Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funkar säkert, men webbutiken gav väl inga vidare vibbar... Bor du i närheten av deras fysiska butik?

Edit: hittade vart jag handlade ifrån ;
[länk]
Bor dessvärre långt ifrån....jag får sova på saken ett tag :)
 
Hej igen!
Ska beställa eldfast bruk... läste i tidigare flöde att ca 60 kilo går åt. Stämde dessa beräkningar?

Jag är inte säker på om jag ska beställa färdigt bruk eller blanda eget. Har redan den sand som blev över sedan jag blandade betongen men är osäker på om den sanden duger för det eldfasta bruket. Hur petigt är det med rätt sand?

Allt Gott!
 
Hej! Tyvärr minns jag inte riktigt hur mycket bruk som gick åt men gissar kring 80+ kg. Köpte en säck kakelugnslera, tror den var 15 kg och det blev över kring 3 kg. Om man räknar efter receptet som jag nämner i inlägg 7 borde det landa kring den totalen. Jag hittade inget eldfast bruk köpa på säck så jag valde blanda själv och var mycket nöjd med detta. Kakelugnsleran köpte jag från kakelugnsmakare. Sanden kan man säkert prata länge om, den har stor betydelse förstår jag men jag är inte nog kunnig uttala mig. Jag valde köpa webers sand på säck nämnt i inlägg 7. Det blev ett finfint bruk som var härligt jobba med.
 
J johanras skrev:
Hej! Tyvärr minns jag inte riktigt hur mycket bruk som gick åt men gissar kring 80+ kg. Köpte en säck kakelugnslera, tror den var 15 kg och det blev över kring 3 kg. Om man räknar efter receptet som jag nämner i inlägg 7 borde det landa kring den totalen. Jag hittade inget eldfast bruk köpa på säck så jag valde blanda själv och var mycket nöjd med detta. Kakelugnsleran köpte jag från kakelugnsmakare. Sanden kan man säkert prata länge om, den har stor betydelse förstår jag men jag är inte nog kunnig uttala mig. Jag valde köpa webers sand på säck nämnt i inlägg 7. Det blev ett finfint bruk som var härligt jobba med.
Tack Johan!
Då blandar jag också själv. Med den kvantiteten blir det ju markant billigare.
Allt Gott!
 
Hej igen!
Nu är jag nästan färdig med ugnen. Har tänkt lägga klinker på ”bordet” som ugnen står på och mosaik på domen. Alla dessa ytor består för tillfället av vermiculite. Målade ni på våtrumstäck på vermiculiten och hur länge lät ni det torka innan?

Jag hoppas och tror att detta blir min sista fråga, sen lägger jag ut bilder och slutar besvära er med frågor
Allt Gott!
 
Kul höra det går framåt!
Jag använde inget tätskikt utan la murbruk direkt på vermiculiten och ovanpå det kalkstensskivor runt om ugnen. Tänkte att att vatten som letar sig in under stenarna då förvisso kommer fukta vermiculiten men att det torkar när ugnen används. På vintern ser jag till att ugnen är täckt och helt torr innan täckning för minska risk för frostskador.
 
J johanras skrev:
Kul höra det går framåt!
Jag använde inget tätskikt utan la murbruk direkt på vermiculiten och ovanpå det kalkstensskivor runt om ugnen. Tänkte att att vatten som letar sig in under stenarna då förvisso kommer fukta vermiculiten men att det torkar när ugnen används. På vintern ser jag till att ugnen är täckt och helt torr innan täckning för minska risk för frostskador.
Tack för svar! Jag kör på samma sätt då!
Allt Gott!
 
Ganlet
J johanras skrev:
Receptet jag använde var: sand (valde weber torkad 0-4mm) + portland cement + kalk (weber släckt murkalk E) + kakelugnslera i förhållande 5:1:1:1. Det debatteras på fornobravo om mängd sand och ett vanligen äldre recept är 3 delar sand till 1 del övriga.
Försöker säkerställa vad fire clay i homebrew-recepetet motsvarar i Sverige, är du säker på att det är kakelugnslera? Det är en djungel inom cement/bruk alltså...
 
Nu var det ju ett tag sen jag lusläste allt om detta men jag kom fram till att kakelugnslera var det som passade bäst. Fanns någon annan typ av pulverlera att köpa men den hade järnfilspån i sig och det ville jag inte använda.
 
Ganlet
J johanras skrev:
Nu var det ju ett tag sen jag lusläste allt om detta men jag kom fram till att kakelugnslera var det som passade bäst. Fanns någon annan typ av pulverlera att köpa men den hade järnfilspån i sig och det ville jag inte använda.
Jag har under kvällen även kommit fram till samma slutsats, i alla fall 98%. Som jag förstår det ska det bara vara ren torkad lera det handlar om. Kakelugnslera verkar vara samma, på sin höjd utdrygad med något. Sett exempel där de hänvisar till omkring >60% lera om jag kommer ihåg rätt.

