Gammal vägg med tunna reglar i en renoverad gård, fråga om bärförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Det är så att jag jag håller på att renovera en gammal gård som jag tagit över. Så till frågan. För att vara en bärande vägg till timmer bör väl väggens reglar vara större än 40mm? känns nämligen lite klent. Väggen befinner sig på botten våning i ett helt timmerbyggt tvåvåningshus+vind Bifogar bild.

fråga, är väggen bärande trots sina klena 40mm reglar?
 
Mycket möjligt. har sett plankväggar som är bärande. var det i mitt hus. Ingen relation tillmregelstorleken.
 
Den är inte bärande men den kan ha blivit ditsatt för att minska svikten i långa bjälkar.
 
H heimlaga skrev:
Den är inte bärande men den kan ha blivit ditsatt för att minska svikten i långa bjälkar.
tack för svar är det ytterväggarna som håller balkarna då?
hade ändå tänkt slänga upp en limbalk
 
Väggar i timmerhus kan dels vara bärande men också ibland ha till uppgift att hålla ihop ytterväggarna så de inte ska fara utåt...

/ATW
 
  • Gilla
Epoxz
  • Laddar…
Fast i det här fallet ser det ut att handla om en spirad mellanvägg som är insatt i timran länge efter att den byggdes och den har inte samma sammanhållande verkan som timrade mellanväggar har.

Bjälkarna är normalt inlaxade i timmerväggarna och samverkar med hela resten av stommen. Det fungerar bra så länge ingen motorsågsvandal kommer loss men det är värt att veta att förr accepterade man betydligt mera svikt och nedböjning i bjälklagen än vad som anses acceptabelt numera.
 
  • Gilla
Epoxz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.