Vi har beställt 23 fönster av en lokal snickare och skall måla dem själva.
Vi kommer att ha ca +10 grader där vi målar. Vi funderar på linoljefärg men har ingen erfarenhet av den färgen. Fönstren skall sättas in i februari.

Vilken färg skall vi välja ?

Obs ! Tips önskas !
 
W
Sök i forumet exakt den frågan har varit uppe massor av gånger, del här och i byggnadsvårds avdelningen.
Det är bra att du funderar på linolja, kör med det. Dock så kommer det vara rätt lång torktid vid 10 grader. Så många fönster kommer ta väldigt mycket tid att måla, specielt om det är spröjsade dubbelfönster. Har gjort det själv (kan du läsa om i andra trådar) så det går bra men f--n vad tid det tog.
 
Hej
För det första använd alltid ett känt märke; Alcro Beckers Nordsjö Teknos inte varuhusmärkena.
1: Använd en grundolja över hela fönstret var noga i kittfalsen.
2: Grunda omedelbart med en utomhusgrundfärg av alkyd direkt i grundoljan, den ska helst inte hunnit torka. Detta för att låsa in grundoljan.
3; Kitta fönstret.
4: Måla fönstret först efter 3-4 dagar med en alkydoljefärg eller fönsterfärg för utebruk.
Därefter en lika dan målning igen efter att första lagret har torkat.
Obs Kontrolera torktiden noga
Anders
 
Pius,
jag håller på att måla mina fönster och GUUUUD vad jag ångrar att jag inte tog dem grundmålade åtminstone.

HUr som helst - jag använder naturligtvis linoljefärg.
På nedanstående sida hittar du allt du behöver veta om att måla med linoljefärg.
http://www.ottossonfarg.com/index.php
 
Wester: Hur lång torktid är det frågan om ... ? Enda anledningen till att vi ev inte skulle ta linoljefärg är just den biten. Vi skall som sagt måla i garaget i ca 10 grader.

Harrieth: Hur varmt har du när du målar och hur är torktiden ? Hur grundar man med linoljefärg ? Själva målningen i sig drar jag mig inte för, däremot är det ju jobbigt om
varje strykning måste torka i flera veckor ...

 
Använd linoljefärg, fantastiskt trevlig färg att måla med.
Jag personligen tycker inte alkyd var bra på de fönster jag testade.
Men smaken är som baken.

Det finns sickativ att blanda i linoljefärgen så den torkar lite snabbare.
Gysinge har det, kallas Xerotin.
Det kan vara en hjälp att få torkningen att gå snabbare.
Annars är det olidligt att vänta, speciellt om trä´ t är ordentligt mättat med olja.
Jag väntade en vecka :(

 
W
Pius skrev:
Wester: Hur lång torktid är det frågan om ... ? Enda anledningen till att vi ev inte skulle ta linoljefärg är just den biten. Vi skall som sagt måla i garaget i ca 10 grader.

Harrieth: Hur varmt har du när du målar och hur är torktiden ? Hur grundar man med linoljefärg ? Själva målningen i sig drar jag mig inte för, däremot är det ju jobbigt om
varje strykning måste torka i flera veckor ...

Jag målar faktiskt just nu i mitt garage med linoljefärg (ottosons) och det tar ca 1.5 dygn för att vara exakt för den att torka och jag håller 10 grader i mitt garage oxo så torktiden är inte extrem på något sätt tycker jag. Allt som har med grundning etc kan du läsa om på ottosons hemsida. Men du blandar helt enkelt olika delar linolja, balsamtepentin och färg beroende på om det e grundning, mellanstrykning eller färdigstrykning. Och ta inte alkydfärg eller något sådant, ta linoljefärg till fönster det mår de bäst av.
 
det här med att måla fönster är lite trickigt tycker jag. Det finns en metod för att grundmåla inne och en annan metod för att måla ute. Fönster är ju både ock...

Vi har inte blandat egen grundfärg från grunden utan vi har köpt vit linoljefärg från Gysinge och sedan spätt den med ca 15 % balsamterpentin och ca 2% grön umbra linoljefärg. Våra nya fönster var grundade med linolja vid leverans.

