Vi har en Wascator WE65 tvättmaskin där glassäkringen som sitter baktill på maskinen före motorn går sönder så fort jag sätter på ström till maskinen, vilket visar på kortslutning någonstans i maskinen. Motorn är helt ny efter att jag bytt den på inrådan av Electroluxtekniker. Han sa att det var kortslutning i den gamla motorn så jag har fått tag på en ny och monterat. Jag har nu även för att testa att det inte är nya motorn som kortsluter kopplat bort elkontakten till den och provat med ström men glassäkringen smäller ändå, både inkopplad alt med bortkopplad motor. Är det någon som kan ge mig bra råd hur jag går vidare för att felsöka och åtgärda felet? Känns tungt och dyrt att kalla hit en servicetekniker igen eftersom jag redan kostat på maskinen en felsökning samt en ny motor. Kostnaderna kommer nog att rasa iväg och frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta om jag inte kan hitta felet själv. Någon som har en servicemanual och bra råd för felsökning skulle uppskattas mycket. hälsn. Roy
 
A
det blir väl aldrig fel på dessa motorer

säkringen är till manöverkretsen
det kan vara ett av programverken eller lucklåset eller lucklåsets kontrollenhet
 
Tack för svaret Electroluxaren, funderar också nu varför Elons reparatör var så tvärsäker på att det var motorn som var kortis. Har kanske köpt ny motor helt i onödan då, hm. Kan jag kolla programverk eller lucklåsets styrenhet själv? Hur går jag vidare för felsökning? Mvh RoyJ
 
A
Programverk är marigt
Lucklåsets styrenhet sitter till vänster o anför de vänstra programverket
Det är en stor Kondensator med ett litet kretskort uppepå
 
electroluxaren skrev:
Programverk är marigt
Lucklåsets styrenhet sitter till vänster o anför de vänstra programverket
Det är en stor Kondensator med ett litet kretskort uppepå
ok, när maskinen la av så luktade det bränt som tusan när vi tittade till maskinen. Borde jag möjligen kunna se eller lukta mig till vad det är som har bränt och gett kortis? Eller kan jag koppla bort lucklåset och programverk ett och ett och prova om glassäkringen håller. Som det är nu hinner inte ens lampan vid startknappen blinka till när jag lägger på ström, glassäkringen går omedelbart. Något tips steg för steg att prova mig fram?
 
A
Som sagt ta bort locket och koppla bort en efter en del som sitter i manöverkretsen
 
Hej igen electroluxaren, jag har nu gjort som du rekommenderade och provat mig fram med koppla bort en och en del. säkringen går när jag ansluter kontakterna till det högra kretskortet, framifrån fronten räknat. se på min bild. Är detta till programverket kanske? Tar jag bort kontakterna upptill och nertill på det kretskortet så går inte säkringen sönder. Vad styr detta kretskort? Vem har ett nytt eller begagnat att sälja? Ev går det att laga och vem i så fall? Tacksam för alla råd som kan hjälpa mig vidare att få igång maskinen igen.
Kretskort med anslutna kablar i en apparat, kablarna kopplade till kortets kontakter, säkringen går sönder vid anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vitvarumaskin visar ett kretskort med anslutna kablar, eventuell orsak till säkringstrassel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
som du ser är det många grejer du kopplar bort när du tar bort en kontakt.
detta verk sköter det mesta men kan iofs ha fel inuti.
det kan ju vara kontrollampan till höger exv.
med detta sagt att ytterligare felsökning måste göras.
tror det finns en trafo i bakplanet som bli trött
jag kan inte hitta program verket som nytt
 
Jaha, "trafo i bakplanet som blir trött" vad betyder det? För mig blir det lite Grekiska :) Kontrollampan har jag funderat på ett tag...den har inte ens blinkat till en sekund sedan maskinen la av. Den har fungerat tidigare Jag har även funderat på startknappen om den kan ställa till ngn kortslutning, brukar den kunna krångla? Hur skulle du gå vidare här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.