Har ett par 30 år gamla stolar som jag har bytt tyg på och oljat in och sedan limmat ihop fogarna. Min fogarna håller inte (se bilderna). Kan det vara mängden lim som är för liten(hur mycket ska man ha?)? Eller kan trä över tid ha torkat,så det blivit smalare och där med behöver göra hålen lite större? Eller andra ideer på hur jag ska få ihop stolarna igen.
. Närbild på en gammal stols ben med en icke hållfast träfog där delarna lossnat från varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Näråtbild av en stol där tyget bytts ut, med oljade trädelar och en synlig lös fog där limningen inte håller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade problem med mina stolar som jag limmade med vanligt trälim. Köpte s.k fisklim och sedan dess har det hållit. Vet inte om det är flexibelt eller vad det beror på.
Googla?.
 
Rensa bort allt gammalt lim i tapphålen och på tapparna, köp polyuretanlim. Det sväller och fyller ut
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Naturligtvis är det en fog som vägrar att släppa av det jag har limmat igen . Såg i detta klipp att det finns ett verktyg som är motsatsen till en tving som puttar loss saker. (typ 1min 40sek in i filmen)
Någon som vet vad detta verktyg heter på svenska?
 
C
B bullens pilsnerkorv skrev:
Rensa bort allt gammalt lim i tapphålen och på tapparna, köp polyuretanlim. Det sväller och fyller ut
Och ger sista smörjelsen - sen får du aldrig isär det när det är dags att renovera dem nästa gång.
 

Bästa svaret

E electr0 skrev:
Naturligtvis är det en fog som vägrar att släppa av det jag har limmat igen . Såg i detta klipp att det finns ett verktyg som är motsatsen till en tving som puttar loss saker. (typ 1min 40sek in i filmen)
[media]Någon som vet vad detta verktyg heter på svenska?
Vändbar snabbtving
 
C Christoffer85 skrev:
Vändbar snabbtving
Tack :D det var det jag letade efter även om jag nu tittar på med spänning angående diskussionen om limmet ovan
 
C cpalm skrev:
Och ger sista smörjelsen - sen får du aldrig isär det när det är dags att renovera dem nästa gång.
Dom flesta brukar väl inte dela isär stolarna och renovera dom regelbundet, utan vara glada om dom sitter ihop resten av ens tid på jorden.
 
C
M MagHam skrev:
Dom flesta brukar väl inte dela isär stolarna och renovera dom regelbundet, utan vara glada om dom sitter ihop resten av ens tid på jorden.
Nä, de blir väl nästa generation som får svära över detta...
 
E electr0 skrev:
Tack :D det var det jag letade efter även om jag nu tittar på med spänning angående diskussionen om limmet ovan
PU har väldigt bra hållbarhet och härdar med fukten i omgivningen, men det kan ta några dagar innan det når full hållfasthet. Högre omgivningstemperatur under härdningen accelererar processen.

Använd limmet i en miljö med god punktventilation, eller utomhus. Använd det inte utan godkänd andningsmask om du har astma och undvik att andas in ångor även om du är fullt frisk.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Att ta bort det gamla limmet är det bara köra varmluft så blir det mjukt igen?
Detta är limmat med vattenlösligt trälim
 
Sättlim funkar också.
 
Stolar limmar hen väl med sitt lim?
 
U Urban R skrev:
Sättlim funkar också.
Det var ju en ordvits :) Sättlim till stolar.
 
Benlim till stolsben.

Receptet börjar med en tjuvskjuten älg.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.