Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Ibland förundrar jag mig över hur vissa kan bedriva företag.
En god vän bad mig i höstas om jag ville lämna pris på att renovera deras badrum men då det ligger nästan 4mil från mig och jag hade så enormt hög arbetsbelastning så nämnde jag det och sa att vi får i så fall titta på det som nu i våras.
Arbetsbelastningen har ju inte avtagit och en dag i början av året hörde vännen av sig om att de tagit in en offert från en lokal firma och efter att jag tittat på den började jag nästan gråta.
Han tog sen även in en offert från ett annat lokalt företag som dessutom bedriver butik men inte blev jag gladare av denna läsning.
I min värld är dessa två offerter totalt omöjliga att ställa mot varandra i en jämförelse för kunden.
Vad tycker ni om utformningen av dessa två offerter... skulle ni känna er trygga med att anlita något av dessa två företag ?
Vad saknar ni på dessa offerter och vad tycker ni är ointressant ?
Hur vill man som konsument att offerterna skall vara utformade ?
PS:
(Det enda jag tagit bort när jag klippt ihop dessa offerter som var på två sidor vardera är företagens uppgifter.)
************ redigerat av moderator ************
Visa bilaga 403825
En god vän bad mig i höstas om jag ville lämna pris på att renovera deras badrum men då det ligger nästan 4mil från mig och jag hade så enormt hög arbetsbelastning så nämnde jag det och sa att vi får i så fall titta på det som nu i våras.
Arbetsbelastningen har ju inte avtagit och en dag i början av året hörde vännen av sig om att de tagit in en offert från en lokal firma och efter att jag tittat på den började jag nästan gråta.
Han tog sen även in en offert från ett annat lokalt företag som dessutom bedriver butik men inte blev jag gladare av denna läsning.
I min värld är dessa två offerter totalt omöjliga att ställa mot varandra i en jämförelse för kunden.
Vad tycker ni om utformningen av dessa två offerter... skulle ni känna er trygga med att anlita något av dessa två företag ?
Vad saknar ni på dessa offerter och vad tycker ni är ointressant ?
Hur vill man som konsument att offerterna skall vara utformade ?
PS:
(Det enda jag tagit bort när jag klippt ihop dessa offerter som var på två sidor vardera är företagens uppgifter.)
************ redigerat av moderator ************
Visa bilaga 403825
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 011 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 011 inlägg
Som okunnig konsument tycker jag den första är förvirrande, den får mig att fundera på om det är något som saknas dvs. har de utelämnat något moment/sak som behövs som sen kommer att tillkomma på fakturan. Om jag vill ha ett fast pris så ser jag inte behovet av att veta exakt vad t.ex. tätskiktet kostar.
När det gäller den andra så är det svårt att förstå allt som står under Reserverande - Förtydligande, t.ex. vad betyder egentligen "Inredning, liksom kakel kan då ändras pga av dina val men jag vill du har med detta i kalkylen så du har en totalsumma".
När det gäller den andra så är det svårt att förstå allt som står under Reserverande - Förtydligande, t.ex. vad betyder egentligen "Inredning, liksom kakel kan då ändras pga av dina val men jag vill du har med detta i kalkylen så du har en totalsumma".
Gillar väl stilen på den andra offerten bättre, lite mer lagom förtydligat.
Där känns det som om mer eller mindre allt ingår (inklusive inredning) men om kund önskar annat blir det annat pris..
Dock kan jag tycka att språkbruket i offert nummer två är lite rörigt och otydligt, korrekturläsning hade kanske varit på sin plats
Där känns det som om mer eller mindre allt ingår (inklusive inredning) men om kund önskar annat blir det annat pris..
Dock kan jag tycka att språkbruket i offert nummer två är lite rörigt och otydligt, korrekturläsning hade kanske varit på sin plats
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Ajdå... det hade jag missat... tog en stund innan jag lyckades hitta det nu...JanneJanne123 skrev:
Jag villl absolut inte hänga ut någon genom detta utan mer få till en diskussion om hur man ska utforma offerter för att det ska kännas bra för alla...
Försöker radera hela tråden och göra om inlägget.
EDIT:
Går ju inte att radera tråden själv vilket är en nackdel i dessa lägen.
Har rapporterat till Admin och hoppas de tar bort det snarast.
Tack för upplysningen JanneJanne123.
Redigerat:
Båda offerterna är ju mer eller mindre helt obegripliga. Det är möjligt att båda företagen är duktiga hantverkare men det räcker inte. Tydliga och lättförståeliga offerter är ett måste för att kunden ska veta vad denne sedan beställer och bli nöjd i slutändan. Så svårt är det dessutom inte att skriva en offert.
Den sista offerten har erbarmligt dåligt språk med tvetydigheter.
Hoppas din vän ändå lyckas hitta någon vettig.
Den sista offerten har erbarmligt dåligt språk med tvetydigheter.
