H heimlaga skrev:
Så sant som det är sagt.
Om vi väljer varor som är tillverkade i första hand lokalt och i andra hand inom landet och i tredje hand inom Norden då behöver det strängt taget inte bli någon större kris. Enda skillnaden blir att arbetskraft och företagande flyttas från den krisande servicesektorn till den blomstrande produktionen av mat och industriprodukter.
Helt rätt.
När jag går i affären så försöker jag i största mån köpa sådant som är tillverkat i Sverige, kött är till 95% svenskt i mitt hushåll.
Tyvärr så blir det värre med kläder och skor, kläder blir i affär och vanliga skor, löparskor blir tyvärr nätet då ingen inom en lagom radie har de jag trivs allra bäst med.
Asiatiskt försöker jag handla i lägsta mån, men det går tyvärr inte att undvika helt.
Men av produkter som både tillverkas i Kina och i Sverige så är valet för mig lätt även om det kanske är lite dyrare här så köper jag svenskt. (och såklart kvaliteten)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
De utländska säsongsarbetarna som kommer hit för att arbeta i jord och skogsbruk är personer som kan de specifika arbetsuppgifterna utan upplärning. Arbetsuppgifterna kan vara komplexa och kräver vana för att man skall kunna producera för fullt.
Lönerna är enligt svenska avtal.
Att sätta in friställd svensk arbetskraft är behjärtansvärt, men det är inte så lätt som det låter.
 
V valter53 skrev:
De utländska säsongsarbetarna som kommer hit för att arbeta i jord och skogsbruk är personer som kan de specifika arbetsuppgifterna utan upplärning. Arbetsuppgifterna kan vara komplexa och kräver vana för att man skall kunna producera för fullt.
Lönerna är enligt svenska avtal.
Att sätta in friställd svensk arbetskraft är behjärtansvärt, men det är inte så lätt som det låter.
Jag undrar....... själv har jag blivit uppsagd och utbytt mot totalt okvalificerad utländsk arbetskraft en gång fastän jag kunde arbetet.
I första hand tror jag att det handlar om jakten på billig arbetskraft. I andra hand om att en generation föräldrar har uppfostrat sina barn till att tro att manuellt arbete är fult och mindervärdigt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MultiMan
C civilingenjören skrev:
Köpte några påsar av billigaste (drygt 11 kr/kg) riset innan den sorten tog slut för några månader sedan. Fortfarande slut men samma sort finns i hälften så stora påsar till högre pris. Hållbar mjölk har varit slut till och från i de medelstora städerna. Annars finns det hur mycket mat som helst i butikerna.

Har man blivit arbetslös är det dags att tappa björksav och koka ned till sirap samt förkultivera och fräsa trädgårdslanden. Själv kan jag distansarbeta så jag har inte tid i år. Är dock intresserad av att packa bönor, ris, vete och majs i mylarpåsar och plasthinkar som otaliga amerikanska influerare har visat. Var köper man utrustningen i Sverige? (Behöver även en strykjärnstång för att försluta påsarna.)
Funkar inte en vanlig vakuumpackare med tillhörande påsar eller rullar? Det är iaf vad jag använt i 6-7 år utan problem, både till frys och skafferi. Största, färdiga påsarna rymmer rejält mycket, annars finns som sagt på rulle.
 
V valter53 skrev:
De utländska säsongsarbetarna som kommer hit för att arbeta i jord och skogsbruk är personer som kan de specifika arbetsuppgifterna utan upplärning. Arbetsuppgifterna kan vara komplexa och kräver vana för att man skall kunna producera för fullt.
Lönerna är enligt svenska avtal.
Att sätta in friställd svensk arbetskraft är behjärtansvärt, men det är inte så lätt som det låter.
Sen är det ofta så att svenskar inte accepterar slavliknande förhållanden. En jordgubbsmakare i kommunen har en eller 2 asiater som sköter om jordgubbsplantagen, de har med sig en stol och sitter på fälten från tidig morgon till väldigt sen kväll. Pausar och äter sin matlåda på stolen mitt ute på fältet, skiter säkert mitt på fältet med.
Att sätta in svenskar och lära upp dem bör inte vara dyrare för asiaten tjänar lika mycket som svensken säger du. Eller inte alltid.
Sen finns ju den aspekten att många (inte alla) ungdomar eller fullvuxna svenskar inte vill göra sånt skitgöra. Om jag skulle bli av med jobbet eller bli permitterad så hade jag själv lätt ringt till en bonde och erbjudit min hjälp, om det blir med eller utan lön med tanke på ersättningen man får som permitterad skiter jag i bara jag har att göra =)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
C
buspojken buspojken skrev:
mylarpåsar finns lite överallt
Såg att mylar.se har påsar i olika storlekar och syreabsorbenter (och märkpenna). Vet inte om de är bäst eller billigast. De verkar ej ha plasthinkar/-lådor. overlevnadsbutiken.se har liknande sortiment men andra storlekar på påsarna. Finns även en tråd om detta på alternativ.nu.

buspojken buspojken skrev:
finland lyckas ju med typ allt som Sverige misslyckas med
Vilket borde innebära att Finland lyckas med typ allt.

buspojken buspojken skrev:
önskar att våra politiker tittade mer på våra grannländer och framförallt Finland.
Det har de haft alla möjligheter till men uraktlåtit, vilket medfört svår skada och mycket lidande för vårt folk. Så är det något våra politiker borde titta mer på är det utsikten från lyktstolpar.

H heimlaga skrev:
I första hand tror jag att det handlar om jakten på billig arbetskraft.
Robotar skulle kunna plocka alla bär och grönsaker och göra mycket mer. Det är tillgången till den billiga arbetskraften som hindrar automatiseringen just nu. Liksom tillgången till slavar hindrade att den industriella revolutionen kom i gång i det antika Grekland.

MultiMan MultiMan skrev:
Funkar inte en vanlig vakuumpackare med tillhörande påsar eller rullar?
Hittade en video om just det (varning: prepperporr). Vid 8:41 säger han att man ska använda plattång till mylarpåsar eftersom vakuumpackaren inte blir tillräckligt varm. Vid 17:06 använder han vakuumpackare och plattång samtidigt. Rullarna är naturligtvis bra till gevär inför nedgrävning (han visade inte det men nämnde det).
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Ang att jobba i jordbruk.
I min ungdom prövade jag på jordgubbsplockning. Det var inte ett kul jobb. Det var jobbigt att gå böjd/krypa hela tiden. Man fick betalt per liter. Jag räknade ut att jag när jag stressade på lite extra, tjänade som max 37kr/h. Bonusen med jordgubbar i egna munnen räckte inte och jag tröttnade efter tre dagar. De hade vuxna polacker också som plockade. De plockade MÅNGA gånger snabbare än mig. Säkert hade jag också blivit rätt snabb efter några säsonger, men det var det inte värt på långa vägar. Robotar tror jag också är den bästa vägen framåt. Men det kommer ju ta ett tag innan det är igång i full skala och löser ju inte årets problem. Med svenska otränade plockare lär många varor från jordbruket bli mycket dyrare i år. Så, jag håller med om att det på flera sätt nog är ett bra år att börja med odling om man tänkt göra det någon gång.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.