Hej,

Är det någon som har en ungefärlig kostnadsbild på att såga ned träd på tomt? Det är 3 tomter intill med hus på så det kan inte bara fällas utan det behövs sågas ned i omgångar.

Det är ca 300 kvm med "skog" på. så 10-15 stora björkar och sedan lite mindre lövträd som man lika gärna kunnat ta själv men jag tänkte be dem ta bort alltihop.
 
På 300m² borde det finnas gott om plats att fälla träd i den storleken annars finns det ju kranbilar med utrustning för att plocka ner träd vet inte vad en sån tar i timmen borde kosta mellan 800-1000 kr i timmen
 
Claes Sörmland
Fällning går fort och är inte så dyrt. Men att ta bort riset drar timmar och därmed pengar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En sak till att tänka på beroende vad man ska göra med marken 50 träd ger 50 stubbar så ska man inte bygga så är det en dyr gräsmatta
 
Grannkärringen gnäller och mina öron blöder så det är lite därför jag undrar. Men det är klart är det 20-30 000 vi snackar om kan dem få blöda ett tag till :)
 
Här i närheten löste man en liknande situation genom att grannarna som stördes av träden bekostade nedtagningen.

/M
 
  • Gilla
andreas91826489235
  • Laddar…
A andreas91826489235 skrev:
Grannkärringen gnäller
Men vad har grannen för rätt att tala om vad du skall göra på din tomt?
Är träden dåliga och riskerar att krossa grannens hus?

Kostnad beror ju helt på hur mycket du vill ha gjort, bra få ner träden och låta allt ligga? Eller forsla bort allt.
Hur lätt är det att komma in med maskiner på tomten, är det katastrof om maskinerna kommer att göra spår på tomten?
Hur stora träden är mm. mm.
Har du tur så är det enkla fällningar och enkelt att komma åt och du kan anlita någon med motorsåg och traktor.
Har du otur är det stora träd som riskerar att krossa hus om något går fel...
Finns dom som kör med lastbil med kran som kan stå på gatan och klippa ner träden bit för bit och lasta direkt på lastbilen, men dom nåt nog som mest 20 - 30 m... Men detta är en snabb och enkel lösning som inte behöver bli svindyrt...
 
Ok, ja tyvärr ha grannen byggt hus 1 m ifrån min tomtgräns (innan jag köpte huset så kan inte klaga då de fick göra det för tidigare ägaren), sedan börjar dessa stora björkar stå 1 m in på min tomt så det är väll 2 m mellan träd och grannens hus. grenar hänger och slår mot tak etc. Sedan har du mitt hus och avloppsanläggning åt andra hållet och landsväg åt det tredje. Så skulle säga att det är inget man hugger tag i själv. Ta bort ris och klyva ved kan jag göra, det har vi egna maskiner för. Men kan tänka mig att de vill ha bort det allt eftersom så det inte blir så svårjobbat.



Zixten Zixten skrev:
Men vad har grannen för rätt att tala om vad du skall göra på din tomt?
Är träden dåliga och riskerar att krossa grannens hus?

Kostnad beror ju helt på hur mycket du vill ha gjort, bra få ner träden och låta allt ligga? Eller forsla bort allt.
Hur lätt är det att komma in med maskiner på tomten, är det katastrof om maskinerna kommer att göra spår på tomten?
Hur stora träden är mm. mm.
Har du tur så är det enkla fällningar och enkelt att komma åt och du kan anlita någon med motorsåg och traktor.
Har du otur är det stora träd som riskerar att krossa hus om något går fel...
Finns dom som kör med lastbil med kran som kan stå på gatan och klippa ner träden bit för bit och lasta direkt på lastbilen, men dom nåt nog som mest 20 - 30 m... Men detta är en snabb och enkel lösning som inte behöver bli svindyrt...
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.