Var länge inne på eldfast lera á F53, men det kändes mer som något cement-artat.
 
Kakelugnsleran är torkad lera i fin pulverform. Köpte en säck på ca 15 kg vilket räckte. Fanns inte i bygghandeln utan köpte av kakelugnsrenoverare.
 
J johanras skrev:
Kul att höra att du ska sätta igång och bygga. Det är fantastiskt roligt men kan vara ganska ansträngande. Jag borde ha följt upp tråden med lite resultat tidigare men det har inte blivit av, förrän nu. Ugnen blev väsentligen klar under sommaren 2015 och har använts en hel del sedan dess. Mest till pizzabak, men också annan mat och bröd. Det som återstår är mosaiken över domen och det tänkte jag göra till sommaren. Jag bestämde mig för att tillverka eget eldfast bruk enligt recept på fornobravo, men övervägde också göra som Claes Sörmland föreslår. Problemet var att få tag på schamottesand och eftersom så många andra på fornobravo blandar eget bruk med framgång gjorde jag det också. Temperaturen i ugnen kommer väl som högst upp mot 500-550 grader (har inte mätt väggtempen) när man eldar på rejält. Receptet jag använde var: sand (valde weber torkad 0-4mm) + portland cement + kalk (weber släckt murkalk E) + kakelugnslera i förhållande 5:1:1:1. Det debatteras på fornobravo om mängd sand och ett vanligen äldre recept är 3 delar sand till 1 del övriga. Bruket blir otroligt trevligt att jobba med. Plastiskt och håller stenarna bra. Jag kunde bygga hela domen utan form tack vare brukets egenskaper. Bara hålla stenarna några sekunder så biter de fast på sin plats. Kom ihåg att blöta stenarna innan.

Jag köpte eldfast tegel i normalstensstorlek och sågade varje sten i 2 bitar med hjälp av en husqvarna stenkap med vatten. Stenarna kapades med hjälpt av en hemmabyggd jigg i två vinklar dels så att de kunde muras fast utan murbruk i stötfogarna (varje varv håller upp sig själv även utan bruket) och dels så att det inte blev luckor i ovankant på varje skift mellan stenarna (då varje skift är mindre i överkant än nederkant då cirkeln minskar mot toppen). Inget bruk mellan stenarna på insidan av ugnen.

I botten en isolerad platta. På den lekablock som armerades vertikalt och med hålen fyllda med betong. På lekablocksstödet gjöt jag en övre platta/bord och ovanpå detta ett lager isolerande betong gjort av vermiculite och portlandcement i förhållande 5:1. På detta avjämning med kakelugnslera och schamottesand från kapningen och sedan byggdes själva ugnen. Isolering på domen först rockwool brandmatta för skapa en rörlig fog och utanpå det isolerande vermiculitebetong i svagare blandning 10:1. Utanpå det puts och här ska alltså mosaiken tillkomma senare. Jag provar lägga in lite bilder men i ett separat inlägg.

Fråga om det är något du undrar. Det finns massor av bra folk på fornobravo att diskutera med. Hälsningar
Hej! Jag undrar kring det sista lagret med bruk som du la ovan på brandmattan. Du skriver att du blandade 10:1, antar att det var 10 delar Vermiculit och 1 del betong. Vilken sorts betong använde du dig av? Putsade du ytfinishen med vanligt puts eller använde du eldfast bruk från exvis Finja Betong? Har en pizzaugn som jag ska renovera p.g.a. rejäla sprickbildningar och har tagit bort allt material ner till teglet. Ursprungligen fanns där ingen isoleringsmatta men funderar på att lägga det för att förhindra sprickbildning i framtiden.
Tack på förhand Sarah
 
Hej Sarah,
Jag blandade portlandcement med vermiculit och vatten till lagom grötkonsistens och lade ett tjockt lager av det utanpå brandfilten. Det blir en isolerande betong och utanpå denna lade jag vanlig puts.

Johan
 
J johanras skrev:
Hej Sarah,
Jag blandade portlandcement med vermiculit och vatten till lagom grötkonsistens och lade ett tjockt lager av det utanpå brandfilten. Det blir en isolerande betong och utanpå denna lade jag vanlig puts.

Johan
Tack för svaret!!
Har beställt hem Vermiculit och en keramisk filt så det blir att sätta igång så snart grejerna kommit! Pizzasäsongen är ju på intågande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.