Om jag skrivit i fel forum ber jag om ursäkt och någon moderator får flytta inlägget.

jag ska fästa en skena där sedan den vikbara duschväggen ska monteras och undrar nu vad jag ska använda för ”plugg” så att det sitter ordentligt?

Det är först 10 mm klinker på väggen och bakom det 13 mm gips:surprised:
Badrum med vita kakelväggar, svartvit mönstrad accentvägg och svarta klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny vikbar duschvägg står omonterad med skyddsplast intill en kaklad vägg redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv till tak vy av en vikbar duschväggs skena nära klinkergolv och vit vägg, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I enlighet med rådande byggnorm skall det vara plywood/k-plyfa bakom gips när man har ett kaklat badrum - Så jag misstänker att det inte är enbart gips!?
Är det som jag tror så skulle jag inte använda plugg alls - Borra genom kakel, silicone i hålet, skruv av lämplig dimension fördelaktigt med grov gänga, extra silicone på skruven och så bara att skruva på.

Har satt liknande skenor till dörrar från INR och då borrat där rören går för att sedan kapa ur med vinkelslipen. Har även varit tvungen att ta lite på den profil som sitter på glaset och skall in i skenan.

Ser att ni inte gjort så mycket ännu till det där hålet i väggen du nämnde i en annan tråd!?

EDIT: Plockar men ned ett dörrfoder så torde man enkelt se väggarnas konstruktion. Väggtjockleken kan även den avslöja vad väggen är konstruerad av då dubbelgips är ganska ovanligt i en villa om man inte stävar efter ljuddämpning.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jättebra svar och tack. Jag ska ta bort ett foder och kolla hur det ser ut.

När det gäller hålet så har jag fyllt det på längden och bredden med silikon. Köpt en aluminiumplåt som jag först ska lägga ett lager silikon på, precis där hålet är. Längst ut limmar vi fast den med vattentåligt sättlim (no nails)

slacker slacker skrev:
I enlighet med rådande byggnorm skall det vara plywood/k-plyfa bakom gips när man har ett kaklat badrum - Så jag misstänker att det inte är enbart gips!?
Är det som jag tror så skulle jag inte använda plugg alls - Borra genom kakel, silicone i hålet, skruv av lämplig dimension fördelaktigt med grov gänga, extra silicone på skruven och så bara att skruva på.

Har satt liknande skenor till dörrar från INR och då borrat där rören går för att sedan kapa ur med vinkelslipen. Har även varit tvungen att ta lite på den profil som sitter på glaset och skall in i skenan.

Ser att ni inte gjort så mycket ännu till det där hålet i väggen du nämnde i en annan tråd!?

EDIT: Plockar men ned ett dörrfoder så torde man enkelt se väggarnas konstruktion. Väggtjockleken kan även den avslöja vad väggen är konstruerad av då dubbelgips är ganska ovanligt i en villa om man inte stävar efter ljuddämpning.
 
Jag har försökt med att ta bort fodret vid dörren för att de hur väggen är uppbyggd. Men kaklet är så nära så det syns inte. Jag tog även bort en brytare för att jag skulle se mellan kanten på dosan hur väggen var uppbyggd.

det ser inte bättre ut än att det endast sitter 13 mm gips... Hur ska jag få fast skenan i väggen och VETA att den sitter kvar :rolleyes:

måste jag köra med genomgående in till nästa rum för att vara säker:oops:
Närbild på gipsvägg strukturen vid en eldosa där fodret tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av öppen eldosas insida visar elektriska kablar och väggens struktur med gips och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en dörrkarm där fodret tagits bort vid kakelklädd vägg, exponerar gipsväggens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltså som jag förstår ca 10 mm. Sedan gips 13 mm och sedan bara hålrum bakom det :lying: Finns det något bra sätt att sätta fast plåtkonsolen där jag ska fästa duschväggen som gör att den sitter fast?! Eller är det "bara" för mig att dra genomgående gängstång och sätta upp motstånd på andra sidan i sovrummet...:rolleyes:
Skiss som visar uppbyggnad av vägg med plåtkonsol, kakel, gips och hålrum/vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.