Hej,
Vi har fått korn på en stuga på arrenderad mark som bara vore så perfekt för oss. Utropspris - närmare en miljon. Riskerar man de pengarna om jordägaren får för sig att säga upp kontraktet (som är på femårsbas)?
När jag läser på om detta så verkar det faktiskt vara så... men hur kan då någon våga köpa?
 
Man har ett skapligt skydd som arrendator men läser man trådar här så låter det som det är enkelt att avsluta arrenden vid ägarbyten.

Läs noga vad som står i kontraktet och hur det är registrerat, jag skulle gärna se en skrivning om hembud.

/ATW
 
4488x3261
Kolla även vad banken säger, vill minnas att de inte är lika positiva till att låna ut till arrende. Personligen skulle jag försöka hitta något där man äger tomten då man ofta behöver markägarens tillstånd till att bygga ut, fälla träd etc.
 
Tack för era svar.
Det är ju alldeles riktigt att banken inte lånar ut till arrende. Och jag skulle gärna äga marken, men nu är detta ett så bra läge. Och kanske kan man köpa loss marken senare.
Men jag har läst på, här står allt man behöver veta: https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/arrende/bostadsarrende/
Tänkte att jag skulle kontakta jordägaren innan jag lägger ett bud, dock. Det är ju vi som ska göra affärer med varandra sedan och det är ju viktigt att kolla att hen inte tänker chockhöja arrendet eller nåt. Man måste ju också kolla att det har gått rätt till med försäljningen. Hembud, ja, som du skrev Arne, så här säger lagen om villkoren för överlåtelse:
  • om jordägaren blivit erbjuden att ta tillbaka arrendestället mot ersättning
  • om jordägaren inte har accepterat ditt erbjudande inom en månad
Kan ju vara bra att kolla, som sagt.
 
Säger dom upp arrendet så måste dom lösa ut arrendatorn.
 
A
TheBob TheBob skrev:
Tack för era svar.
Det är ju alldeles riktigt att banken inte lånar ut till arrende. Och jag skulle gärna äga marken, men nu är detta ett så bra läge. Och kanske kan man köpa loss marken senare.
Men jag har läst på, här står allt man behöver veta: [länk]
Tänkte att jag skulle kontakta jordägaren innan jag lägger ett bud, dock. Det är ju vi som ska göra affärer med varandra sedan och det är ju viktigt att kolla att hen inte tänker chockhöja arrendet eller nåt. Man måste ju också kolla att det har gått rätt till med försäljningen. Hembud, ja, som du skrev Arne, så här säger lagen om villkoren för överlåtelse:
  • om jordägaren blivit erbjuden att ta tillbaka arrendestället mot ersättning
  • om jordägaren inte har accepterat ditt erbjudande inom en månad
Kan ju vara bra att kolla, som sagt.

Fler banker börjar erbjuda bolån. De tar över arrendet som säkerhet istället för att arrendet går till jordägaren, om arrendatorn skulle bli av med arrendet.
 
Johan1975z skrev:
Fler banker börjar erbjuda bolån. De tar över arrendet som säkerhet istället för att arrendet går till jordägaren, om arrendatorn skulle bli av med arrendet.
undrar bara vilka banker det är som lånar ut till affärer likt denna TS beskriver?
 
A
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
undrar bara vilka banker det är som lånar ut till affärer likt denna TS beskriver?
Nordea bland annat. Finns flera till. Oftast är det lokala kontor.
 
Tack ska ni ha. Nu blev det aldrig aktuellt. 4 dagar efter visningen skrev jag till mäklaren och frågade när budgivningen skulle börja. Fick svar: den är redan över och kontrakt är skrivet. Du fick inbjudan.
Men det fick jag inte. Puckot hade tydligen slarvat bort mitt tfn-nr och googlat fram ett nummer som går till min dotter (tfn står på mig). Hon hade fått et sms som hon inte alls begrep: ”budgivning börjar nu. Ge bud på detta nummer.”
Så jag fick aldrig någon chans. Och hade kunnat bjuda högre. Men nu var stugan såld och kontrakt skrivet.
Mäklaridiot.
 
  • Gilla
Roger G Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.