Hej!

Jag sitter med ett 8 år gammalt Siemens kylskåp med trasig dörrpackning. Siemens reservdelsavdelning säger att listen har utgått utan ersättning. Vad tusan gör jag? Det är inget fel på kylskåpet, förutom att packningen gått sönder. Jag _vill_ inte köpa ny kyl och frys (annars lär ju inte dörrarna matcha) för att en sketen dörrlist är trasig.

Finns det någon piratreservdelsfirma?

/ama, börjar bli grinig på Siemens och gissa om nästa kyl kommer att vara från Siemens...
 
Kolla med firman som har service på Siemens/Bosch. Troligen får du köpa en hel dörr.
 
Jo, det visade sig att ny dörr kan jag få köpa, det blir bara drygt dubbelt så dyrt som en list...Uppenbarligen finns det lister, det monteras ju sådana i dörrarna, så varför det skall vara omöjligt att få en list utan dörr förstår jag inte. Det som retar mig är att en så enkel reservdel inte går att få tag i 7-8 år efter köpet. "Nej, du kan inte få en ny list, men du kan få köpa en ny dörr istället." och varje gång listen slits ut så skall jag alltså köpa en ny dörr för ett par tusen. Då köper jag nästan hellre helt ny kyl/frys fast av en annan tillverkare med bättre lager av reservdelar. Skall vara grinig en stund och fundera på om det blir en dörr för 2000 kr eller helt nytt, det krävs inte många dörrar förrän det blir bättre att köpa nya prylar istället.

/ama
 
Att jag bytte dörr på mitt Siemens/Bosch-kylskåp, berodde på att infästningen för gångjärnstappen på undersidan dörren hade säckat ihop. Kontrolera där så du inte gör ett listbyte i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.