Vet att det finns flera trådar om detta, men ja, jag verkar ha större problem än många och jag flippar snart ur :( Laddstation och mätarpryl säger att det är fel på slingan, jag har gränsat av den på hälften och fått den att klippa ena halvan av gården. Men resten... mätaren piper ordentligt hela vägen, men även mitt ute på gräsmattan :( Är det bara att ta en bit kabel och börja koppla förbi delar av kabeln för att hitta felet? :( Jäklar vad Wilmer har kostat i vår, nya kablar, kontakter och fram för allt en jäkla massa skarvdon :( Köpte till och med en ny mätarmackapär för att jag trodde att den fått fnatt, men den nya beter sig lika " illa " :( Några tips till en , snart, hysterisk tant?
 
testat med AM-radio? koppla lös alla trådar utom den misstänkta... och ha spänning fram till laddstationen ... det skall gå att höra ett speciellt slags brus på radion ... följ tråden... där bruset upphör har du brottet...
 
Förklara exakt vad du gjort och vad du använt för utrustning, Nancy Alke. Utan dessa.detaljer kan ingen hjälpa dig.
 
Är det typ en sån här du har:
Kabelsökningsverktyg med testutrustning i öppet fodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lyckats bra med sådan, men det hjälper kanske föga...

Jag gissar att du lyckats göra en slinga med ena änden av begränsningskabeln och guidekabeln nu då. Och ja, lyckas du inte mäta dig fram till felet och du inte vill dra upp kabeln är det att testa med ny kabel som gäller. Först tar du halva den felande sträckan, sen halva den återstående felande sträckan osv. tills du hittat felet eller har så kort bit kvar att det är enklast att byta ändå.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det typ en sån här du har:
[bild]
Jag har lyckats bra med sådan, men det hjälper kanske föga...

Jag gissar att du lyckats göra en slinga med ena änden av begränsningskabeln och guidekabeln nu då. Och ja, lyckas du inte mäta dig fram till felet och du inte vill dra upp kabeln är det att testa med ny kabel som gäller. Först tar du halva den felande sträckan, sen halva den återstående felande sträckan osv. tills du hittat felet eller har så kort bit kvar att det är enklast att byta ändå.
Exakt en sådan har jag, fattar inte hur den kan ge lika bra signal mitt på gräsmattan som vid slingan :( Har ingen guidekabel, så här dragit en ny kabel från stationen ut till halva slingan.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Förklara exakt vad du gjort och vad du använt för utrustning, Nancy Alke. Utan dessa.detaljer kan ingen hjälpa dig.
Läs i inlägget nedan.
 
J johanfa skrev:
testat med AM-radio? koppla lös alla trådar utom den misstänkta... och ha spänning fram till laddstationen ... det skall gå att höra ett speciellt slags brus på radion ... följ tråden... där bruset upphör har du brottet...
Har ju använt en sån där mätpryl, lär knappast funka bättre med radio :(
 
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Exakt en sådan har jag, fattar inte hur den kan ge lika bra signal mitt på gräsmattan som vid slingan :( Har ingen guidekabel, så här dragit en ny kabel från stationen ut till halva slingan.
Har du kopplat bort slingan från laddstationen först?

Hur gjorde du för att få en stabil jordning av sändarens svarta sladd?

Det finns inga möjligheter att du har full signal mitt på gräsmattan med detektorn om sändaren är rätt inkopplat med väljaren på ”Tone” (förutom om det är fel på testutrustningen såklart).
 
Har kopplat bort bägge, jordat med lång skruvmejsel , har på Tone och lånat en annan testare.
 
Jag såg ett YT-klipp där man jordade via jord i ett eluttag (via förlängningssladd). Kanske värt prova? Låter märkligt att du får signal över hela området det har jag inte varit med om när jag använt den här typen av utrustning. Snarare att det kan vara svårt att få signal om slingan ligger djupt förlagd och om det är blött i jorden, att man i så fall kan behöva gräva fram slingan på hälften, testa osv.
 
Dessa "cable tracker" är konstruerade och främst tänkt att användas vid teleinstallationer där man söker efter individuella ledare i kabelstammar eller på plintar. Sökarens spets ska i princip ligga direkt mot kabeln för att få korrekt indikering. Samma ska gäller när man felsöker på en beg.kabel till en klippare.
 
Jag har nu testat mig fram med kabel, men allt verkar helt snurrigt :( Har slut på skarvdon, så det blir till att skala och tvinna, kan n det bli för många såna skarvar?
 
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bra instruktion! Vill minnas att jag när jag felsökte inte behövde gräva upp kabeln, men man måste ju nära, så det kan väl behövas. Sen räcker väl iofs en rejäl skruvmejsel som jordspett, men har man jordad el runt hörnet så...
 
Ja det var det klippet jag menade. Överensstämmer precis med hur jag felsökt med motsvarande utrustning, dock med ett jordspett istf jordanslutning eluttag. Plus att jag inte behövt gräva för att detektera var signalen försvinner men det har varit ganska ytligt förlagd begränsningskabel.

Att det skulle bli signal över hela området förstår jag inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.