Hej

Mitt befintliga förråd har isolerad bottenplatta/grund samt panel med vindskydd uppsatt. Har isolerat förrådsväggarna och plastat samt satt upp plast mot takreglar och lagt isolering ovanför. Taklekt är uppsatt innan plyfa monterades. Väggar och tak är stängt med plyfa. Finns 1st tillluftsventil. Frågade en del snickare om det räcker eller om det behövs frånluft. Känns som det är lite fuktigt. Brukar ha ca 13 grader i förrådet. Rekommenderas att det sätts upp frånluftsventil. Dom jag har kollat med säger att det inte behövs och enbart räcker med tillluft.
 
  • Interiörbild av ett förråd med isolerade väggar, taklekt, hyllor och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett förråd med isolerade väggar, en radiator, hyllor och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Joao.pereira Joao.pereira skrev:
Hej

Mitt befintliga förråd har isolerad bottenplatta/grund samt panel med vindskydd uppsatt. Har isolerat förrådsväggarna och plastat samt satt upp plast mot takreglar och lagt isolering ovanför. Taklekt är uppsatt innan plyfa monterades. Väggar och tak är stängt med plyfa. Finns 1st tillluftsventil. Frågade en del snickare om det räcker eller om det behövs frånluft. Känns som det är lite fuktigt. Brukar ha ca 13 grader i förrådet. Rekommenderas att det sätts upp frånluftsventil. Dom jag har kollat med säger att det inte behövs och enbart räcker med tillluft.
skulle säga såhär... om du bara har TF så får då dålig omsättning. Sätt en ventil lågt respektive högt så får luften lättare att röra sig genom utrymmet och ventilera. Är utrymmet ganska otätt så kan det räcka med en ventil men det märker/vet du bäst själv så klart...
 
Å Åbyfor skrev:
skulle säga såhär... om du bara har TF så får då dålig omsättning. Sätt en ventil lågt respektive högt så får luften lättare att röra sig genom utrymmet och ventilera. Är utrymmet ganska otätt så kan det räcka med en ventil men det märker/vet du bäst själv så klart...

Nja det blir lite instängt har jag märkt. Så skulle nog bli bättre med en frånluftsventil. Få luften att cirkulera mer. Bör vara det som är problemet.
 
Har ett frånluftsdon med rörbit på 40cm. Funderar på om man ska borra hål och montera den i innertaket. Är ju självdrag ovanför takstolarna. Detta bör väl inte vara ett problem att göra ett sånt montage?
 
Fukt på vinden vill man gärna inte ha men är det ventilerat där uppe och bara ett förråd med låg halt tillförd fukt ska det vara lugnt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fukt på vinden vill man gärna inte ha men är det ventilerat där uppe och bara ett förråd med låg halt tillförd fukt ska det vara lugnt
Det är ventilerat. Ligger lite isolering ovanför plyfan i taket annars är det helt öppet ovanför. Luftspalt finns mellan panelen på sidoväggarna mot taket. Så där uppe är det ordentligt självdrag. Annars får man sätta frånluftsventilen på motsatt vägg istället. Kanske är bättre att göra det istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.