Hoppas din vän ändå lyckas hitta någon vettig.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Absolut.... jag är som sagt inte alls ute efter att klanka ner på företagen gällande deras yrkeskompetens utan vill bara få till en diskussion om hur offerter bör utformas för att kunder ska känna sig tillfreds.mexitegel skrev:Båda offerterna är ju mer eller mindre helt obegripliga. Det är möjligt att båda företagen är duktiga hantverkare men det räcker inte. Tydliga och lättförståeliga offerter är ett måste för att kunden ska veta vad denne sedan beställer och bli nöjd i slutändan. Så svårt är det dessutom inte att skriva en offert.
Den sista offerten har erbarmligt dåligt språk med tvetydigheter.
Hoppas din vän ändå lyckas hitta någon vettig.
I min värld är det bättre att en offert är på fler sidor samtidigt som den ju ändå ska vara lätt att förstå.
Dessa två är för mig som ändå är i branschen totalt obegripliga så jag förstår inte hur en lekman ska begripa vad som ingår och inte ingår och jag blir rädd för att min vän i slutänden kan riskera att få rejäla tilläggsfakturor när det ser så här luddigt ut i offerterna.
Fast.. Jag tycker inte att offert 2 är obegriplig förutom att språket är väldigt dåligt..Paul-Staffanstorp skrev:Absolut.... jag är som sagt inte alls ute efter att klanka ner på företagen gällande deras yrkeskompetens utan vill bara få till en diskussion om hur offerter bör utformas för att kunder ska känna sig tillfreds.
I min värld är det bättre att en offert är på fler sidor samtidigt som den ju ändå ska vara lätt att förstå.
Dessa två är för mig som ändå är i branschen totalt obegripliga så jag förstår inte hur en lekman ska begripa vad som ingår och inte ingår och jag blir rädd för att min vän i slutänden kan riskera att få rejäla tilläggsfakturor när det ser så här luddigt ut i offerterna.
Den tar ju upp kvm priset som är använt och vilka förutsättningar som gäller för att priset i offerten ska stå fast.. vad är det som skulle tillkomma utöver det i denna offert?
Offert 1 däremot.. Ja.. är så mycket smådetaljer som står med överallt så man blir ju helt bortkollrad på VAD det egentligen är som ingår.. får känslan av att tanken är att alla kostnader som eventuellt uppkommer utöver de upptagna om underentreprenörerna riskerar att falla på beställaren, likaså alla eventuella småsaker som behöver införskaffas..
Tänk att man i offert 1 vet redan på förhand att det går åt 2 slippapper hoppas dom inte använder 3 för då går dom back på jobbet
man begriper inte vad man faktiskt får/erbjuds, en massa detaljer bara. Vart finns ex badrumsinredningen med i offert 1?
man begriper inte vad man faktiskt får/erbjuds, en massa detaljer bara. Vart finns ex badrumsinredningen med i offert 1?
Moderator
· Stockholm
· 52 010 inlägg
Framförallt den första känns ju inte som en riktig fastpris offert. Firman offererar att använda 2 sandpapper osv. De offererar inte en funktion, utan pris för en uppräknad massa arbetsmoment.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
E erkka skrev:
Hehe...
Ja det är lite lustigt att specificera en fastprisoffert på det viset i min värld.
Sen tycker jag inte alls man ska ha med en massa "hittepå" som inredningar etc. som kunden ändå inte vill ha.
I min värld är en rak och enkel offert innehållande ALLT utom kakel,klinker,inredning.
Detta tillkommer efter kundens egna val.
Moderator
· Stockholm
· 52 010 inlägg
Jag har mha. Paul redigerat så att en bild inte längre innehåller identifierbar företagsinformation.
Tyvätt är nu ordningen på bilderna ändrad. Flera av inläggen i tråden refererar till "bild1", "bild2" osv.
Detta stämmer alltså inte efter redigeringen.
/hempularen
moderator
Tyvätt är nu ordningen på bilderna ändrad. Flera av inläggen i tråden refererar till "bild1", "bild2" osv.
Detta stämmer alltså inte efter redigeringen.
/hempularen
moderator
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Tack för hjälpen och ber om ursäkt än en gång och tackar JanneJanne123 som uppmärksammade mig på detta misstag.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Här kommer ett annat alternativ till offert dock med påhittade siffror bara för att se och förstå funktionen.
För och nackdelar mottages tacksamt.
För och nackdelar mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag trodde dom visste vilken inredning etc dom ville ha, men såklart vet man inte så blir det ju osäkerhet. Skillnad på golv-toa och vägghängd osv gällande väggar/stomme etc.Paul-Staffanstorp skrev:Hehe...
Ja det är lite lustigt att specificera en fastprisoffert på det viset i min värld.
Sen tycker jag inte alls man ska ha med en massa "hittepå" som inredningar etc. som kunden ändå inte vill ha.
I min värld är en rak och enkel offert innehållande ALLT utom kakel,klinker,inredning.
Detta tillkommer efter kundens egna val.
Men då bör man skriva i offerten vad som ej ingår så att det är klart.