Hej.

jag undrar om någon har svar på följande frågor. Jag tänkte fråga "experterna" men förra gången kunde dom inte hjäpla mig så jag tänkte att det är lika bra att fråga "amatörerna" direkt i stället.

frågorna:

är det någon skillnad mellan bygglov för att bygga nytt som att bygga ut? kostar det lika mycket. tar dom lika lång tid på sig. är någon av dom besvärligare att få beviljat? är det någon skillnad på bygglov för garage som för hus? pris, tid m.m???

Om jag ska ansluta mig en Vatten förening behöver jag något då. hydrofontank pump eller dylikt? är det samma sak om jag ska ansluta mig till grannes vatten?

Om jag ska ha en egen brunn vad behövs då, utöver Hydrofon tank, pump varmvattenberedare?

behövs det tillstånd för att då installera en tre kammar brunn? och i såna fall kan kommunen bråka mycket med en eller brukar det gå bra?

Hoppas någon av er kan ge mig några svar eller alla svar.

Tack på förhand/ Ulf
 
Är ingen expert på bygglov och framförallt inte på nybyggnad. Men själva ansökningshandlingen för själva bygglovet är nog densamma vid nybyggnad som vid ombyggnad, samma typa av ritningar skall vara med osv.

Men vid nybyggnad så tillkommer diverse moment som nybyggnadskarta (som jag inte vet vad det är) och jag tror ytterligare något moment.

Kostnaden för bygglov är i de flesta kommuner tariffbelagd, det innebär att dom tar betalt för varje moment (ex extra kostnad om grannarnas tillstånd skall in etc.), dessutom är kostnaden kopplad till hur stor yta som berörs av bygget.

En vattenförening kan vara lite vad som helst, oftast så innebär det att man har del i en gemensam vattenanläggning, så att föreningen levererar vatten ungefär som kommunalt vatten, alltså ingfet behov av egen pump eller hydrofor. Men som sagt det varierar.

Man behöver tillstånd för 3 kammarbrunn (och varje form av avloppsanläggning). Samma här i vissa områden är det väldigt svårt att få tillstånd i andra väldigt enkelt.
 
tack för svaren. du vet inte något om nybyggnad eller utbyggnad om garage om det är samma som vid hus?
 
Garage har såvitt jag förstår en egen tariff, tror att det är billigare än hela hus, bygglovsmässigt.

Du ansöker på samma sätt som för husbygge, men jag tror inte att man behöver mer än bygglov och bygganmälan (som du alltid behöver).

Sedan handlar det ju om att inte bryta mot detaljplanen för området. Total byggyta, placering i förhållande till gräns etc.
 
Det går inte att ge ett generellt svar på kostnadens storlek. Det borde vara samma kostnad i alla kommuner men så är det inte.

Bedömningen borde också vara lika men inte heller här är det så. Generellt kan man nog säga att det är lättare att få till en tillbyggnad/ombyggnad än motsvarande nybyggnad i vart fall om den måste grunda sig på en planavvikelse.

Lycka till! :) :) :)
 
fulf skrev:
Om jag ska ansluta mig en Vatten förening behöver jag något då. hydrofontank pump eller dylikt? är det samma sak om jag ska ansluta mig till grannes vatten?

Om jag ska ha en egen brunn vad behövs då, utöver Hydrofon tank, pump varmvattenberedare?
Om ni har en vattenförening så är säkert pump och hydrofor placerat centralt. Om inte så får du ha detta hos dig själv. Det enda som kan tillkomma är någon typ av filter/filtermassa beroende på hur vattnets kvalitet är. Hemma har jag kalk som filtermassa som innebär påfyllning ca. 2 ggr/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.