Hej,

Har under en tid haft problem med att diskmaskinen, Husqvarna Proclean (6 år gammal), larmat felkod 20. Oftast har det bara gått att starta igen.

Nu har dock maskinen börjat indikera i30 som innebär överfyllningsskyddet löst ut och det finns någon läcka.
Jag tog av den lilla luckan nertill fram varpå det rann ut en massa vatten på golvet från tråget. När jag hade torkat och startat maskinen igen såg jag 2 läckor.

Läcka 1: Slang mellan maskinen avlopp och avloppspumpen (ber om ursäkt för dålig film...)



Läcka 2: (vad jag kan se) så rinner det mellan bottenplåten i maskinen och avloppet (via/gula plastdelen på bilden nedan).



Efter att ha pratat med electrolux så kommer det kosta ca 2500 att få hit en tekniker (1400 grundavgift + 950 per påbörjad timme) + nödvändiga reservdelar.

Jag vill därför höra om någon annan haft liknande problem och lyckats lösa dom innan jag istället köper en ny maskin...

Tack på förhand!
/Fredrik
 
A
Jättevanligt fel säkert 100% blir sådana
Det är bara att byta delar.
Brunnen i ditt fall kanske täcket ca:800.-
 
electroluxaren skrev:
Jättevanligt fel säkert 100% blir sådana
Det är bara att byta delar.
Brunnen i ditt fall kanske täcket ca:800.-
Hej,

Tack för återkoppling!
Ett par följdfrågor:
1) Brunnen är för läcka 2?
2) För läcka 1 undrar jag om jag måste byta hela pumpen eller om det går att enbart byta slangstussen?
 
A
tyvär så ser det ut som om du måste byta både brunnen och pumpen på din modell då de dåliga slangarna är vulkade på respektive del.

kolla vilka övriga slangar som är angripna den lilla till brunnen brukar vara dålig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.