Vi har en 50 liters på tre pers. Det funkar. Vi duschar olika tider, diskar inte mycket för hand. Men badkar finns inte. Ska alla morgonduscha uppstår såklart problem. Men å andra sidan kommer ungarna slåss om att vara först in i duschen.
 
Mikael_L
blinera blinera skrev:
Huset har idag luft luft värme och direkt el, element. Jag har tittat lite på fjärrvärme som landar runt 60 000 kr, men grannarna rekommenderar inte det.

Planen är så att i framtiden så vill jag riva ner hela detta huset och bygga från grunden, men just nu vill jag inte investera i bergvärme eller något liknande då jag förmodligen får göra det en gång till sen när jag bygger nytt.

Därför jag är ute efter billigaste lösningen dem kommande åren.

Den varmvattenberedare som finns idag behöver nog en genomgång då den troligen läcker vatten.
Då är det enkelt.
Köp helt enkelt en lagom stor billig beredare. Du har kommunalt vatten = vattnet är rätt OK och 'lagom' i alla parametrar, dvs alla material i beredare fungerar bra, fungerar under de år ni tänkt använda den, så välj billigt helt enkelt.

Sen är det kvar att välja storlek. Den gamla verkade vara på 250L, jag tycker inte den nya behöver vara större än så. Men är man 4 och vill ha komfort (kunna duscha ganska länge, eller två st kan ta ett bad efter varandra osv) så ska den nog vara på 150-250L. Det går i sig inte mer energi för att den är större, men den stora volymen kanske gör att en del tar längre duschar och det innebär ju högre kostnad.
Under 100 liter skulle jag själv absolut inte gå för något som ska ombesörja en familj i åretruntboende med någorlunda hygglig komfort.
Visst har jag och min bättre hälft en gång lyckats duscha båda två precis efter varandra med en 30liters beredare, men så korta snabba duschar är inte det minsta nöje. :)
 
G GladanS skrev:
Vi har en 50 liters på tre pers. Det funkar. Vi duschar olika tider, diskar inte mycket för hand. Men badkar finns inte. Ska alla morgonduscha uppstår såklart problem. Men å andra sidan kommer ungarna slåss om att vara först in i duschen.

Tack för svar. Ja allt beror på om man tar 5 min duschar eller 15 min...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då är det enkelt.
Köp helt enkelt en lagom stor billig beredare. Du har kommunalt vatten = vattnet är rätt OK och 'lagom' i alla parametrar, dvs alla material i beredare fungerar bra, fungerar under de år ni tänkt använda den, så välj billigt helt enkelt.

Sen är det kvar att välja storlek. Den gamla verkade vara på 250L, jag tycker inte den nya behöver vara större än så. Men är man 4 och vill ha komfort (kunna duscha ganska länge, eller två st kan ta ett bad efter varandra osv) så ska den nog vara på 150-250L. Det går i sig inte mer energi för att den är större, men den stora volymen kanske gör att en del tar längre duschar och det innebär ju högre kostnad.
Under 100 liter skulle jag själv absolut inte gå för något som ska ombesörja en familj i åretruntboende med någorlunda hygglig komfort.
Visst har jag och min bättre hälft en gång lyckats duscha båda två precis efter varandra med en 30liters beredare, men så korta snabba duschar är inte det minsta nöje. :)

Tack för svar. Men om jag fattat det rätt, Då spelar storleken inte så stor roll gentemot elförbrukningen?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
När det gäller storleken, så varierar ju vattenvanorna i olika familjer, så där kan jag bara jämföra med egen erfarenhet. Vi d.v.s. 2 vuxna + 2 barn hade i huset 300 l innan vi bytte till genomströmningsvärmare ( fjärrvärme). I fritidshuset klarar vi oss bra med 80 l för att klara 4 personers dusch. Där blandar vi dock med c:a 15- gradigt kallvatten.
Det finns troligen andra här på forat, som har större erfarenhet om vilka storlekar, som brukar användas i villor.
När det gäller placering, så är det alltid bättre att ha så korta varmvattenledningar, som möjligt ( mindre förluster), så en placering nära dusch är bra.
Tack för info.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Runt 250l är lagom, ett tips är att kolla blocket. Många säljer sina beredare billigt när dom sätter in en värmepump.

