F fulkopplaren skrev:
Nookbox har ju en fukt/tempmätare med display som är svindyr men jag såg att deras ljussensor också har temp/fuktmätning (för halva priset) så det kanske blir en sån istället.
Det
Apropå loggning: Jag var först inne på att försöka hämta ut data via mynookbox-portalen men de kanske ogillar att man ligger och anropar servern hela tiden. En annan variant vore om man kan logga lokalt från centralenheten men den verkar bara tillåta lokala anslutningar de första 15 minuterna efter uppstart...

Hoppas på en modul till Yale Doorman också, det verkar vara krångligt att få in dessa eftersom det kräver larmtillverkarnas egna moduler.

Nån som vet om det är tillverkaren Climax som driver integrationsutvecklingen eller om det är distributörerna/systemleverantörerna som t.ex. Teletec? Har letat firmwareuppdateringar men de verkar hålla hårt i dem, annars kunde man ju modda den till nåt eget.
F fulkopplaren skrev:
Nookbox har ju en fukt/tempmätare med display som är svindyr men jag såg att deras ljussensor också har temp/fuktmätning (för halva priset) så det kanske blir en sån istället.

Apropå loggning: Jag var först inne på att försöka hämta ut data via mynookbox-portalen men de kanske ogillar att man ligger och anropar servern hela tiden. En annan variant vore om man kan logga lokalt från centralenheten men den verkar bara tillåta lokala anslutningar de första 15 minuterna efter uppstart...

Hoppas på en modul till Yale Doorman också, det verkar vara krångligt att få in dessa eftersom det kräver larmtillverkarnas egna moduler.

Nån som vet om det är tillverkaren Climax som driver integrationsutvecklingen eller om det är distributörerna/systemleverantörerna som t.ex. Teletec? Har letat firmwareuppdateringar men de verkar hålla hårt i dem, annars kunde man ju modda den till nåt eget.

Det är Climax som gör allt. Teletec köper som OEM och kan beställa anpassningar som layout osv. Men det verkar som att kontakten med Climax är svår och långsam för de har inte fått till de utvecklingar som man önskat enligt Teletecs support.

Just på grund av det övergav jag Nookbox som plattform. Synd, för om man fått tillgång till att prata med boxen, utan att gå via molntjänsten, så hade det varit en prisvärd plattform att bygga på.
 
  • Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
S skalle-per skrev:
Det är Climax som gör allt. Teletec köper som OEM och kan beställa anpassningar som layout osv. Men det verkar som att kontakten med Climax är svår och långsam för de har inte fått till de utvecklingar som man önskat enligt Teletecs support.

Just på grund av det övergav jag Nookbox som plattform. Synd, för om man fått tillgång till att prata med boxen, utan att gå via molntjänsten, så hade det varit en prisvärd plattform att bygga på.
Typiskt blaming game. Jag tror inte att Climax är långsam. Till exempel, Climax har Alexa stöd i minst ett år och Climax uppdaterar också den mobila appen - ingenting på Nookbox. Teletec får förmodligen det de betalar för.
 
Så kan det absolut vara. Oavsett vilket så tycker jag att det är det synd att den i mitt tycke smidiga lösningen inte går att utnyttja till dess fulla potential. Som så ofta med dagens tjänstebaserade lösningar. Lättast är att bara köpa den och acceptera det som står i produktbladet. Och att inte tänka "man borde ju kunna.."
 
  • Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
Jag kan inte få in min Ikea Trådfri Trådlöst uttag E1603 i systemet. Den dyker inte upp någonstans. Hur gör ni för att para ihop dem?
 
G grebdnul skrev:
Jag kan inte få in min Ikea Trådfri Trådlöst uttag E1603 i systemet. Den dyker inte upp någonstans. Hur gör ni för att para ihop dem?
Jag löste det själv. Om någon annan undrar så går man in under inställningar -> Lägg till enhet. Sedan gör man en reset på uttaget (med ett gem) med uttaget 5cm från nookboxen. Om den "plingar till" så funkade det.
 
  • Gilla
NilleP och 1 till
  • Laddar…
G grebdnul skrev:
Jag löste det själv. Om någon annan undrar så går man in under inställningar -> Lägg till enhet. Sedan gör man en reset på uttaget (med ett gem) med uttaget 5cm från nookboxen. Om den "plingar till" så funkade det.
Enheten behöver inte vara nära Nookboxen, det enda som behövs är att man gör en reset på enheten inom Zbigniew-räckvidden. Det gäller alla Trådfri-prylarna. Dock måste fjärrkontrollerna paras med sina lampor på nära håll.
 
Simonix Simonix skrev:
Det är en utmaning bara om det finns en workaround. :) Om det var möjligt skulle jag koppla min Nookbox till en bättre styrenhet bara för att få larmläget som trigger.

Jag är nyfiken. Vilken trigger använder du med temp/fuktighet?

