EvaMLin
Hej alla matglada köksmänniskor!
Jag liksom bara älskar att laga mat! Särskilt nu när jag renoverat köket, haha! Men som vanligt, efter sol kommer regn...
Där står man och skrubbar och gnider för att få den nya ugnen (och plåtarna för den delen) riktigt ren och fin, man svär och pustar och de där timmarna man planerat att spendera på gymet skulle ju ha suttit fint (om bara inte ’livet’ kommit emellan...)
Har provat såpvatten som stått i 1 timme i värme och sedan över natten; hände inte ett jota. Fläckarna satt lika envist fast som urberget. Löste bikarbonat i vatten, tillsatte ättika och sprejade på, samma icke-resultat. Att skrubba med Svinto är en lösning men då pajar ju emaljen så småningom.

Jag efterlyser därför alla bra knep och rengöringsmedel (gärna giftfritt och billigt) för att slippa slita ut fingrar och naglar (som f.ö. inte är gratis att fixa )

Ha det gott! /Eva
 
Kommersiell ugnsrengöring är effektiv. Är den så hemsk?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C
Jag har testat alla upptänkliga knep på ett par gamla plåtar med millimetertjock gammal beläggning av inbränt sot och kommit fram till att de flesta påstått fantastiska knep man kan läsa om är synnerligen värdelösa. Det enda som funkat sisådär är såpa + värme, men spä inte ut såpan med vatten - även outspädd är effekten rätt blygsam. Det mjukar upp sotet så att det går att skrapa bort, men det eliminerar definitivt inte behovet av mekanisk efterbearbetning med t.ex. svinto.

Har även testat ett antal olika ugnsrengöringsmedel, men de biter inte heller på djupet.

Min slutsats är att det är basiska medel som har någon effekt. Nästa sak på listan att testa som jag har goda förhoppningar på är kaustiksoda/Natriumhydroxid, men det är ju inte helt ofarligt att handskas med.
 
EvaMLin
Byurn Byurn skrev:
Kommersiell ugnsrengöring är effektiv. Är den så hemsk?
Med risk för att verka korkad så måste jag fråga; kommersiell rengöring är vad? Skrubba, skrubba och skrubba? :thinking:
 
EvaMLin
C cpalm skrev:
Jag har testat alla upptänkliga knep på ett par gamla plåtar med millimetertjock gammal beläggning av inbränt sot och kommit fram till att de flesta påstått fantastiska knep man kan läsa om är synnerligen värdelösa. Det enda som funkat sisådär är såpa + värme, men spä inte ut såpan med vatten - även outspädd är effekten rätt blygsam. Det mjukar upp sotet så att det går att skrapa bort, men det eliminerar definitivt inte behovet av mekanisk efterbearbetning med t.ex. svinto.

Har även testat ett antal olika ugnsrengöringsmedel, men de biter inte heller på djupet.

Min slutsats är att det är basiska medel som har någon effekt. Nästa sak på listan att testa som jag har goda förhoppningar på är kaustiksoda/Natriumhydroxid, men det är ju inte helt ofarligt att handskas med.
Återkom gärna med resultat! Alltså, lite skrubba är ju ofrånkomligt, men att behöva gnida, gnida, gnida är ju bara sååå ’trökit’
 
EvaMLin EvaMLin skrev:
Med risk för att verka korkad så måste jag fråga; kommersiell rengöring är vad? Skrubba, skrubba och skrubba? :thinking:
Sån på sprayburk, typ Mr Muscle
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Pyrolysugn
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Kolla upp vad det står att du får använda i din nya ugn. Traditionella ugnsrengöringar är inte kompis med alla moderna ugnar. Och svinto gör som du skrev att mer fastnar nästa gång. Så jag säger chilla. Trist med fläckar men maten blir god ändå.
 
EvaMLin
B basseman skrev:
Pyrolysugn
Nu har jag ju inte en sådan och har inte tänkt att lägga pengar på en ny ugn när min nuvarande inte ens är 6 mån gammal...
Men nåt annat tips mottaget tacksamt :D
 
S
Outspädd såpa och 100 graders värme. Bättre med linoljesåpa eller brunsåpa än tallsåpa.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.