Byggde en attefallare i byggtimmer förra året. Behandlade med två lager roslagsmahogny, och nu ser det ut som på bilden.
Ligger i direkt anslutning till Östersjön, och med vinden blir det rejält blött. Växer mycket på mina andra hus målade med alkydoljefärg också, men att det ser ut så här efter en vinter är inte kul....

Vad skall jag göra?
 
  • Attefallshus i byggtimmer med yta behandlad med roslagsmahogny och påväxt efter vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det innehåller linolja som är en organisk produkt som det kan växa i, likaså dina andra hus med den färgen som innehåller organiska tillsatser , kanske går att tvätta ner med högtryckstvätt och borste, låta torka länge, sen stryka med någon lasyr. Har sett hus som har total pricksjuka ( svarta/grå ) i utsatta lägen, De andra husen blir lite svårare att göra något åt, då det är en heltäckande färg.
 
Ok. Tanken med linolja/tjära var ju att få en tålig fasad som inte behöver så mycket underhåll. Funderade på om jag tvättar av möglet och lägger ett lager till med lite Boracol eller Bemsalteid iblandat kunde slipa påväxten?

roslagsmahogny hade jag förstått som det var en bra lösning här i ytterskärgården....
 
Träet är ju väl skyddat i och med linoljan. Men sen att det inte är så estetisk tilltalande med mögelpåväxt är ju en annan sak.
 
Var det någon billig linolja, eller riktig kallpressad rå linolja?
Sen ser det ut som om det var lite snålt med tjäran? Eller är det bara en väldigt ljus tjära? Roslagsmahogny lär väl vara 1/3 rå linolja, 1/3 tjära och 1/3 balsamterpentin.
 
Redigerat:
Köpte färdigblandad roslagsmahogny
 
F
B b8q skrev:
Var det någon billig linolja, eller riktig kallpressad rå linolja?
Sen ser det ut som om det var lite snålt med tjäran? Eller är det bara en väldigt ljus tjära? Roslagsmahogny lär väl vara 1/3 rå linolja, 1/3 tjära och 1/3 balsamterpentin.

Dalbränd tjära är väldigt ljus.

jag har hade provat med lite iblandad järnoxid, det växer inte på alls på samma sätt men den blir ju lite pigmenterad med. Jag hade järnoxid och titanvitt i och fick bra gråpigmenterad Roslagsmahogny. Satt uppe i 7 år på staket innan jag tog ner det utan nån märkbar påväxt.
 
Hej Larsa,

Hur har det gått med din attefallsstuga målad i Roslagmahogny? Går i samma tankar som du med att det borde vara ett bra material val ur ett underhållsperspektiv. Trots prickarna - det såg jättefint ut.
 
NW3Anna NW3Anna skrev:
Hej Larsa,

Hur har det gått med din attefallsstuga målad i Roslagmahogny? Går i samma tankar som du med att det borde vara ett bra material val ur ett underhållsperspektiv. Trots prickarna - det såg jättefint ut.
Hej
Vi har gått över till tjärvitrol. Den är mycket gråare. Försökte tvätta bort möglet men syntes fortfarande, tjärvitrolen döljer prickarna.

/Larsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.