Har ett ca 4 meter stort fönster parti i min husfasad idag som jag tänkte att jag skulle göra om till glas-skjut/vik-parti istället.
Jag har tittat på både skjutpartier och vikpartier. Den stora frågan är hur får jag stor öppning som möjligt. Jag är med på att skjutpartier kan ge större obrutna glaspartier för vackrare utsikt när det är stängt men det verkar då bli ganska "liten" del (hälften) som blir öppen när man maxar öppningen. Vikpartier verkar ge lite mer men inte enormt mycket då isolerglas bygger många dm ganska snabbt. Man får dessutom fler lister som skär genom utsikten. Någon som känner till om det finns tunnare vikpartier utan att göra avkall på isolerförmåga eller är de som jag tänker ungefär samma från alla leverantörer?

Till pudelns kärna, min fru är dessutom helt övertygad om att det finns lösningar som gör att man får hela öppning helt öppen. Jag har försökt förklara för henne att vi då antigen måste få till en lösning där vi kan skjuta in fönsterdörrarna i väggen vilket då betyder att vi får ta oss ca 4 meter in i befintlig vägg (vilket inte går då nästa rum ligger där med altandörr och egna fönster. Alternativt måste vi hitta någon upphängingsanordning som låter oss skjuta dörrarna på utsidan av husets tegelfasad.

Min bild av det hela är att min fru har lite orimliga förväntningar men tänkte höra här om det finns någon som har en eller flear lysande lösningar som jag har missat.
 
Schuco har en design serie (kommer inte på namnet nu) med skjutdörr där mittpelaren bara är centimetern tjock. Bredden är inga bekymmer, 400 cm parti finns (y)

De har även vikdörrar som förvisso får en större öppning men det avsevärt mycket fler "pelare" och skarvar.

Skjutdörr är helt enkelt det jag själv hade föredragit. En dörröppning på 200 cm känns mer än tillräckligt :)

Angående skjutdörrar som går utanpå så finns inte det vad jag vet. Jag vet att velfacs skjutdörrar löper på utsidan av den fasta rutan men det hjälper ju knappast!
 
Är det ett normalt fönsterparti med stöd via stolpar mellan fönstren, så brukar ju även den avlastning som kommer att krävas sätta sina begränsningar..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är det ett normalt fönsterparti med stöd via stolpar mellan fönstren, så brukar ju även den avlastning som kommer att krävas sätta sina begränsningar..
Det är något jag frågade ett gäng hantverkare jag hade på besök för att komma med en offert men de sa att det inte var något bärande, det är i i vilket fall inte några kraftiga "stolpar" mellan fönstren idag. Men man får väl kolla med lite fler.

Kommer dock söka bygglov för detta då det tydligen är krav. Säger de något om sådant som bärande etc?
 
Åtgärden kräver bygglov så det gör du rätt i (y)

Är möjligt att det redan är avväxlat idag för fönsterpartiet. Men som @GoForIt säger så är det en lång sträcka så finns det avväxling idag så är det ett kraftigt dito, troligen stålbalk. Detta framgår på era ritningar! Om det inte finns så får man lösa det hela helt enkelt och då krävs konstruktör (y)
 
G Gorson skrev:
Det är något jag frågade ett gäng hantverkare jag hade på besök för att komma med en offert men de sa att det inte var något bärande, det är i i vilket fall inte några kraftiga "stolpar" mellan fönstren idag. Men man får väl kolla med lite fler.

Kommer dock söka bygglov för detta då det tydligen är krav. Säger de något om sådant som bärande etc?
Vad är det för typ av hus? Byggår?
Förekommer alla möjliga lösningar gällande vad som ansetts som bärande. Vanligt är en 34-45mm regel mellan fönstren.
Ibland är t.o.m. fönsterkarmen ansedd som hjälpbärande.
Kravet på acceptabel/godkänd nedböjning över ett 4 meter långt glasparti är inte många millimeter.

Det är ju du som ägare/byggherre som ansvar för att gällande regelverk följs.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vad är det för typ av hus? Byggår?
Förekommer alla möjliga lösningar gällande vad som ansetts som bärande. Vanligt är en 34-45mm regel mellan fönstren.
Ibland är t.o.m. fönsterkarmen ansedd som hjälpbärande.
Kravet på acceptabel/godkänd nedböjning över ett 4 meter långt glasparti är inte många millimeter.

