så som ni planerat.
 
Jag tror som Leif att du måste ha i flytmedel. Är tveksam till att köra en 10m ramp, hade nog kört planblandare genom fönstret ner i en skottkärra.
 
KJD KJD skrev:
Ah, toppen! Formplywood blir bra. Vi har 1,8m höjd så lite bättre vinkel. Klarade du dig med max vattenblandning på Probau? Eller körde du några flytmedel eller liknande?
Att behöva skyffla på inget problem, så länge man slipper springa med hinkar.

Vi räknar med och klara det på två pers.
Gjuter inte hela plattan på en gång, utan i etapper. Hoppas göra en bana på 10 m som bäst. Ytan är bara för avjämning innan Platon och vidare isolering etc.
Endast den mängden vatten som angavs på påsen för mig så har du bättre vinkel så kommer det i alla fall rinna ner bättre än för mig. Gissningsvis så kan rännan luta upp mot 45 grader så borde det kunna flyta på skapligt med färdigbetong
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.