Hej,
Har för första gången köpt en ny kniv till min Klippo Comet från ca 2005. Se bild på produkten. Jag blev väldigt förvånad när paketet öppnades och skärytorna på den nya kniven är runda som kanterna på en rokokobyrå. Ska det vara så? Föreställer mig att den nya kniven ska vara åtminstone lika rakbladsvass som den 15 år gamla originalkniven, efter slipning i höstas. Är den nya kniven kanske något slags knivämne, som ska slipas in innan den monteras?
Tacksam för synpunkter innan montering eller reklamation.
 
  • Etikett för Husqvarna gräsklipparkniv med artikelnummer och streckkod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hej,
Har för första gången köpt en ny kniv till min Klippo Comet från ca 2005. Se bild på produkten. Jag blev väldigt förvånad när paketet öppnades och skärytorna på den nya kniven är runda som kanterna på en rokokobyrå. Ska det vara så? Föreställer mig att den nya kniven ska vara åtminstone lika rakbladsvass som den 15 år gamla originalkniven, efter slipning i höstas. Är den nya kniven kanske något slags knivämne, som ska slipas in innan den monteras?
Tacksam för synpunkter innan montering eller reklamation.
En nyslipad gräsklipparkniv är oftast vassare än en helt ny. De slipas inte på samma sätt på fabriken där de tillverkas.
 
Den behöver väl inte heller vara vass som en kniv?
 
tompax tompax skrev:
En nyslipad gräsklipparkniv är oftast vassare än en helt ny. De slipas inte på samma sätt på fabriken där de tillverkas.
Ok, den här kniven är inte slipad alls. Den är helt rund på klippsidan. Det förväntas tydligen att kunden ska slipa den innan montage.
 
useless useless skrev:
Den behöver väl inte heller vara vass som en kniv?
Nej, men ju vassare desto bättre och snyggare klippresultat. En slö kniv sliter av gräset; en vass kniv klipper.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
tompax
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Ok, den här kniven är inte slipad alls. Den är helt rund på klippsidan. Det förväntas tydligen att kunden ska slipa den innan montage.
Nu vet jag inte exakt hur pass rund den är då det inte syns på bild. Men ifall den är uppenbart oslipad så har det väl blivit något fel i produktionen? Gå tillbaka till affären du köpte den i, ta med den, och säg att du vill ha en ny som är vass helt enkelt.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Jag har slipat den nya kniven och monterat den. Funkar bra. Tack för kommentarer.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.