Jag tror att det är inte en bra idé att använda Zigbee till larm pga av pålitlighet/säkerhet särskilt om man är ansluten till en larmcentral. Annars kan man köpa annat än Nookbox till ett lägre pris.
Triggern är just luftfuktighetsvärde eftersom enheten identifierar sig som temp/fuktsensor:

Gränssnitt för fuktsensor med inställningar för trigger, tillstånd och handling för hög luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fulkopplaren skrev:
Triggern är just luftfuktighetsvärde eftersom enheten identifierar sig som temp/fuktsensor:

[bild]
Inte något att göra om man är kopplad till en larmcentral. :D
 
Simonix Simonix skrev:
Inte något att göra om man är kopplad till en larmcentral. :D
Nej det är helt sant! :D Men jag använder faktiskt inte ens larmfunktionen, gjorde bara ett test ifall det gick. Vill man absolut använda den som indikator är det nog smartare att mappa den mot en brytare eller lampa än att larma.

Min tanke var aldrig att kunna larma baserat på t.ex. luftfuktighet utan att kunna logga och trenda mätvärden. Problemet kvarstår ju då Nookbox inte har någon inbyggd loggningsfunktion så jag fick skriva mitt egna script för detta.

Scriptet sparar ner alla mätvärden en gång i timman till en .csv-fil för att sen ritas upp som en graf. Ska skriva om det och logga till influxDB och plotta med grafana så småningom.

När det saknas en funktion får man lägga till den själv. :geek: Eller kasta pengar på problemet och köpa nytt men det var det jag ville undvika.
 
Finns det något sätt att updatera mjukvaran utan att gå via installatören?
Skulle vilja vara oberoende av dom eller åtminstone kunna se att den det senaste.
 
  • Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
J JoakimD skrev:
Finns det något sätt att updatera mjukvaran utan att gå via installatören?
Skulle vilja vara oberoende av dom eller åtminstone kunna se att den det senaste.
Vem sa att installatören behövs?
 
Simonix Simonix skrev:
Vem sa att installatören behövs?
Vet inte om han behövs. Men jag hittar inget om uppdateringar. Installatören kan logga in och se dom system som han installerat och där kan han uppdatera. Undrar om någon vet var jag kan se uppdateringar.
De år jag har haft larmet har jag inte sett eller fått någon notis om ny mjukvara eller att appen har ändrats.
 
J JoakimD skrev:
Vet inte om han behövs. Men jag hittar inget om uppdateringar. Installatören kan logga in och se dom system som han installerat och där kan han uppdatera. Undrar om någon vet var jag kan se uppdateringar.
De år jag har haft larmet har jag inte sett eller fått någon notis om ny mjukvara eller att appen har ändrats.
Jag har fått samma uppfattning om det där. Jag köpte mitt system tillsammans med huset och fick erbjudande om ett serviceavtal med installatören för att t.ex. få uppdateringar. Går ju att göra via installatörernas backendportal: https://www.teletec.no/media/wysiwyg/NookBox/NookBox_-_Quickguide_Backend.pdf, annars måste man väl göra det genom det lokala webbgränssnittet, eller? Men då måste man ju ändå få tag på filerna.

Jag har inte kunnat logga in på det lokala gränssnittet än då jag inte fått lösenordet från förra ägaren och jag har inte velat göra en återställning och behöva konfa upp allt igen.
 
Det finns för övrigt anledning att ligga på om att få en uppdatering även om man inte har en installatör att tillgå. Antar att det får vara mot Teletec.

Om man kör äldre FW som 0.0.2.19 så finns det en del säkerhetsbrister som åtgärdats i senare versioner. Jag har testat detta själv och lyckats få ut all konfigurationsinformation, PIN-koder, deviceinfo, etc. från min enhet utan att kunna en enda kod på förhand. Dock har jag bara kunna göra detta från samma nätverk men någon som tar sig in på hemnätverket (t.ex. oskyddat wifi) skulle kunna göra samma sak och sen larma av och gå in.
 
F fulkopplaren skrev:
Jag har fått samma uppfattning om det där. Jag köpte mitt system tillsammans med huset och fick erbjudande om ett serviceavtal med installatören för att t.ex. få uppdateringar. Går ju att göra via installatörernas backendportal: [länk], annars måste man väl göra det genom det lokala webbgränssnittet, eller? Men då måste man ju ändå få tag på filerna.

Jag har inte kunnat logga in på det lokala gränssnittet än då jag inte fått lösenordet från förra ägaren och jag har inte velat göra en återställning och behöva konfa upp allt igen.
Cubsec använder Nookbox och det ser inte ut som man måste betala något för uppdateringar. Tror att det var bara skitsnack som många larmtjänster.

Konstigt om man får en ny mobil app med nya funktionaliteter utan Nookbox uppdatering och halv går sönder. Portalen fick uppdateringar utan att man måste göra något (till exempel geofencing finns i portalen med inte i appen, finns något om Nookbox Standard/Pro). Man kommer förmodligen att göra uppdatering själv.

Att installatören kan uppdatera betyder inte att endast installatören kan uppdatera. Förresten, man kan köpa Nookbox själv utan "installatör". På Climaxs sidan: Over-the-air firmware update capability.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.