Har en Huskvarna åkklippare. Slipade knivar idag. Insåg då hur lite av färgen som sitter kvar på insidan av klippaggregatet. Stålborstat med vinkelslipen. Men vad kan jag måla med som håller mer än en klippning? Vet att jag borde gjort detta i höstas, men ett gott råd om färgval?
 
Något som tål mekaniskt slitage och är blankt typ hammarlack
 
Får prova hammarlack. "Vanlig" rostskyddsfärg målade jag med för ett år sedan den är nästan helt bortblästrad. Arcanol hette den då.
 
Underredesmassa för bilar, den tjockare sorten?
 
C
Jag tror på en bra bedliner. Inte Biltema-varianten alltså, utan den typen som inte får köpas av privatpersoner.
Jag var lite orolig för vårt klippdäck, men när jag inspekterade det härom månaden så var det i superfint skick och det verkar vara målat (av tidigare ägare) med någon sorts tjock tvåkomponentsfärg.
 
Provar hammarlack på insidan i år. Blir den lika bortblästrad som tidigare färg, så är inget i vägen för rostskyddsmassa i alla fall.
 
C
Hammarlack har väl just den negativa egenskapen att den är silikonbaserad och därmed svår att måla över?
 
Jag vet. Men sitter den kvar behöver jag inte måla över med något annat. Blir den lika bortblästrad som orginalfärgen och mina försök att måla insidan genom åren då är det heller inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.