Planerat att bygga ett förråd på tomten och jag ska dra in el i det och sen kommer elektriker att monterar en liten central i framtiden sen men just nu undrar jag om någon vet vilken kabel man ska använda som får grävas ner och hur många trådar som behövs.
Det rör sig om 15 meter.
 
För att svara på de frågorna kommer lite motfrågor. Vad ska du använda elen till i förrådet? Elbilsladdare? Trefas för en svets? Tunga maskiner? Kompressor? Lite belysning? Muterknackaren för bilen?

Matningen måste dimensioneras efter tänkta förbrukare.
 
Kan inte elektrikern som ska koppla in centralen i framtiden svara på detta? Det är ju en ganska enkel fråga när ni ändå diskuterade jobbet menar jag..

Annars är det som tobben87 skrev, vad ska du ha i förrådet..
 
Jag tänkte jag blandar in elektrikern sen för det ska bara göras plattan detta året. Ska vara förberett till ett litet mini kök och belysning såklart. Inga större maskiner men känns som det inte är så mkt dyrare att dra in lite rejälare kabel. Men ska det vara 5 ledare och vilken kvadrat?
 
Om du lägger ner ett 50 rör så behöver du inte dra i kabel i år, det var ju bara 15 meter. Peta i en dragtråd bara (y)

Annars skulle jag tro att du kommer att klara dig på en 5g2,5. Hur mycket kommer ”mini köket” att kräva?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5G2,5 får inte användas som huvudledning. Minst 5G6.
 
P pellel skrev:
5G2,5 får inte användas som huvudledning. Minst 5G6.
Varför? Om du väljer rätt typ av försäkring från matande central. Det finns inget som säger att denna 5g2,5 inte är avsäkrad i befintlig central.
Men jag kan hålla med om att det är oklart i detta fallet vart TS ska ta strömmen ifrån..
 
O
P pellel skrev:
5G2,5 får inte användas som huvudledning. Minst 5G6.
Det där stämmer inte. Det finns inga sådana regler eller krav. En huvudledning får ha vilken dimension som helst förutsatt att den är korrekt dimensionerad. Det som finns är en massa tumregler, förenklingar och missförstånd bland elektriker som inte vet bättre. Det stämmer att det i SS 4370145 finns en rekommendation på 5G6 eller 4G10 för bostäder men det är inget krav. Rekommendationen kommer sig främst av att maximal avsäkring för Diazed II är 25A vilket innebär att kabeln under normala omständigheter är godkänd för hela det spannet och att det ur underhållssynpunkt är lätt att höja avsäkringen i framtiden om det behövs.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag drog ut en matning till min friggebod, då körde jag 5g6, anledningen var främst att jag i framtiden kanske vill ha en elbilsladdare, dra ut trefas för svets, montera solceller på taket till friggan något annat skoj. Kostnaden för den kabeln gentemot en klenare var liten i sammanhanget. Dyrt att byta kabel om behovet blir större i framtiden, köp kvalitet en gång och gråt gråt en gång, Köp skit, gråt flera gånger.
 
T Toddep skrev:
Jag tänkte jag blandar in elektrikern sen för det ska bara göras plattan detta året.
Jag rekommenderar ändå att du kontaktar en elfirma i förväg då du kan få svårt att hitta någon som i efterhand vill koppla in din kabel. De får inte befatta sig med sådant.

T Toddep skrev:
Ska vara förberett till ett litet mini kök och belysning såklart. Inga större maskiner men känns som det inte är så mkt dyrare att dra in lite rejälare kabel. Men ska det vara 5 ledare och vilken kvadrat?
Det går inte dimensionera en kabel utan att veta önskad belastning. Vad för slags spis har ni tänkt er? Ni kommer väldigt långt med 5G2.5 mm². Å andra sidan kan du lägga ned tomrör nu och välja kabel senare i samråd med elektriker. Även tomrör är behörighetskrävande så alla elfirmor vill kanske inte ta i detta, men dokumentera (fota) hur slangen är förlagd så kan det gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.