Hej!

Har några projekt hittade på Youtube som jag tänkte förverkliga, men tyvärr är oftast måtten i tum. Har letat på nätet, men alla klarar inte av när man ex.vis skriver in 2-3/32" el. 1-5/8" enligt U.S. system. Förstår att det är svårt att få datorn att räkna med bråk, men hoppas att många av er har upplevt samma problem och förhoppningsvis hittat en lösning.
Förutom måtten på trädetaljer så finns det problem med gängor, muttrar, skruvar m.m. då man ju helst använder sig av metriska systemet för att kunna handla på hemmaplan.
Hoppas att ni kan hjälpa mig med omvandlare el. tabeller så det finns en lösning.

Tack
Beemaster
 
Instämmer med Mazen. Eller så slår jag det på miniräknaren. Först 5/8 sedan *25,4. Tar bara några sekunder :)
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vet man att en tum är 25.4 mm och en mm är 0.0393 tum så är det lätt att räkna hur som
 
Redigerat:
  • Haha
vcx
  • Laddar…

Bästa svaret

Det påminner mig om den här klassikern...

 
  • Haha
  • Gilla
Skruvebulten och 12 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Vet man att en tum är 25.4 mm och en mm är 0.0393 tum så är det lätt att räkna hur som
Det är skillnad på decimaltal och bråktal. Där ligger problemet.

Tack Dennis_f!
 
2-3/32 kan ju också skrivas som 67/32, så så länge du klarar av att enkelt räkna om heltalen till bråk blir det sen lätt att multiplicera med 25,4.

Så istället för att behöva skriva (2+3/32)*25,4 (vilket de enklaste miniräknarna inte klarar) får du 67/32*25,4 – vilket inte går att räkna fel på. :geek:

Edit: eller så lär du dig vända på det så att du skriver in bråket först. 3/32+2*25,4 kan du skriva in i miniräknaren och få rätt, även om det formelmässigt är fel, då det borde skrivas som (3/32+2)*25,4
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Brukar ta fram ett skjutmått o kolla på det, eller en måttstock med dubbla skalor om det är längre mått.
 
Det är ett jäkla bök att omvandla tum till cm.
Den numeriska omvandlingen är snabbt avklarad, kan göras i sökfältet på webläsaren. Den verkliga stötestenen är att omvandla duodecimalt till decimalt. Det lämpligaste är att växla över till närmevärden och utgå från gällande principer i det system man använder sig av. Men sen får man se upp ändå: Dimensionerna "2 by 4" 45x95 och 2 tum 4 är 4 helt olika mått...
 
Två tum fyra var just två tum gånger fyra tum tills någon fick stickor i fingrarna och började hyvla två tum fyran så det bara blev 45 mm x 95 mm kvar.

CE Johanson bestämde att en inch skulle vara 25,4 mm annars hade det visst varit ett tal med 6 decimaler...........

Men mycket i byggvärlden bygger på tum.
Gips är nästan halvtum
OSB är nästan 7/16
Tunn board (masonit) är 1/8
Bits är kvarttum
Hylsnyckelsatser finns 1/4, 3/8, 1/2, 3/4, och entum
Bultcirkeln på Volvo står att den är 107 mm men jag tror att det är samma mått som tidigare 4 1/4 tum.
Varför har vi kopparrör som är 28 mm, tja en och en åttondels tum
Tv apparater och fälgar mäts i tum.
Däremot radialdäck mäts tydligen World Wide i mm, men diagonaldäck i tum.
Cykeldäckär lite luriga, 28 tum är inte 28 tum utan man måste titta på mm talet.
 
  • Gilla
Cider och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
CE Johanson bestämde att en inch skulle vara 25,4 mm annars hade det visst varit ett tal med 6 decimaler.......
Ja det var Henry Ford och CE Johansson som bestämde det.
Hade man tagit i och bestämt det till exakt 25 mm, så hade USA nästan varit inne i SI systemet.:thinking:
Äldre sågbänk med måttenheter för danskt, engelskt och svenskt tum markerade på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en sågbänk med danska, engelska och svenska tum markeringar, som visar olika mått på 11 och 12 tum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man kan se så var det stor skillnad efter 12 tum beroende vilket land. Här Danskt Engelsk Svensk tum på en sågbänk.

Jag brukade säga till grabbarna på bygget när det blivit fel.
”Här mäter ni noggrant i millimeter och så slår det på tum” :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Däremot radialdäck mäts tydligen World Wide i mm, men diagonaldäck i tum.
Ja, varför anger man däckets bredd i mm men hålet för fälgen i tum?
 
Har du ingen räknesticka?, skaffa det och du kommer att impa på omgivningen.
 
harry73
Kalkylatorn på din telefon fixar allt
Enhetomvandlare på en telefon som visar omvandling från tum till centimeter, 1 tum = 2,54 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.