Hej alla!

Jag har köpt en begagnad Zarges rullställning som i princip täcker mina behov fint. Dock skulle jag gärna vilja ha ett räcke för att inte drulla över kanten när jag har plattformen i de högsta lägena. Jag noterar att det finns en uppsjö med snarlika rullställningar i 50mm rör. Det finns på många ställen lösa delar att köpa där samma del kan skilja minst faktor 2 i pris. Mitt märke Zarges hör inte till de billigare.....
Det finns säkert någon som invänder att man inte ska blanda delar men det bekymrar inte mig alls. Jag har skaffat den här ställningen för eget bruk hemma hos mig och tar ansvar för mitt eget användande.
Verkligen ingenstans på nätet kan man hitta pålitliga uppgifter om rördimensioner och c-c mellan stående rör. När jag mäter (med tumstock) har jag 1272mm mellan de stående rören i gavelstyckena och rören är yd 50mm och id 46mm. Jag har tänkt på att 1272 är väldigt nära 50 tum (50x24,4=1270), Kan det vara så? Kan några som har breda hantverkar- eller rullställningar av andra fabrikat vänligen mäta och kolla detta? bifogar en skiss på ett gavelstycke sett underifrån. Hur förhåller det sig med sidostag och diagonalstag? Kan dessa blandas, förutsatt att man har samma delning mellan tvärrören på gavlarna, jag har t ex 7 tvärrör på mina två meter höga gavlar. Skiss av rullställnings gavelstycke med mått på rördimensioner och avstånd mellan rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket tacksam om vi kan hjälpas åt att reda ut detta.

Mvh Pommac
 
C
Vet inte med just Zarges, men flera av dessa ställningar är rena plagiat av vad jag förstår är originalet - Instant / Zip-up.
Ett tips kan vara att pipa iväg till närmaste hyrfirma och hyra lite delar och se om de passar. Delarna är rätt billiga att hyra.

Har tyvärr en smal ställning, annars skulle jag gärna kolla måtten.
 
Hej igen,
Visade sig att vi hade en Zarges hantverkarställning på jobbet (smal) och där var måttet 672(alltså exakt 600 smalare). Därmed skulle det ju vara intressant att veta c-c måttet på andra fabrikat, även på smala, som en jämförelse.
Så cpalm, kan du göra en insats är jag tacksam, glöm inte att meddela vad du har för fabrikat.
 
C
Pommac58 Pommac58 skrev:
Så cpalm, kan du göra en insats är jag tacksam, glöm inte att meddela vad du har för fabrikat.
Det är en Instant-ställning jag har och jag får c-c måttet till 680 och innerdiametern på röret till 47, så det verkar inte vara riktigt samma mått.
 
Jättebra att veta, då är det inte samma. Får väl krypa till korset och köpa Zarges....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.