Hej gänget!
Jag å sambon håller på att bygga ett egenkomponerat tunnelväxthus. Vi har räknat å räknat å räknat, allt såg såå fint och bra ut på pappret, men i verkligheten stämmer det inte!

Tunneln är 6m lång, 3,2m bred, SKA vara 2,6m hög, men blir det inte. Vi använder PEM-slang som vi kapar till 6m längder. Den har vi trätt på stolpar som sticker upp 1m ovanför marken. Då ska ju höjden bli 2,6m på mitten, eller?! Vi håller på att bli smått galna för vi förstår inte vad som inte stämmer..

VAD är det som blir fel?
Mvh

Edit: Matten var fel, verkligheten hade rätt.
 
Redigerat:
M
Du behöver längre slangar. Omkretsen av en cirkel är pi * diametern så du behöver 3,2*pi/2 + 2m långa slangar för att få en fin båge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det beror väl på vad ni har för kurvatur på bågarna. En halvcirkel med radien 1,6 blir fem meter lång och då har ni ju bara en halvmeter över på var sida. Med fyra meter slang (som det blir om ni tar bort en meter i varje ände) blir det en flackare båge och därmed ett lägre tak.
 
M mnils skrev:
Du behöver längre slangar. Omkretsen av en cirkel är pi * diametern så du behöver 3,2*pi/2 + 2m långa slangar för att få en fin båge.
Jag får det till r=1,6 dvs 1,6x2xpi= .......ok kom på vad jag gjorde för fel. Wow... Ibland känner en sig verkligen dum.
Jag har räknat r x r x pi....
 
Ok, nytt problem då, OM vi då ändrar takhöjden till 2,4m, bredden är fortfarande 3,2 m, stolparna som sticker upp är 75cm på ena sidan och 83 cm på andra, hur lång blir slangjäveln?
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Jag tror inte att du någonsin kommer få en perfekt halvcirkel med pemslang. Gravitationen gör att den kommer sacka i mitten gissar jag. Eller har du någon form av stötta i mitten som håller upp den?

Om du mot förmodan får en perfekt halvcirkel blir den fortfarande 1,6 m på högsta punkten, och är fortfarande 5 m lång. Lägg till dina stödben på det så har du 5+0,75+0,83=6,58 om min huvudräkning håller.
 
Eftersom det inte är en rund cirkel ( 2,6 m i tak och 3,2 m bred ) så rita upp det på ett rutat papper i skala 1:100 eller 1:50 och mät vad rundeln blir, mycket lätt för att komma rätt.
 
Efter många svordomar, lite tårar, mycket svett, men inget blod så står skiten på plats. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.