Målade om mina vindskivor för 3 år sedan och redan efter bara något år fick jag tillbaka de svarta ränderna på vindskivan. Inte direkt snyggt. Takfotsplåten ligger inte dikt an mot hängrännan och dessutom är plåten fäst i bärläkten med någon egen lösning som den som byggt huset tyckte var bra. Har förstått att plåten ska ligga under pappen och att man kan sätta dit en extra plåt för att det ska se snyggt ut. Jag tycker det är oklart om det verkligen ska vara så på mitt tak, då jag inte har råspont utan bara masonitskivor.
Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur det ska vara och hur jag ska åtgärda problemet?
Tack :)
 
  • Närbild på takfotsplåt som inte ligger an mot hängrännan, med svarta ränder på vindskivan under takpannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vindskiva med svarta ränder, takfotsplåt som inte är i kontakt med hängrännan, samt en hand lyfter på takpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindskiva med svarta ränder under takfotsplåt som inte ligger an mot hängrännan, visar felaktig montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfotsplåt som inte ligger an mot hängrännan med synliga svarta ränder på den nymålade vindskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, plåt under papp är rätt. Kanske skvätter det extra mycket med er kalkon-lösning. Testa att flytta ner plåten.
 
  • Gilla
Hobbyhus
  • Laddar…
Måla skivan grå.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, plåt under papp är rätt. Kanske skvätter det extra mycket med er kalkon-lösning. Testa att flytta ner plåten.
Det är gjort som det ska, det är ju ingen papp att lägga plåten under i detta fallet.
 
ska ju vara två plåtar egentligen , en under papp och en från bärläkt(då sitter kroken under papp).
Ibland kan man få vatten som kastar sig bakåt från fotplåten, om omslaget inte är ihoptryckt, men är pappen inte blöt så borde det väl vara en idé att köpa fotplåt som är i fall och som går längre ner i rännan.
 
  • Gilla
Hobbyhus
  • Laddar…
Det finns ju ingen papp, det är ju masonit som undertak och då funkar det inte på samma sätt med fotplåt.
 
Filmen visar att hängrännan ligger dikt an mot takfoten. Hängrännan "fäller" avlagringar som sedan rinner ned på takfotsbrädan. En mellanrum kan vara lösningen.
 
Nu har jag ingen som helst koll på hur ett masonittak är tänkt att fungera men det måste ju ändå vara så att det som faktiskt rinner på masoniten ska ner i rännan precis som med råspont och papp. Det verkar det ju inte göra i detta fallet så lösningen är nog att se till att det sker.
 
Enklast är nog att byta mot en plåt som går längre ner i rännan. Beställ från plåtslagare, som den gammal fast några cm längre.
Kan du se om det runnit på masoniten? Isåfall har du mer problem
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, plåt under papp är rätt. Kanske skvätter det extra mycket med er kalkon-lösning. Testa att flytta ner plåten.
Det är det jag också varit inne på. Eller flytta upp hängrännan.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är gjort som det ska, det är ju ingen papp att lägga plåten under i detta fallet.
Så när det är masonit som undertak så sätter man fotolegend på detta vis? Om det råkar komma vatten under pannorna så tar ju pappen hand om det på ett tak med råspont och papp. Hur är det tänkt att fungera här, rinna på masoniten?
 
N Nils82 skrev:
Filmen visar att hängrännan ligger dikt an mot takfoten. Hängrännan "fäller" avlagringar som sedan rinner ned på takfotsbrädan. En mellanrum kan vara lösningen.
En tanke jag är inne på också, frågan är då varför Plannja tillverkar deras Compact-krok, det går ju inte att flytta ut rännan med den kroken.
 
J Jensa86 skrev:
Nu har jag ingen som helst koll på hur ett masonittak är tänkt att fungera men det måste ju ändå vara så att det som faktiskt rinner på masoniten ska ner i rännan precis som med råspont och papp. Det verkar det ju inte göra i detta fallet så lösningen är nog att se till att det sker.
Låter rimligt. Att ränderna inte kommer från vattnet på pannorna utan det som råkat komma under pannorna och sen på masoniten och att det på så sätt rinner ner bakom plåten ner på vindskivan. Dock regnade det ganska kraftigt idag och under pannorna var det snustorrt.
 
P para skrev:
Enklast är nog att byta mot en plåt som går längre ner i rännan. Beställ från plåtslagare, som den gammal fast några cm längre.
Kan du se om det runnit på masoniten? Isåfall har du mer problem
Borde vara en lösning. Var uppe och kollade idag när det regnade och det var inte mycket vatten som kom bakom hängrännan, utan det mesta gick via plåten ner i rännan. Det tyder ju på att det går via masoniten och ner men när jag kände på ca 5 ställen så var det snustorrt. Kan ju vara att när det är monsunregn att det då skvätter upp.
 
Då är det kanske så enkelt att det skvätter upp från rännan och bakåt mot panelen när det regnar ordentligt. Lösningen kanske då är att försöka böja plåten lite extra. Som det ser ut nu ser det ut att vara ganska stort mellanrum mellan plåt och bakkant på rännan och därav kan det komma vatten den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.