Belmlu
Hej alla!

Som nybliven husägare har jag blivit varse om att även i välskötta hus finns det en hel del småfix så som denna lilla utmaning i form av ett hörnskafferi med alternerande hyllplan. Dessa hyllplan är någon form av spånskiva men har med tiden börjat svikta i mitten. Innan vi öser på med skafferivaror tänkte vi se om vi på något enkelt sätt kan motverka detta.

Det jag har tänkt än så länge är antingen någon klenare rektangulär regel alt grövre läkt som skruvas fast längsgående på undersidan och kapas på millimetern så att ändarna förstängs gentemot skafferiets sidor. På vardera sidan om skafferiet står kyl resp frys.

Vad tror ni här om detta? Några andra bra förslag? Är rätt novis gällande hemmafix så alla tips tas mer än gärna emot!
 
Man kan vända på hyllplanen så kommer de sakta att krypa tillbaka för att någon gång behöva vändas igen. Dock ser jag att ett hyllplan har ett urtag så man får leva med ett hål i ett hörn då.
 
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
Bernieberg Bernieberg skrev:
Man kan vända på hyllplanen så kommer de sakta att krypa tillbaka för att någon gång behöva vändas igen. Dock ser jag att ett hyllplan har ett urtag så man får leva med ett hål i ett hörn då.
Tack, bra förslag!

Tror dock det kan tänkas bli lite kruxigt då infästningen är urfräst i hyllplanet likt på bilden/filmen nedan.
 
Ja det var ju lite bökigt. Det ser ut som att man skulle kunna sätta annan valfri standard hyllbärare för 5 mm hål som det vända hyllplanet bara ligger löst på.

Annars är det ett bra alternativ som du själv föreslår att skruva något undertill. Ju högre tvärsnitt ju bättre. Det kommer att ha marginell effekt att försöka passa in detta extra stöd så att det spjärnar mot sidorna, i teorin är det bättre men svårt att få till ett momentupptagande stöd så. Det kommer att göra stor nytta ändå.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det var ju lite bökigt. Det ser ut som att man skulle kunna sätta annan valfri standard hyllbärare för 5 mm hål som det vända hyllplanet bara ligger löst på.

Annars är det ett bra alternativ som du själv föreslår att skruva något undertill. Ju högre tvärsnitt ju bättre. Det kommer att ha marginell effekt att försöka passa in detta extra stöd så att det spjärnar mot sidorna, i teorin är det bättre men svårt att få till ett momentupptagande stöd så. Det kommer att göra stor nytta ändå.
Tack för svaret :)
 
Hur vore det med en stödstolpe i hörnet där skivorna från de två sidorna korsar varandra,
från golvet och upp mellan varje hyllplan.
Och ett stöd i väggen vid skivornas mittpunkt.
Som det röda här:
Skiss av hyllor med röd markerad stödstolpe vid korsning och väggstöd vid mittpunkt.
Det ser ju ut som att det främst är mikron som tynger ner.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur vore det med en stödstolpe i hörnet där skivorna från de två sidorna korsar varandra,
från golvet och upp mellan varje hyllplan.
Och ett stöd i väggen vid skivornas mittpunkt.
Som det röda här:
[bild]
Det ser ju ut som att det främst är mikron som tynger ner.
Ah, snyggt!

Gillar idén skarpt men efter överläggning med sambon kom vi fram till att vi vill få in sakerna och att det blir lite mer pill för att få det mer estetiskt tilltalande (läs; ett par strykningar med färg och tillhörande torktid) då den blir mer framträdande jämför med att slå upp längsgående läktar/reglar på undersidan. Men ska absolut lägga detta på minnet inför ev framtida projekt! :)
 
Belmlu
Hej igen allesammans!

Ny frågeställning på nybörjarnivå. När jag var på väg att skruva fast läkten på undersidan med vanliga universalskruv blev jag lite efterklok gällande val av infästning eftersom det blir rätt mycket spänning i materialet och framförallt spånskivan på de ställen där skruven går in. Funderat på följande alternativ:

1. Använda spånskiveskruv. Bra idé med spänning i materialet?
2. Borra hål och använda bult, mutter och brickor. Fördel som jag såg här att jag successivt kan spänna in läkten gentemot skivan istället för att dra in allt i ett svep.

Några andra tankar eller förslag?

Tack återigen på förhand :)
 
Då det ska vara snyggt och smäckert så är träskruv att föredra före skruv och mutter. Enklast är om du kan klämma dit listen med en eller ett par tvingar först och sen skruva. Lim vore en bonus.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
MultiMan
Jag hade absolut limmat som @Bernieberg föreslår.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
och att det blir lite mer pill för att få det mer estetiskt tilltalande (läs; ett par strykningar med färg och tillhörande torktid)
Äsch, inte då!
Köp lite vit kontaktplast (sådan som man har om böcker och annat, kallas ibland dekorplast), skär till lagom bitar och klä in rundstavsbitarna, så blir det snyggt!
27 mm rundstav i furu, föreslagen för kontaktplastklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...stavar/27mm-rundstav-furu-l-1-0m-850902702710
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Bernieberg Bernieberg skrev:
Då det ska vara snyggt och smäckert så är träskruv att föredra före skruv och mutter. Enklast är om du kan klämma dit listen med en eller ett par tvingar först och sen skruva. Lim vore en bonus.
Så får det bli, tack! :)
 
Belmlu
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Äsch, inte då!
Köp lite vit kontaktplast (sådan som man har om böcker och annat, kallas ibland dekorplast), skär till lagom bitar och klä in rundstavsbitarna, så blir det snyggt!
[bild]
[länk]
Snyggt, att jag inte tänkte på det! Hade jag inte redan köpt läkt och sågat till dessa hade det fått bli ditt alternativ. Stort tack för svaret!
 
Belmlu
Färdigt!

Stort tack får hjälpen i detta första hemmafixar-projekt!

(ska fundera kring plastfilmen och om jag ska slänga på det på läkten ändå för att få det att smälta in bättre)
 
  • Nyligen installerade vita hyllor i ett skåp med en brutet vit plywoodläkt och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nybyggt vitt hörnskåp med hyllplan och ett eluttag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.