Hos Ottossons säljer man vit kulör för både ute och inomhus - vi ville ha bruten med grön umbra - därför valde vi Gysinge i detta fallet.

Grundmålning innebär att du strycker färgen tunt och verkligen stryker ut den.
Ett talesätt då man målar med linolja:
"Om du har 1 liter då du börjar måla ska du ha 1,1 liter då du är klar..."
Torktid beror ofta på hur stor % olja som finns i färgen. (Då man ska måla på virke ute som inte är så kådrikt som fönster är kan man tillsätta rå linolja till färgen.) Ju större procent olja desto längre torktid.

Torktid vid grundmålning räknar jag alltid på 2 dygn - det blir lättare att planera målningsarbetet då.
Ett tips är att du satsar på en riktigt bra anstrykare av riktigt svinborst.
 
Missen jag gjorde var att följa rekommendationerna jag läst nånstans....
Att bågen skulle mättas tills den inte längre sög mer olja.
Visst, säkert jättebra men det innebar att oljan i färgen inte sög in så bra
i bågen eftersom den var mättad, därav torktiden.

Jag målade en skohylla med kimröksgrå linoljefärg, den torkade på en dag.
Men den var förstås inte mättad med olja :)
 
Vi tänkte ev. använda Engwall och Claessons Lasol linoljefärg, någon som har erfarenhet ?
Kan inte hitta information om hur man EXAKT gör när man målar fönster !
Jag skall börja nu i helgen, hur skall jag grunda ? Hur skall penseln se ut ?
Vår försäljare verkar inte så insatt ...
 
Ring HIT och diskutera! De kan allt... :)
Uppsala Fönsterhantverk, Danmarks by, Uppsala, 018-13 72 00
 
Gör bara inte samma misstag som jag gjorde. I somras renoverade jag 25 fönster grundligt och kittade om alla med lioljekitt. Snyggt som bara attan.
Jag valde Jotuns fönsterfärg. Inget ont om Jotuns produkter, tvärtom, Jag har väldigt goda erfarenheter av Jotuns Demi Dekk.
Men till min stora förtret så skar färgen sig mot linoljekittet (skrynklade sig).
Det fungerade om jag lät kittet torka så pass att ytan blev hård, men då får man allt vänta bra länge. Provade också att måla flera extremt tunna lager d.v.s. penseln nuddade knappt vid så att bara en tunn, tunn hinna bildades. Verkade då som om färgen torkade innan den hann reagera med kittet, men fick då lägga många sådana tunna lager. En del fönster blev så katasrofala att jag var tvungen att kitta om och måla om. Gissa om jag svor och svettades i somras!
Får kanske skylla mig själv som blandade nya och gamla hederliga material!
 
Är tydligen väldigt korkad för jag fattar inte om man skall impregnera med
linolja/annan olja förrän man grundmålar med linoljefärg ... ?
Hur går man tillväga, skall man "doppa", pensla flödigt eller bara pensla lite lagom i sådant fall ?
 
Det jag läst är att man ska ex.vis pensla bågarna med linolja och låta det dra en stund.
Om det inte sugit upp överflödet på bågen efter 30min så torkar man bort överflödet.
Sen ska man måla.

Problemet med denna metod och utan "torkningsmedel" är att det tar lång tid att
få färgen att torka. Men bågarna är så mättade att du kan lägga dem i sjön
ett år utan att de tar skada :)

Skämt åsido, slå en signal till de som föreslås innan i denna tråd.
Så får de förklara hur mkt du ska mätta bågarna, samt om det är vettigt
att blanda in sickativ för att få färgen att torka snabbare.

Mina kittfalsar skrynklade sig också trots linoljekitt samt linoljefärg.
Men det var slarv från min sida, jag hade inte fixerat rutorna tillräckligt hårt.
Kittade och målade dem liggande med rutan "i mitten".
Sen när fönstrena hängs upp stående så "sjunker" rutan till den träffar trä¨t i bottenstycket.

Man lär så länge men lever ;)
 
W
De fönster vi fick tillverkade doppas ner i en stor tunna med linolja och sedan fick de suga tills det var klart. Gör du detta (eller på annat sätt mättar träet) behöver du inte använda specielt mycket linolja alls vid grundning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.