Funkar systemet bra idag så är det ganska onödigt att börja med ny placering etc om denn bara ska leva något år.
Är huset i så dåligt skick att det måste rivas?

Ja jag kollar en del, huset är från 1930 talet rätt gammal. Planen är att vi ska riva det i framtiden och bygga nytt. Då vi egentligen mer var ute efter tomten när vi köpte den.

Men jag tittade på den....

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Luft/vatten värmepump. Vvb https://www.blocket.se/vi/90682606.htm

Är detta en varmvattenberedare? Eller är det en vattenpump.... Ursäkta men helt lost på detta :/
 
  • Gilla
Gimliman
  • Laddar…
Annonsen är en så kallad frånluftsvärmepump med en liten kompressor. Kan också kopplas som en vanlig el-panna eller helt enkelt varmvattenberedare om man pluggar de andra värmerören.
 
Mikael_L
blinera blinera skrev:
Ja jag kollar en del, huset är från 1930 talet rätt gammal. Planen är att vi ska riva det i framtiden och bygga nytt. Då vi egentligen mer var ute efter tomten när vi köpte den.

Men jag tittade på den....

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Luft/vatten värmepump. Vvb [länk]

Är detta en varmvattenberedare? Eller är det en vattenpump.... Ursäkta men helt lost på detta :/
Frånluftsvärmepump.
Kan ni anordna så att en del av ventilationen -ut ur huset- kan gå genom den så kan den vara en idå, då tillverkar den varmvatten delvis genom att ta vara på varmluften som är påväg att lämna huset.
 
blinera blinera skrev:
Huset har idag luft luft värme och direkt el, element. Jag har tittat lite på fjärrvärme som landar runt 60 000 kr, men grannarna rekommenderar inte det.

Planen är så att i framtiden så vill jag riva ner hela detta huset och bygga från grunden, men just nu vill jag inte investera i bergvärme eller något liknande då jag förmodligen får göra det en gång till sen när jag bygger nytt.

Därför jag är ute efter billigaste lösningen dem kommande åren.

Den varmvattenberedare som finns idag behöver nog en genomgång då den troligen läcker vatten.
Det finns en regel att försäkringsbolagen inte ersätter vid vattenskada. Om varmvattenberedaren som har orsakat det är för gammal. Tror det är 30-35 år. Vår förening fick ingen ersättning vid vattenskada orsakad av varmvattenberedaren. Då varmvattenberedare var för gammal. Så jag råder dig att köpa en ny då den också läcker.
 
blinera blinera skrev:
Den ska klara värma varmvatten för ett hushåll på 3-4 personer.
blinera blinera skrev:
Men en familj på 2 vuxna och 2 2 barn, hur stor varmvattenberedare behöver man ungefär?
Duschar ni bara eller är det karbad också?
Med bara dusch så räcker en 100 liters beredare för en tvåbarnsfamilj.
Det hade vi tills sonen och dottern var 18 resp. 16 år.
Det var aldrig någon som klagade på att varmvattnet tog slut.
Fast ungarna tog ett bad då och då när de var små:
Två små barn som ler och badar tillsammans i ett rött badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Duschar ni bara eller är det karbad också?
Med bara dusch så räcker en 100 liters beredare för en tvåbarnsfamilj.
Det hade vi tills sonen och dottern var 18 resp. 16 år.
Det var aldrig någon som klagade på att varmvattnet tog slut.
Fast ungarna tog ett bad då och då när de var små:
[bild]

Nej det är bara vanlig dusch inget badkar, och varmvatten till köksblandaren. Där finns också inkopplad diskmaskin, så det blir inte så mycket att diska förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.