vilket märke ska man gå på BAXI Nibe eller Värmebaronen eller finns det någon annan att rekommendera
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på vad du har för förväntningar på en ny pelletsanläggning. Om du kan tänka dig uraskning och rengöring av brännare 1 gång i veckan så kan du mycket väl köpa en enklare panna och rörbrännare från tex Värmebaronen. Om du däremot inte vill göra något alls lär du nog snarare snegla mot ETA, Hargassner, Fröling eller kanske Ariterm Biomatic+ i som är mer avancerade pannor med rökgasstyrning, automatsotning (inte helt självrengörande dock!) och med stora asklådor.

Om du berättar mer om förutsättningarna och dina/era förväntningar så kan du säkert få fler och bättre svar!
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
har idag en panna från 1961 som är en vedpanna från början med har blivit eldad med olja och senaste 10åren med pellets har bestämt att jag ska fortsätta med pellets eftersom huset är byggt 1920 och är beroende av en varm skorsten för att ventilationen ska fungera rätt.
Äldre panna med mätinstrument och typskylt från "AB Klarfeströms Bruk", visar tillverkningsår 1961, anpassad för pelletseldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av en äldre panna med typskylt som visar typnummer, tillverkningsnummer och tillverkningsår från 1960.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre blå panna med röd pelletsmatare och vit flexibel röranslutning i ett pannrum, omgiven av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Shuntventil märkt med "KALLARE" och "VARMARE" i en äldre värmeanläggning, med spår av korrosion och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Har inte svar på frågan men en liten undran.

Vad har hänt med gamla pannan? Är det något fel som går att åtgärda tycker jag du ska överväga att göra det, eller är det några funktioner du saknar som du kan få på en ny panna? Eller är det ett större fel på pannan som inte är lönsamt att laga, eller inte ens går att laga?

Jag har en ännu äldre vedpanna som fick pelletsbrännare för ungefär 15 år sedan. Pannan är inte helt felfri men det positiva överväger och jag kommer att köra så länge det går med den. Brandskyddsinspektören som kollade i vintras tyckte också att ett pannbyte gärna skjuts på framtiden så länge en gammal hederlig panna tuffar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.