Vi har stött på lite problem i vår renovering när det gäller våra dörrkarmar och hur elen är dragen. Eftersom att dörrfoderna är i gulnande plast så vill vi gärna byta ut dem, men problemet är att de har en ganska ovanlig utformning och funktion. De täcker nämligen in rejäla kabelrör för el till strömbrytare och lampor, röret ligger utanpå väggen, från golv upp till tak. Se bilderna. Är det någon som stött på liknande och hittat någon bra lösning (som inte är att ta upp golvet och lägga nya rör)?
 
  • Dörrkarm med gulnande plastfoder som döljer kabelrör för el, med synliga rör och strömbrytare mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig kabelrörinstallation längs en vägg täckt av dörrfod i gulnande plast vid tak och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrkarm med en ovanlig plastkant som döljer ett elrör längs en oslipad vägg, nära golv och parkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja...
-Någon annan list som täcker
-Kulo utanpå, eller rättare sagt någon av dess moderna motsvarigheter om man ska vara petig
-Öppna väggen och lägga in rör/slang och dosa, du lär få byta matande FK också
 
Jo, vi har ju bara inte hittat någon annan list som täcker, trots mycket letande. Det hade annars varit en enkel lösning.

Vi har inte hittat någon lösning för golvet/där kabelröret kommer upp som fungerar med att låta kablarna ligga utanför ett nytt dörrfoder. Men om någon har en sådan lösning, så tar vi gärna emot.

Som sagt, det är inte ett alternativ för oss att ta upp golv, dra om röret så att det går in i väggen och fälla in allt. Det betyder att vi måste lägga om typ samtliga golv, vilket vi gärna inte gör.
 
Montera salningslister på ett normalt dörrfoder.

Såvida det inte är generellt att eldragning i huset ser ut så här, så hade jag markerat upp på listen i nederkant att elledning finns inuti dörrfodret.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Montera salningslister på ett normalt dörrfoder.

Såvida det inte är generellt att eldragning i huset ser ut så här, så hade jag markerat upp på listen i nederkant att elledning finns inuti dörrfodret.
Det här är hur elen är dragen i hela huset och har gjort sedan det byggdes. Hur hade du markerat det?

Tänker du att man bygger ut ett normalt dörrfoder med salningslister, så att det bildas ett tomrum för röret på insidan? Det är inte en dum idé.
 
lolsous lolsous skrev:
Det här är hur elen är dragen i hela huset och har gjort sedan det byggdes. Hur hade du markerat det?
Nej, ser det ut så i hela huset så finns det ju mindre anledning att markera det här.

lolsous lolsous skrev:
Tänker du att man bygger ut ett normalt dörrfoder med salningslister, så att det bildas ett tomrum för röret på insidan? Det är inte en dum idé.
Exakt.
Det finns färdiga golvsocklar för att bygga in lister, men jag har aldrig sett foder. Och knappast för denna rörtjocklek.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Nej, ser det ut så i hela huset så finns det ju mindre anledning att markera det här.
Jag missförstod dig innan, blev bara lite nyfiken.

GoForIt GoForIt skrev:
Exakt.
Det finns färdiga golvsocklar för att bygga in lister, men jag har aldrig sett foder. Och knappast för denna rörtjocklek.
Precis, vi har ju också rört oss i tankarna att ta in en elektriker som tar bort rören och sätter mantlade kablar istället. Det hade ju kanske kunnat ge en lite mindre klumpig lösning, med salingslister då. Mycket bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.