Det är ju du som ägare/byggherre som ansvar för att gällande regelverk följs.
Klassik brun enplans tegelvilla från tidigt 70-tal. Får kolla ritningarna men minns inte att jag såg något som var utmärkt på dem men det kanske är för att mina ögon är otränade.
 
Jag är verkligen ingen konstruktör men har svårt att tro att det inte skulle finnas något bärande mellan fönsterna. 4m är en lång sträcka, ska man lasta av den så lär det som sagt krävas stålbalk.
Det är nog i den här änden ni ska börja; kolla upp vilka förutsättningar som finns. Det innebär kanske att man får riva i väggen, gamla ritningar är väl inte alltid helt kompletta
När man vet förutsättningarna så kanske det klarnar vilka möjligheter som finns.
 
M Maximarcus skrev:
Jag är verkligen ingen konstruktör men har svårt att tro att det inte skulle finnas något bärande mellan fönsterna. 4m är en lång sträcka, ska man lasta av den så lär det som sagt krävas stålbalk.
Det är nog i den här änden ni ska börja; kolla upp vilka förutsättningar som finns. Det innebär kanske att man får riva i väggen, gamla ritningar är väl inte alltid helt kompletta
När man vet förutsättningarna så kanske det klarnar vilka möjligheter som finns.
Hantverkarens kommentar var, "det här är ju kortsidan av huset så här finns ingen tyngd" ingen anning om hur rätt eller illavarslande ett sådant utalande är.
 
G Gorson skrev:
Hantverkarens kommentar var, "det här är ju kortsidan av huset så här finns ingen tyngd" ingen anning om hur rätt eller illavarslande ett sådant utalande är.
Kortsidan behöver inte ha en bärande funktion, men den kan mycket väl ha det. Det är bara ritningarna som kan utvisa vad som är rätt/fel ;)
 
Kollade ritningarna, vet inte om de ger så mycket men kanske är de delar av väggarna som har vågmönstret bärande. Som total lekman tycker jag ändå att det ser strategiskt ut.
Skjut/vik-partierna ska alltså in vid de två röda pilarna och det är i alla fall inget vågmönster där. Men jag antar att man ändå behöver resonera med någon som kan det på riktigt.
 
  • Arkitektritning av en våningsplan med markerade placeringar för skjut/vik-partier med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en del av en byggnad med vågmönster på ena väggen, markerade positioner för skjut/vik-partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad teknisk skiss av en byggnadssektion med mått och väggdetaljer, markerade positioner för skjut/vik-partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vågrätt mönstret innebär isolering :)

Det kan tänkas vara så att kortsidan inte är bärande, men ingen garanti för det. Långväggen däremot är bärande utan tvivel.

@justusandersson är proffset på detta och kan nog ge dig ett mer grundläggande svar. Men i mina ögon så bör en konstruktör involveras (y)
 
Ok, tänkte att det kunde betyda isolering också. Men det finns en vägg inne i huset, vid köket som också har vågmönstret vilket gjorde att jag tänkte det skulle var bärnade istället.

Obs, missade att nämna att det röda strecket mitt i ett av rummen är en ny innervägg som vi själva låtit bygga. Antar att det inte påverkar bärigheten men bara så all info är på bordet
 
Vad jag kan se så är väggen som löper längs med sovrummen/tvättstugan bärande enligt sektionsritningen.
Yttersida långvägg är i regel alltid bärande då takstolarna vilar på denna. Kortsidan brukar i sig inte ha någon direkt bärighet såvida man inte är precis där ev. bärande stolpe är.

Du kan få ta kort inifrån på fönsterpartierna så får man en liten fingervisning på hur vida det är bärande eller ej! :)
 
J Jarlsgård skrev:
Vad jag kan se så är väggen som löper längs med sovrummen/tvättstugan bärande enligt sektionsritningen.
Yttersida långvägg är i regel alltid bärande då takstolarna vilar på denna. Kortsidan brukar i sig inte ha någon direkt bärighet såvida man inte är precis där ev. bärande stolpe är.

Du kan få ta kort inifrån på fönsterpartierna så får man en liten fingervisning på hur vida det är bärande eller ej! :)
Man får väl börja med att be om ursäkt stökigheten. Hoppas det går att se något ändå.
 
  • Vardagsrum med växtdekoration, TV och fönster med utsikt över grönska, något rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt vardagsrum med utsikt över träd genom fönster och diverse föremål på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.